גודל פונט
בריאות העור

אטופיק דרמטיטיס ושינה טובה – אלטמן בריאות

דווקא בלילה, רגע לפני שהם נרדמים, מתחזק הגירוד וטורף את שנתם של ילדים שסובלים מאטופיק דרמטיטיס. למה בלילה הכי מגרד ואיך אפשר להקל על הגרד ולהעניק לילדים שנת לילה רגועה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס נוטים להתגרד בלילה ושנתם מופרעת תדיר.
  2. הסיבה לגרד בלילה היא ההפרשה הנמוכה של ההורמון האנטי דלקתי קורטיזול.
  3. טיפול במיטה ובחפצים שבחדרו של הילד וטיפול נכון בעור והרגעתו לפני השינה יקלו על שנת הלילה שלו.

שינה טובה ורגועה היא משאלת לבם של ילדים רבים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס, וכן – גם של הוריהם. אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) היא מחלה שעוברת לרוב לפני תום תקופת הילדות, אבל עד אז הילדים הקטנים הללו צריכים להתמודד עם אי נעימויות רבות שמסבה האקזמה הזו: עור יבש ואדמומי, לעיתים שלפוחיות על העור, וגרד שמפריע לשגרת היום – ולא עוזב אותם גם כשהלילה יורד, ואפילו מחמיר.

כמעט כל הורה לילד הסובל מאטופיק דרמטיטיס כבר יודע שעם בוא הלילה, הזמן שבו ילדו המותש (והוא) כל כך רוצים לישון, דווקא אז זה מתחיל: גירוד אינטנסיבי שלא פוסק והופך את לילותיו של הילד לקשים, מתישים ומגרדים.

התגברות הגירוד בלילה היא אחד הצדדים המתסכלים ביותר של אטופיק דרמטיטיס, והשאלה היא – למה מתגבר הגירוד דווקא בלילה רגע לפני שהילד נרדם?

התשובה פשוטה למדי והיא קשורה לקורטיזול – ההורמון האנטי דלקתי הטבעי של הגוף. לצערם של ילדים הסובלים מאקזמה, ההורמון הזה מופרש בכמויות שונות במהלך שעות היממה, כך שרמתו של הקורטיזול בבוקר היא הגבוהה ביותר ואילו בלילה הוא מופרש ברמה הנמוכה ביותר. התוצאה היא שבלילה הקורטיזול “נוטש” את הילד ומשאיר אותו עם הגנה אנטי דלקתית נמוכה מאוד, וגירוד שמתחזק.

כמה פעולות פשוטות יכולות לעזור לכם להרגיע את הגירוי ולאפשר לילדכם שינה רגועה יותר:

  • אל תחממו מדי. חום יכול לגרום להחמרת האקזמה. הקפידו לא לכסות את ילדכם בשמיכות חמות מדי, הימנעו ממגני מזרן העשויים מפלסטיק, והשתמשו רק במצעי כותנה.
  • על מה הילד ישן? ידוע שקרדית האבק היא אחד הטריגרים היותר נפוצים להתלקחות אקזמה. לכן, נסו לכסות את המזרן בכיסוי שישמש כמחסום בין הילד לבין קרדית האבק, ויקל על מצבו, בייחוד אם ידוע שהוא רגיש לאלרגן הזה.
  • מה הילד לובש בלילה?  ודאו שהפיג’מה שלו נטולת גורמים היוצרים גירוי. הלבישו אותו בפיג’מה העשויה מבד כותנה, והפכו אותה כך שהתפרים שלה יהיו בצד החיצוני ולא ישפשפו את עורו הרגיש.
  • בדקו את הצעצועים שלו (על הקפאה נגד אבק שמעתם?)  צמצמו את מספר הצעצועים הרכים והפרוותיים שהם “קולטי אבק” מטיבם שבחדרו של הילד ובעיקר על מיטתו.

אם לילד יש דובי מיוחד שהוא ישן איתו ולא מוכן לוותר עליו, אתם יכולים להיפטר מקרדית האבק בשיטה הבאה:
הקפיאו את הדובי במקפיא, כן, ממש כך, ועשו זאת מעת לעת. ההקפאה הורגת את קרדית האבק. אחרי שקפא, הוציאו אותו מהמקפיא והפשירו אותו. הכניסו אותו למייבש כביסה בחום נמוך למשך 20-15 דקות – והאלרגנים של קרדית האבק ישתחררו החוצה.

  • רחצת הערב: נצלו אותה היטב כדי להתכונן ללילה. רחצת הערב היא זמן טוב לשטיפת האלרגנים שדבקו בילד במהלך היום, והיא הזדמנות טובה להירגעות לקראת הלילה. שימו לב לדברים הבאים:
  • חשוב שמי האמבט יהיו פושרים. מים חמים אינם טובים לאקזמה.
  • אל תאפשרו לילד לשהות זמן רב מדי באמבטיה. מים הם גורם שמייבש את העור.
  • הילד יכול ליהנות מאמבטיית קצף נעימה ומרגיעה עם פלקסיטול kids תרחיץ ושמפו טיפולי.
  • אחרי הרחצה נגבו את עורו של הילדים בטפיחות עדינות. אל תייבשו אותו.
  • ברגע שהעור התייבש מעט (לא לחלוטין) מרחו עליו פלקסיטול kids תחליב לחות טיפולי להרגעת העור.

במקרים של התקפי יובש וגרד בעור במהלך הלילה ניתן להשתמש בקרם טיפולי של פקסיטול kids    להקלה והרגעה של עור יבש ומגורה בזמן התקפיי יובש וגרד – מגיל 0.  אשר אינו מכיל סטרואידים המכילה רכיבים צמחיים כגון: קלנדולה, שמן מנטה ושיבולת שועל.  רכיבים אלו ידועים כמקלים על גירויים, גרד, אדמומיות ויובש.

לילה טוב