גודל פונט
נשים

פטריה במפשעה: מדוע זה קורה ואך מטפלים?

נשים ובעיקר גברים רבים סובלים מפטריה במפשעה, תופעה טורדנית ומציקה. כיצד מתבצע תהליך האבחון ומדוע לא רצוי להסתפק במריחת משחה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
פטריה במפשעה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. פטריה במפשעה היא מחלת עור זיהומית השכיחה יותר בקרב גברים.
  2. התופעה אופיינית לעונת קיץ ונגרמת משילוב של שלושה גורמים עיקריים: חום, לחות ושפשוף.
  3. הטיפול בפטריה במפשעות הוא באמצעות קרם להקלה מקומית בשילוב תרופות נוגדות פטרת שנוטלים בבליעה.

פטרת המפשעות, המוכרת גם בשם שפשפת, היא מחלת עור שכיחה שנגרמת עקב זנים שונים של פטריות, הפוגעת באזור המפשעה ובחלק הפנימי העליון של הירכיים. הזיהום הפטרייתי נפוץ במיוחד בקרב גברים אך גם נשים סובלות ממנו. שכיחותו עולה בייחוד בעונת הקיץ החמה ובאקלים לח, אך הוא עלול להופיע גם בחורף. לבישת תחתונים או מכנסי ספורט צמודים והדוקים, הגורמים לחום מקומי וללחות גבוהה באזור המפשעה, תורמים להתפתחות הפטריה.

בין סוגי הזיהומים הגורמות לפטריה במפשעה נמנים: טריכופיטון רוברום, טריכופיטון מנטגרופיטיס ואפידרמופיטון פלוקוזום. פטרת המפשעות מופיעה בשכיחות גבוהה במקביל לפטרת בכף הרגל.

מהם התסמינים של פטריה במפשעה?

התסמינים האופייניים הם אודם וגרד באזור המפשעה, אשר עלולים להתפשט בהמשך לאזורי עור סמוכים, כגון יריכיים, סביב איברי המין וסביב פי הטבעת. הפטרייה מתבטאת בשטחי עור אדמדמים המכוסים בקשקשים. השוליים המורמים של הרובד הפטרייתי לעתים מכילים שלפוחיות קטנות עם נוזל שקוף, שעלולות להיות מוגלתיות.

כיצד מאבחנים?

רופא עור מומחה יכול לאבחן פטריה במפשעה על סמך מראית עין, אך בכל זאת רצוי לבצע בדיקה שתוודא נוכחות של פטריות או תרבית. הבדיקה מתבצעת על בסיס דגימת קשקשים שנלקחו מהמפשעות וזיהויים בעזרת מיקרוסקופ. אמצעי נוסף לאבחון הוא תרבית. בין כשבועיים עד ארבעה שבועות לאחר התקנת תרבית ניתן לאתר פטריות ואף לזהות את סוגן.

כיצד מטפלים בפטרת המפשעות?

כטיפול מקומי,  ניתן למרוח משחה אנטי-פטרייתית, כגון ביפונזול, אגיספור, בוטנפין, מנטקס, טרבינפין או למיסיל למספר שבועות. עם זאת, הסיכוי לרפא פטריה במפשעה בעזרת קרם או משחה בלבד הינו קלוש ביותר. מחולל הפטרת – הפטריה המיקרוסקופית, חודר לזקיקי השיער והתרופות שמורחים אינן מגיעות לשם. לכן, הטיפול היעיל לריפוי פטריה במפשעה הוא על ידי תרופות נוגדות פטרת שנוטלים בבליעה, באמצעות תרופות כגון טרבינפין, טרבינפין, למיסיל, איתרקונזול או ספורנוקס לשבוע עד שבועיים. כטיפול מונע מומלץ למרוח את המפשעה פעם או פעמיים בשבוע במשחה אנטי-פטרייתית.

האם הפטריה מדבקת?

פטרת עור המפשעות, ברוב המקרים, נובעת כתוצאה מהידבקות מפטרת עור או פטרת ציפורני הרגליים. ההדבקה נעשית על ידי נבגים, שהם מעין “זרעים” של פטריות, שנמצאים על בגדים, בייחוד בקפלים. על ידי נגיעה בפטרייה ונגיעה בעור בריא לאחריה עלולה להיווצר ההדבקה. חשוב מאוד לטפל גם בפטרת הרגליים וציפורני הרגליים כדי למנוע הישנות התופעה.