גודל פונט
נשים

שבוע 15 להריון

השבוע כבר אפשר לבצע סקירת מערכות מוקדמת, שכשמה כן היא: סקירת אברי העובר שמבוצעת מוקדם בהריון. מקובל להניח כי בסקירה זו אפשר לזהות כ-3/4 מהמומים המתגלים בסקירה המאוחרת. זו גם הבדיקה שבה אפשר לאבחן את מין העובר. זה הזמן להוסיף לתפריט את חומצות השומן אומגה 3, ובמיוחד EPA ו-DHA, החיוניות להתפתחות מערכת העצבים של העובר

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

השבוע כבר אפשר לבצע סקירת מערכות מוקדמת, שכשמה כן היא: סקירת אברי העובר שמבוצעת מוקדם בהריון. מקובל להניח כי בסקירה זו אפשר לזהות כ-3/4 מהמומים המתגלים בסקירה המאוחרת. זו גם הבדיקה שבה אפשר לאבחן את מין העובר. כדאי לבדוק האם התפריט שלך מכיל חומצות שומן מסוג אומגה 3, ובמיוחד DHA החיוניות להתפתחות מערכת העצבים של העובר.

מה עובר עלייך?

העלייה במשקל כבר מתחילה להיות מורגשת, וגובה הרחם הינו מעל גובה עצם האגן. בשבוע זה ניתן לבצע סקירת מערכות מוקדמת, שכשמה כן היא: סקירת אברי העובר שמבוצעת מוקדם בהריון. מדובר בבדיקת אולטרסאונד (בד”כ בגישה בטנית), ומטרתה לזהות מומים גסים בולטים. הסקירה המוקדמת (שאיננה כלולה בסל) מבוצעת כבר בשבוע ה 15-16 להריון ואיננה מבוצעת במקום אלא בנוסף לסקירת המערכות המאוחרת שמבוצעת סביב השבוע ה-22 להריון. מקובל להניח כי בסקירה זו ניתן לזהות כ-3/4 מהמומים המתגלים בסקירה המאוחרת. זכרי כי קיים יתרון בזיהוי מוקדם: יכולת לבצע דיקור מי שפיר אצל נשים שמתגלות בעיות שעלולות לרמז על בעיה כרומוזומלית.

מה עובר על העובר שלך?

אורכו של העובר בשבוע זה הוא כ-10 ס”מ ומשקלו כ-70 גרם. אברי המין מושלמים כמעט וניתן לאבחן במין העובר בבדיקת האולטרסאונד. כעת אפשר לראות אם הניחושים היו נכונים ולהתכוונן בהתאם. השלד ושרירי הגוף מתפתחים והעובר זז ברחם. למרות  שעיניו של העובר עצומות, הוא יכול לחוש באור. שיער ראשו של העובר ממשיך לגדול, והוא ממשיך להתאמן בנשימה על ידי הכנסת מי שפיר לריאות, תהליך שעוזר להתפתחות התקינה של הריאות.

תזונה בהיריון

אוכלים: חלבון תורם המון

את כבר יודעת, העובר שלך שוקל כ-60 גרם. בשבועות הקרובים הוא גדל במהירות. בשבוע הבא כבר ישקול 30-20 גרם יותר, בשבוע זה תיווצר פלומה על גופו של עוברך.

חלבון הוא הרכיב הבונה את כל רקמות הגוף מהשיער, דרך העיניים ועד הלב והשרירים. החלבון הנדרש ליצירת העובר מגיע מהמאגרים שלך, שמקורם בתזונה שלך. לצורך הבנייה העוברית המופלאה הזו את זקוקה בשלב זה לתוספת יומית של כ- 10 גרם חלבון, מעבר לכמות שנדרשה לך באופן רגיל, כלומר כ- 60 גרם חלבון ביום.

  • שלבי בכל ארוחה עיקרית מנה של חלבון, לבחירה: בשר בקר, הודו, עוף, דג, ביצים, חלב גבינות ומוצרי חלב.
  • צרכי לפחות 4-3 פעמים בשבוע בשרים רזים של בקר, עוף, הודו באופני הכנה רזים כמקור לחלבון, ברזל ו- – B12 מנה מומלצת של כ- 150 גרם.
  • אכלי כל יום ביצה באופני הכנה שונים: ביצה קשה, חביתה, שקשוקה עשויה טוב ועוד. שימי לב לא לצרוך ביצים שאינן מבושלות.
  • צרכי כ- 3 מנות של מוצרי חלב רזים ביום כמקור לחלבון וסידן (מנה= 1 כוס חלב, 2 כפות לבנה, גביע לבן/יוגורט, פרוסה גבינה צהובה).
  • צרכי לפחות פעמיים בשבוע דגים, מומלץ דגי ים צפוני: סלמון, מקרל, הליבוט או דגי בריכה עשירים באומגה 3 כמו בורי, לברק, דניס ומוסר.
  • מומלץ לשלב גם מקורות חלבון מהצומח כמו קטניות (חומוס, שעועית לבנה, עדשים), טופו וסייטן.

ואם את פשוט לא מספיקה לאכול את כל החלבון הזה, לא להיות מודאגת יתר על המידה מהפגיעה בגדילה העוברית. העובר שלך דואג לעצמו. הוא מצוי בעדיפות חלבונית ולוקח מהאם את הנדרש לו. לך כאימא יש מנגנונים המייעלים את ניצול החלבון מהמזון, גם אם הוא לא בכמות מיטבית.

נוטלים: אומגה 3 כמקור לחומצות שומן חיוניות

קראת את ההמלצה לגבי מה מומלץ לך לאכול. יחד עם זאת, דגים הם ממש לא בתפריט היומי שלך ובאומגה 3 את לא ממש מבינה, אז בואי נעשה קצת סדר.

מה זה: חומצות שומן חיוניות.

למה זה עוזר: חומצות השומן אומגה 3, ובייחוד אומגה 3 מסוג EPA ו- DHA , חיוניות להתפתחות מערכת העצבים של העובר.

איפה יש במזון: בעיקר בדגי ים צפוני שמנים כמו סלמון, מקרל, הליבוט, טונה, מעט בביצים ובעוף. חומצת שומן ראשונית בלבד (ALA) יש בשמני פשתן וקנולה, בזרעי צ’יה ובאגוזי מלך. את אותה ALA הגוף ממיר ל-2 חומצות השומן EPA ו- DHA אך תהליך ההמרה הזאת בגוף לא מאוד יעיל, לכן מומלץ לאכול דגים.

ההמלצה בהיריון: ההמלצות הבינלאומיות והישראליות מטעם האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה בנייר עמדה בנושא קובעות כי: “על כל אישה הרה ומיניקה לצרוך לפחות 200- 300 מ”ג DHA ביום”.

איך לקחת: אם את לא צורכת שתי מנות של דגי ים בשבוע, מומלץ לקחת תוסף המכיל 200-300 מ”ג של DHA+EPA ביום.
תוכלי למצוא תוספים ממקור דגי או צמחי (אצה).

ומה עם תוסף ברזל ומולטי ויטמין? אפשר לקחת יחד.

ומה אם בתוסף אומגה 3 וגם במולטי ויטמין שלי יש תוספת של 400 מק”ג חומצה פולית? במינונים אילו אין סכנה בנטילה של חומצה פולית.

ומה אם זה עושה לי בחילה או ריח של דג? אפשר לנסות לקחת בארוחה בנפרד מהתוספים האחרים, בעיקר בשעות שבהן את חשה פחות בחילה. כדאי לנסות עם הארוחה בצהריים. כמו כן, אחסון במקרר יפחית את הריח. אפשרות נוספת היא שימוש בתוסף המופק מאצה.