גודל פונט
נשים

אומגה 3 בהריון ובהנקה – כל מה שכדאי לדעת

היא חשובה להתפתחות העובר והיא משפיעה גם עליך, אימא שלו. כל השאלות שאת עשויה לשאול וכל התשובות הבדוקות והמוכחות הנוגעות לאומגה 3 במהלך ההריון וההנקה

זמן קריאה: 3 דקות
אומגה 3 בהריון ובהנקה
בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:
  1. חומצת השומן DHA מסוג אומגה 3 היא אחד הרכיבים העיקריים במוחו של העובר שלך
  2. התזונה שלך במהלך ההריון היא המקור היחיד באמצעותו העובר שלך ישיג את רמות אומגה 3 הדרושות לו
  3. צריכה נאותה של אומגה 3 עשויה להפחית את הסיכון ללידה מוקדמת, למשקל יילוד נמוך, לסוכרת ולרעלת הריון, ולדיכאון לאחר לידה

את בהריון? שיהיה בשעה טובה, וברוכה הבאה למועדון הנשים הגדול והמסעיר ביותר שיש. ודאי יש לא מעט שאלות שמציפות אותך, על הבדיקות שאת צריכה לעבור, על שלבי ההתפתחות של העובר שלך, על השינויים שאת רוצה להכניס בחייך. ובכן, מעבר למידע הרב שתלקטי בימים ובשבועות הבאים, רצינו להזכיר עד כמה העובר שלך תלוי בתזונה שלך כדי לגדול ולהתפתח, וכיצד ביכולתך לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. למשל, באמצעות נטילה של תוספי תזונה המותאמים להריון ושמכילים את חומצות השומן החיוניות מסוג אומגה 3.

מהן חומצות שומן מסוג אומגה 3?

אומגה 3 הוא שם כולל לחומצות שומן בלתי רוויות. ישנם 3 סוגים:

α-linolenic acid-ALA

Eicosapentaenoic acid-EPA

Docosahexaenoic acid -DHA

משום שהגוף אינו יודע לייצר אומגה 3 יש להוסיף את חומצות השומן הללו לתפריט כמזון או ליטול תוספי תזונה.

מדוע חשוב ליטול אומגה 3 במהלך ההריון וההנקה?

כ-60% ממשקל המוח הוא שומן, וחומצת השומן DHA מסוג אומגה 3  היא הרכיב העיקרי בו. כידוע, במהלך ההריון ובתקופת החיים הראשונה, מוחו של העובר שלך מתפתח בצורה משמעותית. כך למשל, החל מהחודש השביעי להריון מצטברים במוחו של העובר 30-45 מ”ג DHA מדי יום.

DHA היא חומצת השומן היחידה המצויה בכמויות משמעותיות במוח ובריכוזים גבוהים בעין. משום כך היא משפיעה על ההתפתחות המוחית של העובר והיילוד, כלומר על כישורי למידה, כישורים מנטליים ותפיסתיים, חדות הראייה ועוד. חשיבותה של חומצת השומן DHA מתבטאת גם במניעת בעיות  התפתחות, בעיות עצביות ובעיות התנהגותיות אצל היילוד.

מחקרים רבים הוכיחו קשר ישיר בין רמות DHA ו-EPA בגופה של האם ובדמו של העובר לבין מדדי התפתחות עצבית, היווצרות בעיות התנהגותיות ועצביות במהלך הילדות ועוד.

כיצד משפיעה צריכת אומגה 3 בזמן ההריון וההנקה על האם?

מספר עבודות מהשנים האחרונות מרמזות כי צריכה נאותה של אומגה 3 עשויה להפחית את הסיכון ללידה מוקדמת, למשקל יילוד נמוך, לסוכרת ולרעלת הריון, ולא פחות חשוב – להפחית את הסיכון לדיכאון לאחר לידה.

מהן ההנחיות לצריכת אומגה 3 במהלך ההריון וההנקה?

ההנחיות  של איגודי הבריאות העולמיים הן אחידות וחד משמעיות: “על כל אישה הרה ומיניקה לצרוך לפחות 200 מ”ג DHA ביום”.

על מנת לעמוד בהנחיות ההמלצה לנשים בהריון היא לאכול לפחות 2 מנות בשבוע, של דגים כגון הרינג, סלמון, מקרל, בקלה, סרדינים או טונה. מאחר וזה לא תמיד פשוט לצרוך כמויות אלה של דגים, ההמלצה היא לצרוך את כמות הרצויה באמצעות תוספי תזונה. נטילת תוסף תזונה המכיל אומגה 3 המותאם לתקופת ההריון וההנקה עשויה לסייע לך לצרוך את רמת ה-DHA הדרושה להתפתחותו האופטימלית של העובר שברחמך.

תוסף תזונה המכיל אומגה 3 שמופק מדגים ומותאם להריון בטוח לשימוש במהלכו ובמהלך ההנקה, עומד בתקני הבטיחות הגבוהים שיותר שיש ואינו מכיל מתכות כבדות ומזהמים אחרים שעלולים להימצא בדגים.

 

מתי כדאי להתחיל ליטול תוסף תזונה המכיל אומגה 3?

כדי לספק לעובר וליילוד את כמות ה-DHA  הדרושה להתפתחותו האופטימלית, ההמלצה היא ליטול תוסף  לכל המאוחר בשבוע ה-18 להריונך, (תוכלי לחשב את שבוע ההריון במחשבון ההריון שלנו) כלומר, בשליש השני להריון.

 

מדוע חשוב שתמשיכי ליטול את תוסף תזונה לאחר הלידה?

יכולתו של היילוד לייצר DHA ו-EPA בכוחות עצמו הינה מוגבלת, בייחוד בחודשים הראשונים לחייו, משום כך, אם הנך מניקה, חשוב שתמשיכי לצרוך אומגה 3 ובעיקר בחודשי ההנקה הראשונים.