גודל פונט
נשים

שבוע 39 להריון – כל המידע החיוני

מהו ניתוח קיסרי? מהם התהליכים בניתוח ואחריו? למי יתאים הניתוח ומהם סוגי הניתוח הקיסרי השונים? הכול על ניתוח קיסרי ועל סוגי לידות נוספים. וגם: רגע לפני שאת יוצאת מהבית לבית החולים פרגני לעצמך ארוחה טובה שתכיל פחמימות מורכבות, מעט חלבונים ומשקה מעט ממותק, שיחזקו אותך בלידה. בהצלחה!

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

מה עובר עלייך?

מהו ניתוח קיסרי?
בניתוח קיסרי מבוצע חתך רוחבי (לרוב) בבטן האם וברחם, דרכו מוצא התינוק אל אוויר העולם. לאחר שיצא התינוק, מוציאים את השליה ותופרים את הרחם והרקמות. הניתוח נערך באופן יזום בשבועות 38-39 אך אם יש צורך ניתן לבצעו בכל שבוע אחר.

מהם התהליכים בניתוח ואחריו?
תחילה עוברת היולדת הכנות, כמו לקראת כל ניתוח. עליה להיות בצום, פותחים לה וריד לעירוי, נלקח דם לכללית ולבנק הדם, והיא מוחתמת על טופס הסכמה לניתוח. לאחר מכן היא נכנסת לחדר הניתוח הכולל צוות מלא (רופא/ה, אחות, מרדים, סניטר, רופא/ת ילדים). לאחר הוצאת התינוק הניתוח נמשך: הוצאת השליה ותפירת הרחם והבטן בחזרה.

עם סיום הפעולה בחדר הניתוח, מועברת היולדת לחדר התאוששות למשך שעה. רק אחר כך תועבר למחלקת יולדות, וגם שם תהיה במעקב למשך כיממה ותמוקם בחדר הסמוך לתחנת האחיות. האשפוז של יולדת אשר ילדה בניתוח קיסרי יהיה ארוך יותר לעומת זה של יולדת שילדה בלידה נרתיקית: ארבעה- חמישה ימים.

פעם קיסרי – תמיד קיסרי?
ובכן, כבר לא. בעבר סברו שאישה שעברה ניתוח קיסרי אחד תצטרך מעתה ללדת רק בניתוח קיסרי. דבר זה אינו בהכרח נכון מאחר שאם גופה הגיע לשיקום מלא היא אכן יכולה לעבור בשנית לידה טבעית. הסיכון הגדול יותר נובע מניתוחים קיסריים חוזרים. יחד עם זאת, שני ניתוחים קיסריים כבר מחייבים ניתוח שלישי.

למי יתאים הניתוח?
אישה עם שני ניתוחים בעברה, עובר גדול מאוד, עובר במצג עכוז/רוחבי, מום ברחם, צניחת חבל הטבור, מחלות האם.

ניתוחים שלא לפי צורך רפואי: הנטייה כיום לאפשר ליולדת המתעקשת על ניתוח ללא הצדקה רפואית לעבור אותו. הסיבות לבקשה זו הן בדרך כלל פחד מאי הוודאות שבהליך הלידה, חרדות מחדירה ובדיקות רפואיות פולשניות, פחד מעמידה בפני צירים ממושכים וכד’.

סוגי הניתוח הקיסרי:
חירום:
בניתוח חירום תועבר היולדת ישירות מחדר הלידה לחדר הניתוח על מנת להוציא את העובר בצורה המהירה ביותר. סיבות רבות עלולות להיגרם ולהביא לסיטואציה בלתי נעימה זו, המורכבות ממצוקת העובר או ממצוקה אצל היולדת או משני המצבים גם יחד.
אלקטיבי: ניתוח מתוכנן מראש הנקבע לפני תחילת תהליך הלידה. ניתוחים אלה נקבעים בדרך כלל לשבוע 38-39.

לידה מכשירנית:
לעיתים למרות הרצון הרב ללדת בצורה רגילה וחלקה עלולים העניינים להסתבך מעט. לידה היא דבר דינאמי ובלתי צפוי. לפיכך לעיתים קורה שסיום הלידה נתקל בקשיים והתינוק אינו יוצא. בדיוק לצורך כך מסתייע הצוות הרפואי בלידה מכשירנית, לפני מעבר לאופציית הניתוח הקיסרי.
הסיבות ללידה מכשירנית עשויות לנבוע מתשישות האם, מצוקה לעובר, או שלב שני מאורך.

לידת מלקחיים:
שימוש במכשיר בעל שתי כפות מתכת קהות ומעוקמות. שתי הכפות מוחדרות לנרתיק, כל אחת מוצמדת לצד אחד בראש התינוק וננעלות מחוץ לנרתיק. בזמן ציר מופעל כוח ומושכים את התינוק.
לצורך ביצוע לידת מלקחיים על הרופא לדעת בדיוק היכן ממוקם ראש התינוק כדי למקם נכון את המלקחיים.

לידת ואקום:
מדובר במשאבה קטנה ממנה יוצא צינור גומי, שבאמצעו ידית משיכה ובקצהו גביע קטן ממתכת או מפלסטיק. הגביע נצמד בחוזקה לראש העובר ומאפשר את משיכתו החוצה. הגביע מוצמד לראש התינוק מכוח לחץ המשאבה. כוח השאיבה מוגבר בזמן ציר באופן הדרגתי ומסייע לאם בשעת הלחיצה להוציא את התינוק מחוץ לנרתיק.
השימוש בכל טכניקה מוכתב לפי מיומנות הרופא באותו מרכז רפואי ואין יתרון מסוים לשיטה כלשהי.
מה שבטוח הוא כי אין מנסים מספר ניסיונות רב במלקחיים או בואקום ומעדיפים לפנות לניתוח קיסרי אם לא הייתה הצלחה מהירה בלידה מכשירנית. לידות מכשירניות הן לידה בסיכון גבוה ומצריכות הערכות מתאימה בחדר הלידה. הן מבוצעות על ידי רופא ומלוות ברופא נוסף, בשתי אחיות וברופא ילדים.

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא סביב 3,200 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד.

תזונה בהיריון

אוכלים: ארוחה זוגית

כשהצירים מתחילים, נשמע משוגע, אבל זה הזמן להזמין את בן/ת זוגך לארוחה זוגית בבית. במצב זה כדאי לך לאכול כדי לספק לעצמך אנרגיה למרתון הלידה. גם אם ארזת פחמימות בשפע, לא בטוח שתאכלי אותן בבית החולים, לכן זה הזמן.

כמו רצי מרתון, אכלי פחמימות מורכבות כמו: לחם, פסטה, דגני בוקר, הן משחררות את הסוכר באטיות.

שלבי מעט חלבון כמו גבינה, חלב או ביצים.

הימנעי ממזונות שמנים, כבדים ומטוגנים.

שתי משקה מרווה, אפשר בתוספת סוכר, כמו תה, מיץ פרי.

וצאי לדרך. בהצלחה!

נוטלים: פה באמת אפשר כבר לשכוח ולהתרכז בציר הבא