גודל פונט
נשים

אילו בדיקות כדאי לך לעבור אחרי גיל 45?

מה ההבדל בין בדיקת דם סמוי לקולונוסקופיה, מתי יש להתחיל בבדיקות של צפיפות העצם ומהי הבדיקה שחשובה למעשנות?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ישנן בדיקות שיש לבצע בתדירות מסוימת על פי הגיל, אחרות בהתאם לאורח החיים – השמנה או עישון, למשל, ויש בדיקות שמידת נחיצותן תלויה בגורמים תורשתיים
  2. ישנן בדיקות שאפשר לבצע לבד, בדיקות אחרות מבוצעות על ידי רופא, ויש בדיקות שצריך לבצע במעבדה או במכון רפואי
  3. בדיקות במועדן עשויות למנוע הופעת מחלות, שחלקן עלולות לסכן את החיים

המון דברים מטרידים נשים אחרי גיל 45: שינוי במראה החיצוני, קמטים, שיער שיבה, עלייה במשקל. נשים חוששות מפני תופעות גיל המעבר, כמו גלי חום, נדודי שינה, יובש בנרתיק. אבל מה שהכי מפחיד נשים, וגם גברים, זו האפשרות שמצב הבריאות ישתנה. אך בעוד שיש רק מעט סיכוי להשפיע על המראה החיצוני, דווקא בתחום הבריאות ישנם הרבה שינויים שאפשר להכניס בחיים כדי למנוע מחלות. בראש ובראשונה: בדיקות במועדן. זו הדרך הנכונה שהוכחה גם מדעית, למניעת הופתעתן של מחלות שגילוי מוקדם שלהן שעשוי להציל חיים. אז מה כדאי לעבור, מדוע ומתי? כל התשובות בכתבה שלפניכן.

שקילה

מומלץ לכל אישה לבצע שקילה פעם בשנה. עם הגיל מתרחשים שינויים שונים, בהם הורמונליים, שגורמים לעלייה במשקל וקושי להפחית או לשמור על משקל תקין. לכן, חשוב לזכור כי עודף משקל הוא גורם סיכון בריאותי.

מדידת לחץ דם

מומלץ לכל אישה לבצע מדידת לחץ דם פעם בשנה. ובפרט אם קיימים גורמי הסיכון הבאים: עישון, נטייה משפחתית לסוכרת, פרופיל שומנים גבוה (ראו בהמשך) והשמנה (ראו לעיל). מדידת לחץ דם עשויה לחשוף יתר לחץ דם. זו מחלה סמויה אך מסוכנת שיכולה לפגוע באברים רבים: לב, מח, עיניים, כליות. לכן היא נקראת “הרוצח השקט”.

פרופיל של שומני הדם

ההמלצה היא לכל אישה מעל גיל 45 לבצע את הבדיקה אחת לחמש שנים.  מדובר בבדיקת דם פשוטה שיכולה לחשוף  סטייה מהנורמה של רמת הכולסטרול “הטוב” ו”הרע” ושל הטריגליצרידים. כל אלה הם שומנים שנמצאים בזרם הדם  ויכולים להוות גורם סיכון למחלות שונות.

בדיקת אק”ג

ההמלצה היא לכל אישה לבצע בדיקת אק”ג פעם אחת מעל גיל 40. זוהי היא בדיקה של הפעילות החשמלית של הלב, המשמשת בסיס להשוואה במקרים שבהם מתעורר חשד למחלת לב או הפרעה כלשהי בפעילות הלב.

דם סמוי או קולונוסקופיה

שתי הבדיקות מיועדות לגילוי מוקדם של גידולים במעי הגס. בדיקת דם סמוי מעלה חשד להימצאות של הגידולים, קולונוסקופיה היא בדיקה שמאתרת אותם ומאפשרת את הוצאתם.

בדיקת דם סמוי היא בדיקת צואה שמבצעים בבית ומביאים למעבדה. ההמלצה היא לבצע אותה אחת לשנה, מעל גיל 50 וזו המלצה שמתאימה לכל הנשים (והגברים).

קולונוסקופיה היא בדיקה פולשנית שנעשית תחת טשטוש במכון רפואי. ההמלצה היא לבצע אותה אם:

  1. התגלה דם סמוי בצואה.
  2. לנמצאים בקבוצת הסיכון.
  3. אם לא מעוניינים לעשות דם סמוי, אחת ל-10 שנים, מעל גיל 50.

 

צפיפות עצם

בדיקת צפיפות עצם מבוצעת במכון רפואי וכרוכה בחשיפה לקרינת רנטגן. ההמלצה היא לכל אישה לבצע אותה אחת ל-5 שנים, החל מגיל ששים. לנשים בסיכון מוגבר למחלה מומלץ לבצע אותה החל מגיל 50. ירידה בצפיפות מסת העצם היא גורם סיכון עיקרי לשברים כתוצאה מאוסטיאופורוזיס, שהיא מחלה שקטה, ללא סימנים שכדאי לאבחן מוקדם ככל האפשר.  

 

בדיקות עיניים

לכל אישה מומלצת בדיקה לאחר גיל 40, שתהווה בסיס להשוואה. רופא העיניים ימליץ על המשך הבדיקות ותדירותן. המטרה: איתור סימנים של מחלות עיניים שאופייניות לגיל מבוגר ושעלולות לגרום להפרעות קשות בראייה, עד כדי עיוורון, כמו גלאוקומה, ניוון מרכז הראייה ועוד.

 

בדיקות שד

לכל אישה מומלץ להכיר את שדיה ולהיות מודעת לכל שינוי שמתרחש בהם ואת הסימנים שעלולים לעורר חשד. בנוסף, לכל אישה מומלץ לעבור בדיקת ממוגרפיה מגיל 50, אחת לשנתיים, ובדיקה ידנית על ידי רופא המתמחה בבדיקת שד פעם עד פעמיים בשנה. סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים והסיכון לחלות בו עולה עם הגיל. מרבית המאובחנות במחלה הן נשים מעל גיל 50.

בדיקת עור

בדיקת עור היא בדיקה עצמית של שומות (נקודות חן) חשודות. חשוב לפנות לרופא אם מזהים סימן חריג על העור הנמשך יותר ממספר שבועות, או אם חל שינוי כלשהו בשומה קיימת. אפשר גם לפנות לרופא עור שיבצע בדיקה באמצעות דרמטוסקופ או טכנולוגיה למיפוי שומות דיגיטלי. המטרה: גילוי מוקדם של סרטן העור הקטלני, מלנומה, וסרטני עור נוספים.

 

פאפ סמיר

בבדיקת פאפ סמיר, המתבצעת על ידי רופאי נשים, נוטלים דגימה של תאים מצוואר הרחם ושולחים למעבדה על מנת לזהות הימצאות של תאים טרום סרטניים. רופאי נשים ממליצים לכל אישה עד גיל 65 לבצע את הבדיקה אחת ל-2-3 שנים. מטרת הבדיקה היא זיהוי סימנים מוקדמים של סרטן צוואר הרחם.

 

ד”ר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה ורופא סוכרת במכבי שירותי בריאות