גודל פונט
נשים

תופעות בהריון: אילו תופעות יכולות להופיע ואיך פותרים?

דלקות בדרכי השתן ובנרתיק, עצירות, צרבת, טחורים, בחילות והקאות וסימני מתיחה: כל אלה הן תופעות שיכולות להופיע בשלבים שונים של ההריון. איך מתמודדים איתן באמצעים טבעיים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
הריונית על החוף

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. חמוציות עשויות להועיל במקרה של דלקות בדרכי השתן
  2. פרוביוטיקה יכולה לסייע במקרים של עצירות ושל דלקות בנרתיק
  3. שמן נבט חיטה עשוי להפחית סימני מתיחה

נכון שנמאס לך כבר לשמוע ש”הריון הוא לא מחלה” בכל פעם שאת מתלוננת או מופתעת מתופעה כזו או אחרת? את יודעת שזו לא מחלה, ובכל זאת – מותר לך להתלונן, מותר לחשוש וכדאי לך לחפש פתרונות שיפחיתו את התחושות הלא נעימות. הנה רשימה של “צרות קטנות” ומציקות שאולי את חווה, ורשימה של פתרונות טבעיים שאת יכולה לנקוט.

דלקות בדרכי השתן

התסמינים: תכיפות ודחיפות, צריבה וכאב במתן שתן, לעתים כאבים בשיפולי הבטן.

מדוע זה קורה? השכיחות לזיהום בדרכי השתן עולה בהריון בגלל גורמים שונים. בהם: רמת הפרוגסטרון [הורמון האחראי על עיבוי רירית הרחם לפני ההריון] בהריון שעולה וגדילת הרחם והגברת הלחץ שהוא יוצר על השלפוחית.

איך תוכלי להתמודד בצורה טבעית? באכילת חמוציות, שתיית מיץ חמוציות או נטילה של מיצוי חמוציות. על פי מחקרים רבים יש בחמוציות רכיבים פעילים המונעים מהחיידקים גורמי הזיהום להיצמד לדפנות דרכי השתן. חשוב לוודא שאת נוטלת תכשיר המותר בהריון.

דלקות בנרתיק

התסמינים: שינוי בהפרשות, גרד, צריבה, ריח לא נעים ותחושת אי נוחות.

מדוע זה קורה? במהלך ההריון מתגברת כמות ההפרשה האינטימית אצל כל אישה, וחלה עלייה בשיעור הזיהומים (הפטרייתיים בעיקר).

איך תוכלי להתמודד בצורה טבעית? אכילה של מוצרי חלב מסוג BIO ונטילה של כמוסות המכילות חיידקים פרוביוטיים (בבליעה או בהחדרה לנרתיק) עשויות לסייע באיזון הרכב החיידקים התקין במעי ובנרתיק, למנוע זיהומים ולהפחית את הסיכון לדלקות בנרתיק. אם את בוחרת להעזר בתוסף פרוביוטי חשוב כמובן לוודא שהוא מותר לשימוש בהירון.

 

עצירות

התסמינים: ההגדרה הרפואית לעצירות היא ירידה בתדירות היציאות (פחות משלוש בשבוע), קושי וכאבים במתן צואה ותחושתת נפיחות.

מדוע זה קורה? רמות גבוהות של ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון גורמות להיחלשות של שרירי המעיים וכתוצאה מכך לירידה בתנועתיות המעיים. סיבות נוספות לעצירות יכולות להיות צריכה לא מספקת של נוזלים ושל סיבים תזונתיים וכן נטילה של תכשירי ברזל מסוימים הניתנים לנשים בהריון.

איך תוכלי להתמודד בצורה טבעית? כדאי שתבדקי שתוסף התזונה אותו את נוטלת מכיל ברזל בטכנולוגיה מתקדמת, תכשירי ברזל החדשים (שמגיעים גם באבקה) נמצאו כבעלי שיעור נמוך יותר של תופעות לוואי. כמו כן, ההמלצה היא לצרוך סיבים תזונתיים במזון – ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות. אפשרות נוספת להקלה על עצירות יכולה להיות בעזרת המלצה ליטול כמוסות המכילות חיידקים פרוביוטיים (בבליעה), כדי לסייע באיזון הרכב החיידקים התקין במעי (גם כאן כמובן חשוב לוודא שהתוסף מותר לשימוש בהריון).


טחורים


התסמינים:
 כאב, דימום גירוד ונפיחות בפי הטבעת.

מדוע זה קורה? נשים בהריון נמצאות בקבוצת סיכון לסבול מטחורים. על פי הסטטיסטיקה כ-20% מהנשים עלולות לסבול מהם. בין הסיבות לטחורים: עלייה בנפח הדם, עלייה ברמות הפרוגסטרון שגורם בין השאר להיחלשות שרירי פי הטבעת, עומס, עלייה במשקל ולחץ של הרחם על פי הטבעת.

איך תוכלי להתמודד בצורה טבעית? ההמלצה החשובה ביותר, היא לנסות להימנע ככל האפשר מעצירות. שטיפות במים בתוספת מלח וכן תכשירים טבעיים או משחות ללא מרשם רופא (OTC) יכולות להקל על אי הנוחות. כמובן חשוב לוודא שהן מותרות לשימוש בהירון.

צרבת

התסמינים: כאב צורב או תחושת חוסר נוחות בחזה המתפתחים לאחר אכילה. וכן, טעם חמוץ לא נעים בפה – מצב הנגרם עקב עליית של מיצי הקיבה.

מדוע זה קורה: שינויים הורמונליים במהלך ההריון עלולים להחליש את סוגר הוושט התחתון ולהגביר את הלחץ על הקיבה. סיבה נוספת לצרבת בחודשים המתקדמים להריון היא לחץ מכאני של הרחם שגדל.

איך תוכלי להתמודד בצורה טבעית? ניתן לקחת תרופות נוגדות צרבת, אך חשוב שתתייעצי עם רופא הנשים שלך לפני כן. כמו כן, את יכולה לנקוט במספר פעולות שיקלו על הצרבת. בהן: אכילת ארוחות קטנות ותכופות, הימנעות מאכילה לפני השינה והימנעות ממאכלים שידועים כגורמי צרבת, כמו אלכוהול (שממילא מומלץ להימנע מצריכתו במהלך ההיריון), קפה, שוקולד, עגבניות או מזונות שומניים או מתובלים, ואחרים. נסי לזהות האם ישנם מאכלים נוספים שגורמים לך צרבת.

בחילות והקאות

התסמינים: בחילות במהלך ההריון, שזכו גם לכינוי בחילות בוקר, יכולות להופיע לכל אורך היום. במרבית המקרים הן יחלפו בסוף השליש הראשון, אצל נשים מעטות הן יכולות להתרחש במשך כל ההריון ויש בנות מזל שלא יסבלו מהן כלל.

מדוע זה קורה? ישנו מגוון סיבות וגורמים לבחילות במהלך ההריון, בהם: רמות גבוהות של הורמונים, חסרים תזונתיים, הפרעות במערכת העיכול, הסתגלות של הגוף להריון ואפילו קשיים נפשיים.

איך תוכלי להתמודד בצורה טבעית? ג’ינג’ר ידוע כצמח תבלין שמקל על הפרעות עיכול ובמיוחד על בחילות. מומלץ לקנות סוכריות ג’ינג’ר, לשתות תה מחליטת ג’ינג’ר טרי או מיובש, עם מעט לימון ודבש או לנסות כמוסות ג’ינג’ר (כזה שבטוח לשימוש בהירון). גם נטילה של ויטמין B6 יכולה להיות יעילה במניעת בחילות והקאות. התייעצי עם רופא/ת הנשים שלך או עם דיאטנית בנוגע למינון המתאים.

 

סימני מתיחה

התסמינים: סימנים אדומים תת עוריים באזור השדיים, הירכיים והבטן. שכיחותם עולה ככל שהבטן גדלה והעור נמתח.

מדוע זה קורה? סימני מתיחה מופיעים בגלל שינויים במידת הגמישות של סיבי הקולגן והאלסטין שאחראים על חוזק וגמישות העור.

איך תוכלי להתמודד בצורה טבעית? נסי למרוח שמן נבט חיטה או שמן אחר לעיסוי הבטן.

 

הערה חשובה לסיום: נשים בהריון שמעוניינות לקחת תוספי תזונה מומלץ שיבדקו שהתוסף מתאים להריון או שיתייעצו עם רופא/ת הנשים המטפל/ת.