גודל פונט
נשים

מה משפיע על הריח האינטימי שלך?

מהו הריח האינטימי שלך, מדוע הוא משתנה במהלך החודש ומתי השינוי הזה יכול להצביע על בעיה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מעל 70% מהנשים נרתעות מפני הריח האינטימי שלהן בימים מסוימים ומעידות כי השינוי לרעה מתרחש לעתים קרובות וגורם להן אי נוחות וחוסר נעימות
  2. שינויים בריח האינטימי יכולים להיגרם בגלל תנאים ומצבים שגורמים לחוסר איזון בפלורת הנרתיק ומאפשרים בעקיפין שגשוג של פטריות או חיידקים
  3. שמירה על כללי היגיינה ושימוש בפרוביוטיקה עשויים למנוע שינויים בריח וזיהומים בנרתיק

לכל אחת מאתנו ישנו הריח האופייני לה. בדרך כלל אנחנו חיות איתו בשלום, אבל ישנם ימים בחודש שהוא משתנה, ולא בצורה נעימה. אנחנו הראשונות להרגיש את השינויים, ולפעמים הם ממש מטרידים, כשלא ברור לנו אם זה טבעי וככה זה אצל כולן, או שאולי צריך לקבוע תור לרופא הנשים?

זה לא משהו שאנחנו אוהבות לדבר עליו, גם לא עם החברה הכי טובה ואפילו לא עם רופא הנשים. המבוכה כל כך גדולה, שאנחנו מעדיפות להתעלם מהבריאות האינטימית שלנו,  וחבל. על פי הערכות וסקרים, מעל 70% מהנשים נרתעות מפני הריח האינטימי שלהן בימים מסוימים. נשים רבות מעידות שהן מרגישות כי השינוי לרעה מתרחש לעתים קרובות וגורם להן אי נוחות וחוסר נעימות. תחושות שמשפיעות על הבגדים שילבשו, על ההתנהגות שלהן במיטה וגם על מצב הרוח והביטחון העצמי, בגלל חשש שאחרים מבחינים בכך.

מדוע הריח האינטימי משתנה במהלך החודש?

ה”אשמים” העיקריים הם החיידקים שחיים באיבר המין שלנו. לפני שאתן רצות לשטוף ולחטא, נרגיע שמדובר בחיידקים שאנחנו צריכות ורוצות. כמו במעיים, כמו על העור, גם בנרתיק חיה לה בנחת ובאופן טבעי אוכלוסייה של חיידקים, פטריות ואורגניזמים נוספים. כן, הם שם 24/7 וזה לגמרי נורמלי. נוכחותם גם אינה קשורה לרמת ההיגיינה והניקיון שלנו, להפך. שטיפות אינטימיות ורחיצה בסבון דווקא מפרה את האיזון הטבעי ואינה מומלצת על ידי רופאי נשים.

השם המדעי של אוכלוסיית הנרתיק נקראת פלורה, ומרבית החיידקים שמתגוררים שם הם מה שנקרא חיידקים “טובים”. במלים אחרות: אנחנו צריכות אותם שם, כי הם אלו שמגנים עלינו מפני חדירה של מזהמים, טפילים וחיידקים “רעים”, שהם אלו שמייצרים את הריחות הרעים, בדרך כלל.

החיידקים ה”טובים” מונעים התרבות של חיידקים מזיקים שעלולים לחדור אליו, במספר צורות: הם משתלטים על המרחב ומונעים מזון ותנאים להתרבות של המזהמים, מפרישים חומרים שמזיקים להם, ושומרים על רמת החומציות (pH) הטבעית והחיונית של הנרתיק.

כיצד אפשר לשמור על הבריאות האינטימית, ולמנוע ריחות לא נעימים?

ישנם תנאים ומצבים שמפחיתים את כמות החיידקים ה”טובים”, גורמים לחוסר איזון בפלורה ומאפשרים בעקיפין שגשוג של פטריות (כמו קנדידה), טפילים (כגון טריכומונס) או חיידקים “רעים”(פתוגנים). כשאלה משתלטים הם עלולים לגרום לבעיות: שינויים בכמות ההפרשה, תחושת גרד וצריבה מציקה ואפילו ריח נרתיקי מטריד.

נשים רבות סבורות כי בעיית הריח נובעת מהיגיינה לקויה. ובכן, לא רק שזוהי טעות נפוצה, עודף שטיפות של הנרתיק וסביבתו עלולים דווקא לגרום לנזק לפלורה הטבעית. ולכן למניעת חוסר איזון באוכלוסיית הנרתיק עליהן מומלץ להקפיד על כמה כללים (ראו בהמשך) .

 

שינויים בהפרשות ובריח האינטימי נובעים ברוב המקרים מדלקת נרתיק חיידקית (Bacterial Vaginosis (BV. זוהי תופעה נפוצה מאוד, שיכולה להיות בלתי נעימה. בדרך כלל הדלקת איננה מסוכנת, למעט לנשים הרות לכן ישנה חשיבות רבה לטפל בה במהלך ההריון. .

לכן חשוב להדגיש: אל תשמרי את הריח לעצמך בלבד. עד כמה שזה מביך – במקרה של ריח רע או שינוי משמעותי, עדיף לפנות לרופא הנשים,  בייחוד אם השינוי במלווה בגרד או בצריבה. עדיף לא לנסות לטפל בזה לבדך, אלא לקבל אבחנה מדויקת וטיפול מתאים.

מה עוד כדאי לעשות כדי להימנע מריח אינטימי לא נעים?

כדי למנוע את התסמינים וכדי לשמור על הבריאות האינטימית שלך,  הנה כמה כללים שיסיעו לך לעשות זאת:

  • עדיף להימנע משטיפות מרובות בכלל, ובפרט אלה שכוללות שימוש בסבון או חומרי שטיפה אחרים. גם אחרי מגע מיני, אפשר להסתפק בשטיפה במים בלבד
  • עדיף ללבוש רק תחתוני כותנה מאווררים, לוותר על חוטיני ולהמעיט את השימוש עד כמה שניתן את השימוש בתחתוניות
  • ההמלצה היא להשתמש בתכשיר פרוביוטי לנשים, כלומר בכמוסות המכילות חיידקים “טובים” ממשפחת הלקטובציליים העוזרים למנוע את הריחות הלא טובים ושומרים על בריאות אינטימית תקינה.

להמלצות נוספות הנוגעות לשמירה על הבריאות האינטימית, לחצו על הקישור.