גודל פונט
נשים

האם את סובלת מאקנה במהלך ההריון?

“פצעוני בגרות” עלולים להופיע על הפנים, הגב ואברים נוספים בגלל השפעת הורמוני ההריון. אז איך מטפלים באקנה במהלך ההיריון?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
בחורה עם אקנה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. במהלך ההריון מתגברת הפרשת הורמוני מין, שעלולים לגרום להופעת פצעוני אקנה
  2. כדאי לקבל ייעוץ מרופא/ת עור ולבקש תכשיר למריחה על הפנים, שבטוח לשימוש בהיריון, או תכשירים רפואיים אחרים
  3. חשוב לשמור על העור וניקיונו במהלך ההריון ועדיף להשתמש בתרחיצי פנים טבעיים ולהקפיד על תזונה נכונה

ממש כמו בגיל ההתבגרות, ההורמונים בגופך משתוללים כשאת בהיריון ויכולים להשפיע לא רק על הרחם, השדיים ומצבי הרוח שלך, אלא גם על העור. הם יכולים לגרום לסימני מתיחה, לפס כהה בבטן, להופעת שיעור במקומות לא צפויים. וכן, גם לאקנה, כלומר “לפצעי בגרות”.

מדוע זה קורה?

אומרים שנשים בהיריון נראות יפות וקורנות, וזה נכון: העור נראה תפוח יותר, ורדרד ומלא חיים בגלל התרחבות של כלי הדם ושל זרימת הדם והמוגברת וכן בגלל התגברות הפרשת ההורמוני המין וכן הורמונים ייחודיים לתקופת ההריון. אבל השינויים הללו יכולים להביא גם את התופעות המטרידות שהוזכרו. נשים רבות מגלות, לצערן הרב, שההיריון החזיר אותן שנים אחורה: לגיל שבו פצעונים אדמדמים מופיעים על הפנים. הסיבה לכך היא התגברות של הורמונים אנדרוגניים (גבריים), שכאמור גם הם עולים במהלך ההיריון. החדשות המרגיעות הן שאמנם בשליש הראשון להיריון הפצעונים עלולים להופיע בצורה משמעותית ונראית לעין, אך אחרי ההיריון הם עשויים להיעלם כלא היו.

אם מדובר בכמות משמעותית של פצעוני אקנה כדאי לנסות למצוא זמן ולטפל בהם, כדי לשמור על העור ולמנוע תופעות לוואי פחות נעימות בשלב מאוחר יותר. מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא/ת עור בנוגע לתכשירי ניקוי פנים בטוחים לשימוש בהריון. ניקוי יסודי ושמירה על היגיינה של העור יסייעו בהקטנת התופעות.

מה עוד אפשר לעשות כדי להימנע מאקנה?

מלבד תכשירים קוסמטיים המותרים לשימוש בהיריון כדאי גם:

  • לשנות את התזונה: להרבות באכילת פירות וירקות, לוותר או לפחות להמעיט באכילת אוכל מטוגן ושמן.
  • אם המצב ממש בלתי נסבל עבורך, אפשר לבקש מרופא/ת עור שירשמו תכשיר למריחה על הפנים, שבטוח לשימוש בהיריון, או תכשירים רפואיים אחרים. חשוב לזכור שיש תכשירים שאסור בשום אופן להשתמש בהם במהלך ההיריון, כי הם עלולים לגרום נזק לעובר. בעיקר מדובר בתכשירים שמכילים ויטמין A או נגזרות שלו.
  • לנוח, להפחית מתח ולהירגע ככל האפשר.
  • להפחית רחצה במקלחות ואמבטיות חמות, לשטוף את הפנים כמה שפחות, כדי לא לייבש מדי את העור.