גודל פונט
נשים

לעבור את השליש השלישי להריון בשלום

השליש השלישי להריון הוא הארוך מכולם: כבד לך, קשה לנשום, לזוז, לישון, הגב כואב, הרגליים נפוחות, לפעמים נדמה לך שיש לך כבר צירים וכדאי לצאת לדרך. איך מתמודדים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. את עלולה לסבול מכאבים: את חלקם עדיף להעביר במנוחה מוחלטת, אחרים דווקא מצריכים תנועה ותזוזה
  2. אין דרך להילחם בסימני מתיחה, והנטייה לפתח אותם תלויה בגנטיקה ובמשקל התחלתי בהריון
  3. לא כל מה שנשים חוות כ"צירים" הם אכן צירים, במקרים מסוימים מדובר ב"התכווצויות" שאינן מקדמות לידה

השליש השלישי להריון מעורר בנשים רבות רגשות סותרים, שלא לומר סוערים. מצד אחד, לצד ההתרגשות הבטן כבדה ומכבידה, קשה לנשום, לזוז, לישון, ומצד שני – הפחד מכאבי הצירים ומהקשיים שחלילה עלולים להתעורר במהלך הלידה גדול כל כך שיש נשים שמעדיפות לסחוב עוד קצת, רק לא להגיע לרגע הזה.

אז איך מתמודדים, מתגברים ומעבירים את השבועות האחרונים להריון?

כאבי צוואר, גב וסימפיזיוליזיס

“כאבים בעצם החיק (סימפיזיוליזיס) וכאבי גב הם  תופעה מוכרת וטבעית בהריון שנגרמת כתוצאה מהתרחבות יתר של האגן”, מסבירה ורד דלאל, מיילדת ומאמנת להריון, לידה והורות. “במהלך ההריון הגוף מפריש חומר בשם רלקסין שתפקידו להגמיש רצועות שמחברות מפרקים, כדי לאפשר את התרחבות האגן במהלך הלידה. לעתים מתרחשת התרחבות יתר שגורמת לכאבים בעצם החיק ולתחושה של “מתיחה” ככל שהעובר יורד באגן לקראת הלידה, בשבועות האחרונים להריון. זה עלול להתבטא בכאבים במפשעות ובקושי ללכת”.

במקרים כאלה, דלאל ממליצה לנוח והרבה ולא לשכוח ליידע את צוות חדר הלידה כדי לא להגיע לפתיחה מוגזמת של הרגליים במהלך הלידה.

ומה בנוגע לכאבי גב וצוואר “רגילים”?

במקרה הזה, הפתרון הוא הפוך: לזוז ולהתנועע. דלאל: “70% מהאוכלוסייה חווים כאבי גב וצוואר, אך טבעי הוא שאלה יתגברו בהריון, בגלל משקל הבטן ש”מושך” את הגב קדימה. פעילות גופנית קלה עשויה להקל על הכאבים”.

נפיחות ובצקת ברגליים, גירודים וסימני מתיחה בעור

תחושה שהעור “נמתח”, גירוד ולעתים סימני מתיחה הם תופעה נפוצה במהלך השליש השלישי.

“סימני מתיחה הם תופעה שמושפעת בצורה משמעותית מהגנטיקה. בנוסף, נשים שהחלו את ההריון במשקל נמוך ועלו במשקל בצורה משמעותית עלולות לסבול ממנה יותר. למעשה, אין דרך להילחם בסימני המתיחה, ובכל זאת אני ממליצה להמשיך למרוח את הבטן והשדיים בשמנים ובקרמים במהלך ההריון, כדי לנסות להפחית אותם. מריחה ומניעת יובש בעור יקלו גם על הגירוד. אם הגירוד ממשיך בצורה משמעותית, כדאי להתייעץ עם רופא הנשים”, מסבירה דלאל.

לגבי נפיחות ובצקת ברגלים, דלאל ממליצה להקפיד על שתייה מרובה כדי לעודד השתנה שתשחרר את חלקם של הנוזלים. “מומלץ לשתות מים. כמו כן, אני מציעה לנשים בהריון לנסות לישון כשהרגליים מונחות על גבי כרית. לנשים שמרבות לשבת במהלך היום אני מציעה לקום ולהסתובב מדי שעה, וכן להגביה את הרגליים בשעות הערב”.

תנועות עובר, צירים מוקדמים ו”ברקסטון היקס”

נשים רבות חוות ומדווחות על צירים מוקדמים ש”מריצים” אותן לחדר המיון, רק בשביל לגלות שלא מדובר בלידה פעילה ושה”צירים הם בכלל לא צירים”. גם הפסקה בתזוזת העובר עלולה להכניס לתחושת דאגה. כיצד תדעי מתי חיוני לגשת להיבדק?

“ברקסטון היקס אינם צירים אמתיים והם מורגשים בעיקר בבטן העליונה, שמתקשה”, מבחינה דלאל. “בשונה מצירים שמופיעים בצורה סדירה ומחזורית, ברקסטון היקס הם התכווצות חד פעמית, ולא סדרת התכווצויות מחזוריות כפי שמתרחש במהלך צירי לידה. ברקסטון היקס גם אינם משפיעים על מחיקת צוואר הרחם ואינם מקדמים לקראת לידה. אם את לא בטוחה בהבדל, עדיף לגשת לחדר מיון”.

ומה עושים אם תנועות העובר פוסקות?

“בדרך כלל נשים מתחילות להרגיש את תנועות העובר לקראת השבוע ה-18 להריון. לכל עובר יש אופי תנועות משלו וחשוב לנסות להכיר אותן על מנת לזהות שינויים. בתחילה תנועות העובר הן תנועות קטנות, מעין תחושה של רפרוף בתוך הבטן, אבל ככל שהוא מתפתח הוא מאמן את השרירים והתנועות משתנות. כדי להכיר אותן, אני ממליצה לשכב על הצד, ללא טלפונים או רעשי רקע אחרים, להניח ידיים על הבטן ולספור את התנועות. 5-10 תנועות בשעה – זהו מצב תקין, אבל אם סופרים פחות מכך, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל או להגיע לחדר המיון”, מדגישה דלאל.

צרבת ובחילות

מרבית הנשים חוות בחילות בתחילת ההריון ואולם אלה עלולות לחזור גם בסופו, כשלעתים הן מלוות בצרבת שיכולה להיות מטרידה וקשה. “בחילה, צרבת ותחושה שהאוכל עולה, נגרמות בגלל לחץ העובר על מערכת העיכול והיחלשות שריר “שוער הקיבה”. ההמלצה שלי היא להקפיד על תזונה נכונה ומותאמת, שגורמת פחות לתופעות אלה ובמידת הצורך, להשתמש בתרופות סותרות חומצה, בהמלצת הרופא/ה המטפל/ת. ובכל מקרה – מרבית התחושות יעברו לאחר הלידה”.