גודל פונט
נשים

זה אפשרי: פטריה בנרתיק – הטיפול הטבעי

אין כמעט אישה שלא תסבול מפטריה ואגינלית, הגורמת לגרד ואי נוחות רבה. מהם הטיפולים הטבעיים האפשריים והאם ניתן להסתמך רק עליהם?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
פטריה ואגינלית טיפול טבעי

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. פטריה בנרתיק היא בעיה נפוצה שהופכת לכרונית בקרב נשים רבות
  2. בקבוצת הסיכון נמצאות נשים שמשתמשות באנטיביוטיקה זמן רב, כמו גם נשים הסובלות ממתח נפשי ותזונה לקויה
  3. טיפולים טבעיים, הכוללים נטילת פרוביוטיקה ושמירה על תזונה נכונה, נמצאו כיעילים במניעה והפחתה של הפטריה הואגינלית

פטריה בנרתיק היא תופעה מטרידה התוקפת כ-75% מהנשים – לפחות פעם בחיים. כאשר מתעוררת בעיה בגוף, ישנה נטייה להילחם בסימפטום באופן מקומי, ובמקרה הזה – לחסל את הפטריה הואגינלית באמצעות טיפול תרופתי מקומי או דרך הפה. אולם לא פחות חשוב לטפל בשורש הבעיה, על מנת למנוע את הישנותה. האם קיימים תחליפים לטיפולים הקונבנציונאליים וכיצד משמרים את האיזון החיידקי החיוני לבריאות הנרתיק? מדריך.

מהי פטריה ואגינלית?

פטריה בנרתיק היא זיהום פטרייתי הנגרם, לרוב, כתוצאה מקנדידה מזן אלבקינס. קנדידה הינה פטריית שמר המצוייה באזורים שונים בגוף כחלק מהפלורה הטבעית ולרוב אינה גורמת לשום נזק. כאשר מערכת החיסון נחלשת ומאזן החיידקים העדין של המעיים מופר, למשל עקב שימוש ממושך באנטיביוטיקה, הקנדידה עשויה להתרבות ולעורר תסמינים הכוללים גרד, אדמומיות, נפיחות והפרשות לבנות מרובות. פטריה בנרתיק גורמת למבוכה ואי נוחות רבה לנשים הסובלות ממנה, ואף על פי שהיא לא נחשבת כתופעה מסוכנת או מדבקת – לא תמיד קל להיפטר ממנה.

מה גורם לפטריה בנרתיק?

אחד מהגורמים העיקריים להיווצרות זיהום פטרייתי הינו שימוש ממושך באנטיביוטיקה, המחסלת גם את ה”חיידקים הטובים” בגוף ומפרה את האיזון הבריא בחיידקי המעיים –  שמונע מהפטריה להתרבות. גורמים נוספים אשר משפיעים על התפרצות פטריה ואגינלית הם נטילת גלולות למניעת הריון, לבישת בגדים צמודים, נטילת סטרואידים, מחלות כרוניות וחוסר איזון הורמונאלי.

מהו הטיפול השמרני בפטריה בנרתיק?

הטיפולים הקונבנציונליים מבוססים על תרופות אנטי פטרייתיות שנלקחות בצורת נר או טבליות. במקביל, ניתן למרוח קרם אנטי פטרייתי באזור המגורה. נשים הסובלות מפטריה בנרתיק באופן כרוני ידרשו לטיפול ממושך יותר, הכולל נטילת תרופות אנטי פטרייתיות דרך הפה או בהחדרה לנרתיק במינונים נמוכים בפרק זמן של עד כשבועיים כדי למנוע את הישנות המחלה. לאחר השבועיים הראשונים של הטיפול התרופתי, חשוב לבצע בדיקת תרבית כדי לוודא שהטיפול אכן היה יעיל.

פטריה ואגינלית – הטיפול הטבעי

הגישה הנכונה ביותר לטיפול בבעיה היא תחזוקה קבועה של האיזון החיידקי הטוב בנרתיק, אשר מסייעת להיפטר מהפטריה בטווח הארוך. ישנם מגוון של טיפולים טבעיים המסייעים לכך:

1.תכשירים טבעיים

נטורופתים מציעים טיפולים טבעיים לפטריה ואגינלית, המהווים תחליף למשחות ולתרופות המרשם הניתנות על ידי הרופאים, כגון משחות טבעיות מצמח עץ התה וצמחים נוספים.

2. תזונה

פטריית הקנדידה “אוהבת” סוכרים ופחמימות, ולכן מומלץ להקפיד על תזונה שמונעת את התרבות הפטריה בנרתיק, קרי תזונה דלה בסוכרים, פחמימות פשוטות ושמרים (כגון סוכר וקמח לבן, אלכוהול). בשנים האחרונות התפתחה “דיאטת הקנדידה” הכוללת בניית תפריט תזונתי מותאם אישית להסרת הגורמים היוצרים קרקע פורייה להתפתחות הפטריה. תהליך לשינוי תזונתי צריך להיות מלווה על ידי גורם מטפל מקצועי ומוסמך, כגון תזונאית קלינית.

3. פרוביוטיקה

במקביל לטיפול הממוקד בפטריה הואגינלית, מומלץ לשמר את החיידקים הטובים החיוניים לבריאות הנרתיק באמצעות פרוביוטיקה – המסייעת לפעילות מערכת החיסון. הפרוביוטיקה למעשה עושה את הפעולה ההפוכה מאנטיביוטיקה ותורמת להשבת האיזון בחיידקי המעיים, היא מתמודדת עם ה”חיידקים הרעים” ולכן נחשבת כחיונית לטיפול בפטריה בנרתיק.

4. תוספי תזונה

נטילת תוספי תזונה וצמחי מרפא בעלי פעילות אנטי-פטרייתית פועלים לחיסול הקנדידה באופן ישיר.  תוספי תזונה אפשריים כוללים חומצה קפרילית, בטאין, שום טרי, תמצית זרעי ענבים, שמן אורגנו, מי כסף קולודיאליים ושמן זית. כמו כן, ישנם תוספי תזונה שמסייעים לחזק את מערכת החיסון על-ידי השלמה של אנטי אוקסידנטים, מינרלים וויטמינים מחזקי חיסון, כגון אבץ, סלניום וויטמיני B וצמחי מרפא מתאימים.

5. אורח חיים בריא

אורח חיים לחוץ מחליש את המערכת החיסונית ומסייע לפטריה לשגשג. לכן, חשוב לשלב בטיפול פעילות גופנית ושיטות להרפיית מתחים – כל אחת לפי מה שמתאים לה.