גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
נשים

על יוד בהיריון: סקר לאומי מצא שנשים הרות אינן צורכות מספיק יוד

ממחקר שנערך במרץ 2017 עולה כי 85% מהנשים ההרות אינן צורכות את הכמות הנדרשת של יוד. למה זה חשוב ואיך ניתן לפצות על זה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
חשיבות צריכת היוד בהיריון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. במחקר שפורסם ב-2017 נמצא כי 85% מהנשים ההרות בישראל סובלות מחסר ביוד
  2. יוד אחראי על ייצור הורמונים שאחראיים על קצב חילוף החומרים ובהיריון, על התפתחות תקינה של העובר
  3. אפשר להשלים את החסר באמצעות צריכה של אצות, דגי ים, מלח מועשר ביוד או תוספי תזונה

מתי בפעם האחרונה דאגתן לתפקוד מאוזן של בלוטת התריס שלכן? מתי בפעם האחרונה בכלל חשבתן על בלוטת התריס שלכן? מסתבר שהגיע הזמן.

85% מהנשים ההרות בישראל אינן  צורכות כמות מספקת של יוד, שלא לומר סובלות מחסר במינרל זה , כך מצא מחקר שפורסם ב-Thyroid, כתב העת הרשמי של ה- American Thyroid Association

רוב היוד שנמצא בגופנו מגיע לבלוטת התריס, והוא קריטי לפעילותה מכיוון שהוא תורם לתפקידה המשמעותי ביותר: ייצור הורמונים שאחראיים על קצב חילוף החומרים.

על המחסור ביוד ומה ניתן לעשות, הדיאטנית הקלינית מיכל שיין מסבירה:

בלוטת התריס בהיריון

מעבר לזיקה בין פעילות סדירה של הבלוטה לחילוף חומרים יעיל, אצל נשים בהריון הבלוטה עובדת שעות נוספות (פעילותה גדלה בכ-50%) והיא משפיעה רבות גם על התפתחות העובר. הורמון המיוצר בבלוטת התריס הוא שאחראי על התפתחות המוח ומערכת העצבים העוברית – ובמהלך 12 השבועות הראשונים להיריון, גופה של האם מספק אותו.

המחקר הלאומי שנערך לראשונה בישראל על-ידי האוניברסיטה העברית בירושלים, ובשיתוף קופת החולים מכבי, אוניברסיטת בן גוריון ובית החולים ברזילי, בדק 2,097 משתתפים – נשים בהריון וילדים בגילאי בית-ספר, מכל חלקי הארץ (229 יישובים, ליתר דיוק) ומכלל המגזרים בישראל. בשורה התחתונה, מתארים החוקרים את הממצאים כמעלים ״דאגה רצינית לבריאות הציבור״ והמליצו לנקוט מספר צעדים לאומיים כדי לשפר את המצב העגום.

בין היתר, הם ממליצים למקבלי ההחלטות במערכת הבריאות לנקוט בדחיפות במדיניות של חינוך והעברת המידע לאזרחים – הריוניות והורים, ולבצע מעקב אחר סטטוס היוד בישראל. בנוסף, הם ממליצים לעוסקים ברפואה להמליץ על צריכת יוד מספקת במהלך ההיריון ובזמן ההנקה.

שנייה לפני שאתן רצות לגגל ״מה הסכנות הצפויות מכמות יוד נמוכה בזמן הריון״, נניח אותן לפניכן (ושימו לב שלטקסטים כאלה יש נטייה להעמיס ולהפחיד בלי פרופורציות): מחסור ביוד בהריון עלול להוביל, בין היתר, לאיי.קיו נמוך של היילוד, לידה מוקדמת ועיכוב התפתחותי (קוגניטיבי ומוטורי). הבשורה המשמחת היא שאתן לגמרי יכולות לשלוט בזה, גם מבלי לחכות לאיזו ועדה לאומית שלא בטוח שתקום בקרוב.

הנה כמה דרכים (חלקן פשוטות יותר וחלקן פחות) להעלות את צריכת היוד שלכן בזמן ההיריון:

למרות שמומלץ להימנע מתענוג הסושי בזמן ההיריון, ניתן לאזן את כמות היוד בגוף בעזרת צריכה של אצות-ים (בין היתר, אצות וואקאמה ואצות נורי). הרי הימנעות מסושי נעוצה בדגים הנאים שבו ולא באצות. סלט אצות או תוספת אצות למרק ירקות יכולים להיות גיוון יעיל, טעים ובריא לתפריט.

החליפו את מלח השולחן הביתי במלח מועשר ביוד (אך אל תגדילו את צריכת המלח, עדיין מומלץ להמעיט את השימוש בו).

הוסיפו לתפריט 2-3 מנות שבועיות של דגי ים (נסו לבחור את הדגים שאתן מצליחות לאכול – יש נשים שריח דגים לא עובר אצלן חלק במהלך ההיריון). אגב, דגי ים שמנים גם עשירים באומגה 3, חומצת שומן חיונית לתפקוד הלב, והתפתחות המוח ומומלצת לנשים בהריון והנה תפסתן שתי ציפורים במכה אחת.

משרד הבריאות ממליץ ליטול תוסף יוד
בנוסף להגברת צריכת היוד בתזונה, משרד הבריאות ממליץ ליטול תוסף יוד במינון 150-250 מק”ג עוד משלב תכנון ההריון, במהלך ההריון כולו ובהנקה.
חלק מהמולטי-ויטמינים שמיועדים לנשים בהריון מכילים יוד. מומלץ לקרוא את התוויות ולוודא שהתוסף שאת בוחרת מכיל את המינון המומלץ.

למאמר בנושא המחסור ביוד >>