גודל פונט
נשים

צרבת בהריון – למה זה קורה ואיך מטפלים בזה?

סיימת את השליש הראשון להריון, הבחילות סוף סוף מאחורייך, ופתאום זה מתחיל: צרבת. למה זה קורה ואיך אפשר להקל?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
צרבת בהריון – למה זה קורה ואיך מטפלים בזה? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. צרבת היא תופעה אופיינית בהריון, ונגרמת בשל סיבות הורמונליות ובגלל גדילת הרחם.
  2. שינויים בתזונה כמו ארוחות קטנות, הפרדת אוכל ושתיה ועוד יכולים להקל.
  3. טיפים נוספים כוללים הימנעות משכיבה או התכופפות לאחר הארוחה והפסקת עישון.

סיימת סוף סוף את השליש הראשון להריון, שמחה שהבחילות מאחורייך, ופתאום הרגשת תחושת שריפה בגרון. צרבת. צרבת מתרחשת כאשר תוכן חומצי מהקיבה עולה חזרה לושט. התופעה מלווה בתחושת שריפה, צריבה או כאבים באזור הושט, הגרון והחזה, יובש בפה, טעם חמוץ בפה, תחושת נפיחות ולעתים בחילה ואף קושי בבליעה.

מה גורם לצרבת בהריון? 

צרבת בהריון אופיינת לשליש השני והשלישי, ויש לה מספר גורמים. מבחינה הורמונלית, בתקופת ההריון עולה רמתו של ההורמון פרוגסטרון. הוא חשוב להתפתחות תקינה של ההריון, אך הוא עשוי לגרום לצרבת.  

לפרוגסטרון יש פעילות שמביאה להרפיית שרירים. אחד השרירים שמושפע מכך, הוא השריר שמרכיב את הסוגר שבין הושט לקיבה. כשהוא רפוי, תוכן מהקיבה שכולל חומצות עלול לעלות לוושט, ואז מתקבלת תחושת החומצה והשריפה הלא נעימה.  

גורם נוסף שעשוי להביא לצרבת, הוא גדילת הרחם ולחץ שהרחם מפעיל על האיברים הפנימיים ביניהם הקיבה. הלחץ שמופעל על הקיבה עלול לגרום לתוכן ממנה לעלות כלפי הושט.  

כיצד להקל על צרבת בהריון על ידי שינויים בתזונה? 

החדשות הטובות הן ששינויים בתזונה יכולים להקל ולהפחית את התחושה הלא נעימה. הנה כמה טיפים ששווה לנסות: 

  1. הימנעי ממזונות חמוצים או חריפים כמו פירות הדר, עגבניות, שום ותבלינים חריפים. הם עלולים לגרום לגירוי בוושט ולהגביר את חוסר הנוחות. כדאי להימנע ממזון מטוגן, שגם הוא עשוי להחמיר את המצב.  
  2. אכלי ארוחות קטנות לעתים קרובותהמטרה בהנחיה הזו היא להפחית את הלחץ בקיבה, וכך יקטן הסיכוי שתוכן מהקיבה יעלה לכיוון הושט. דבר נוסף שיוכל לעזור זה הקפדה על לעיסה יסודית של המזון.  
  3. הפרידי בין אוכל ושתייה בהמשך להנחיה הקודמת, הפרדת השתיה מהאוכל תעזור להפחית את הלחץ בקיבה. עם זאת, חשוב שתקפידי על שתייה מספקת בין הארוחות, כדי למנוע התייבשות.  
  4. המעיטי בקפאיןמשקאות המכילים קפאין כמו קפה, תה וקולה עשויים לגרום להיחלשות של הסוגר בין הושט לקיבה, ולכן כדאי להימנע מהם או לפחות להמעיט. מה גם, שבתקופת ההריון באופן כללי מומלץ להגביל את צריכת הקפאין. 
  5. העדיפי שתיה של מים משקאות מוגזים עלולים לגרום לעומס על הקיבה ולהגביר את הסיכוי לצרבת. לכן, בהמשך לסעיף הקודם, השתיה המומלצת ביותר היא מים.  

ועוד כמה טיפים להקלת הצרבת 

מעבר לתזונה, יש עוד כמה דברים שתוכלי לעשות כדי להקל בתחושת הצרבת. 

  1. להישאר זקופה לאחר הארוחהעדיף לא להתכופף או לשכב, כי כך יש יותר סיכון לצרבת. אפשר לשבת, לעמוד או לעשות הליכה קלה. אם בכל זאת את שוכבת, כדאי להשתמש בכרית להגבהה. מומלץ גם שהארוחה האחרונה תהיה כשעתיים-שלוש לפני השינה על מנת שלא תכביד עליך בלילה. 
  2. ללבוש בגדים נוחים בגדים צמודים ולוחצים יכולים ליצור לחץ על אזור הבטן. כדאי להעדיף בגדים נוחים ורפויים.  
  3.  להפסיק לעשןנזקי העישון ידועים כבר שנים רבות כך שכחלק מהמלצות ארגוני הבריאות השונים לקידום בריאות ישנה המלצה להימנע מעישון בכלל ובהריון בפרט. מעבר לנזקי העישון עבור העובר במקרה של צרבת המצב עלול להחמיר עבור נשים הרות מעשנות לכן אם את מעשנת, חשוב שתדעי שהעישון גורם להחלשת הסוגר שבין הושט לקיבה, ולכן הפסקת עישון תוכל להביא לשיפור המצב.  
  4. טיפול תרופתי במידה וכל הטיפים הנ”ל אינם עוזרים, כדאי להתייעץ עם הרופא שלך לגבי טיפול תרופתי.  

מקורות:

References:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/heartburn-during-pregnancy#causes