גודל פונט
בריאות העור

ההתמודדות הרגשית עם אטופיק דרמטיטיס

הירגעות והפחתת המתח הם אחד המפתחות להתמודדות עם אטופיק דרמטיטיס בילדים. טיפול יומיומי מתמשך בעור, לצד תמיכה רגשית, מסייעים לשליטה במחלה, להקלה בתסמינים ולשיפור באיכות החיים של הילד

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מתח הוא אחד הגורמים להתפרצות אטופיק דרמטיטיס.
  2. תחושת אי הנעימות שמלווה את המחלה, לצד הבושה והצורך להסתיר, גורמים למתח נוסף, שמגביר את הסיכוי להתלקחות.
  3. כאשר האזקמה נשלטת, הילד מרגיש פיזית טוב יותר, דבר שמשפיע באופן חיובי על מצב רוחו ועל היכולת שלו להתמודד עם המחלה.

חיים עם אקזמה בגיל הילדות הם ללא ספק משימה מאתגרת, שלא פעם פוגעת באיכות החיים של הילד ושל הוריו. גירודים קשים, פריחה, קשקשת, שלפוחיות נוזליות על העור ולילות ללא שינה הם מנת חלקם של ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור), המתחילה לרוב בגיל הינקות, מאופיינת בתקופות של רגיעה ותקופות של התלקחות ולרוב חולפת במהלך הילדות. לא פעם מתווסף לכל אלה גם הפן הרגשי – הבושה, ההסתרה והמתח – הגורמים להחמרה של המחלה.

הגורם לאטופיק דרמטיטיס אינו ידוע בוודאות, אך ידוע כי ילדים שבאים ממשפחות עם היסטוריה של אטופיק דרמטיטיס, אסטמה או קדחת השחת נוטים יותר לפתח את המחלה. המחלה נגרמת על ידי שילוב של גנים וגורמים חיצוניים, דוגמת אלרגנים מסוימים, מזון שהילד רגיש אליו, אוויר יבש מדי ומתח. ההתפרצות של המחלה והופעת הסימפטומים השכיחים שלה מתרחשים כאשר המערכת החיסונית מופעלת על ידי אותו גורם חיצוני.

אטופיק דרמטיטיס מופיעה אצל ילדים בדרך כלל בקפלי המרפקים, הידיים ו/או הברכיים. פריחות או אדמומיות מאחורי האוזניים של ילד, על רגליו או על הקרקפת, עשויות גם הן להיות סימן של אטופיק דרמטיטיס.

מה הקשר בין מתח ואטופיק דרמטיטיס?

ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס חשים לא פעם, בנוסף לסטרס הנגרם מאי הנעימות הפיזית, גם אי נעימות חברתית – הם מתביישים בפצעים, חווים לעיתים רתיעה של ילדים ומבוגרים שלא מבינים מהי המחלה וחושבים שהיא מדבקת (אטופיק דרמטיטיס אינה מחלה מדבקת!) ואפילו הצקות. בתקופות של רגיעה קיים החשש המתמיד (של הילדים ושל הוריהם) מפני התלקחות של המחלה, שלרוב מלווה באי הידיעה מה יגרום להתלקחות הבאה ומתי.

למעשה מדובר במעין מעגל קסמים: חרדה ומתח הם גורמים מובילים להתלקחות אקזמה, ואז, המתח והלחץ שמלווים את המחלה מובילים לעוד התלקחויות אקזמה וחוזר חלילה. עבור החולים באטופיק דרמטיטיס לא מדובר רק בגירוד קל, אלא במצב מתמשך ומתיש שמשפיע גם על הילד החולה וגם על בני ביתו.

על פי ממצאי האגודה הלאומית האמריקאית לאקזמה, יותר מ-30% מהמבוגרים עם אטופיק דרמטיטיס דיווחו כי אובחנו עם דיכאון ו/או חרדה – כמעט פי ארבעה מאשר באוכלוסייה הכללית בארה”ב.

למה זה קורה? כאשר אדם חווה מצב מלחיץ, הגוף נכנס למצב “הילחם או ברח” ומגיב על ידי הגדלת הייצור של הורמוני מתח כמו אדרנלין וקורטיזול. אבל כאשר הגוף מייצר יותר מדי קורטיזול, הוא יכול לדכא את המערכת החיסונית ולגרום תגובה דלקתית בעור. ילדים החיים עם מחלות עור כמו אקזמה רגישים במיוחד לתגובה הדלקתית הזו. לכן חשוב שהורים לילדים עם אטופיק דרמטיטיס יתמודדו עם המחלה בשני המישורים: הפיזי והרגשי.

 

אטופיק דרמטיטיס: איך לעזור גם לגוף וגם לנפש?

  1. נסו לתרגל עם הילד תגובות מבוססות תרחיש, כך שיהיה מוכן להגיב במצבים של אי נעימויות או הצקה.
  2. אל תיתנו לאקזמה להיות מוקד הזהות של הילד, עזרו לו למצוא את נקודות החוזק שלו ולהיות אדם שלם ובטוח בעצמו.
  3. מצאו דרכים לדבר על זה: בקבוצות תמיכה, עם הסביבה, ובדקו איך אפשר לפעול להעלאת המודעות של הסביבה למחלה.
  4. הקפידו מאוד על טיפול עקבי ומתמשך בעור כדי לשמור על מצב האקזמה נשלט ככל האפשר. זה מאפשר לילד להרגיש פיזית טוב יותר, לישון טוב יותר, לגרד פחות וגם להתבייש פחות במראהו – דברים אשר משפיעים באופן חיובי על מצב רווח ועל היכולת שלו להתמודד.

מהו טיפול נכון בעור?

  1. שמרו על לחות העור ועל שימונו: טפלו בעור באופן יומיומי בעזרת מוצר שמוסיף לעור לחות ומרגיע אותו.
  2. מה מכיל המוצר שלכם? הימנעו משימוש במוצרים שמכילים רכיבים שמגרים את העור, דוגמת סולפטים ופטרוכימיקלים, והקפידו על שימוש במוצר שמכיל רכיבים מרגיעים כמו שיבולת שועל, קלנדולה ואלוורה.
  3. העור חלק ונקי? אל תפסיקו את הטיפול. חשוב להזין את העור גם כאשר הוא נראה בריא, כדי למנוע התלקחויות חדשות. פלקסיטול kids תחליב לחות טיפולי שומר על עור לח לאורך זמן ומסייע במניעת התלקחויות של אקזמה.
  4. שעת המקלחת:  שעת המקלחת היא שעה חשובה ביום. ודאו שהמים פושרים ושהסבון שבו הילד משתמש ידידותי לאקזמה, כלומר – מרגיע את העור ומונע גירודים, ואל תאריכו את שהות הילד במים. פלקסיטול kids תרחיץ ושמפו טיפולי הוא אל סבון עדין במיוחד המנקה את העור מבלי לגרום לגירוי ומסייע לטיפול בעור מגורה, יבש ומגרד.
  5. אחרי המקלחת: נגבו את הילד בעדינות, בטפיחות קלות, אל תייבשו את העור לחלוטין ומרחו עליו תחליב לחות טיפולי להקלה על עור יבש ומגורה.
  6. לבוש ומצעים: הקפידו שבגדיו של הילד והמצעים שהוא ישן עליהן יהיו עשויים מכותנה ולא יגרו את העור.
  7. אל תחממו מדי:  ודאו שהטמפרטורה בחדרו של הילד לא גבוהה מדי ושהוא לבוש בקלילות. חום אינו מיטיב עם אקזמה.
  8. שמרו על סביבה נקייה: שמירה על סביבה נקייה מאלרגנים, למשל קרדית האבק או פרווה של בעלי חיים, חיונית למניעת גירויים מיותרים של העור.
  9. הילד סובל מגרד ופצעים? פנו לרופא לקבלת טיפול. ייתכן שהרופא יחליט על טיפול זמני בסטרואידים. כדי להרגיע את הגרד בעור ולהקל על הילד השתמשו גם בפלקסיטול kids קרם טיפולי להרגעה, המתאים לטיפול במצבים של אקזמה קלה.

זכרו! אצל רוב הילדים המחלה קיימת בגיל הילדות וחולפת עם ההתבגרות. אם אתם תשמרו על שגרת חיים נורמלית ועל גישה חיובית, גם לילדכם יהיה קל יותר לצלוח את התקופה הזו.