גודל פונט
בריאות העור

עקיצות יתושים: כך תתמודדו עם הגירוד

אתם מרגישים עקצוץ בעור, שולחים את היד לגרד, ופתאום מגלים בליטה קטנה אדמדמה שמחכה לכם שם. עקיצות יתושים, או יותר נכון יתושות. כמה קטנות, ככה מציקות. למה הן מגרדות כל כך, למה חשוב לא לגרד, ואיך אפשר להתמודד איתן? כל התשובות בכתבה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. עקיצות יתושים נגרמות בכלל על ידי יתושות, ששואבות מאיתנו דם כדי לייצר ביצים.
  2. העקיצה מפעילה תגובה של מערכת החיסון הגורמת לעקצוץ ולתחושת גרד.
  3. יש הרבה דרכים טבעיות לטיפול בעקיצות, ביניהן שימוש במשחת טראומיל.

עקיצות יתושים. הן קטנות אבל יכולות לשגע אותנו, ולגרד כל כך. אבל מה היא בכלל עקיצה ולמה יתושים עוקצים אותנו? נתחיל בזה שמי שאחראי לכל הטובהזה, הם בכלל לא היתושים, אלא היתושות. לנקבת היתוש יש מבנה מיוחד בפה שמאפשר לה למצוץ דם. החלבונים המצויים בדם משמשים אותה כדי לייצר ביצים.

אשר היתושה עוקצת ושואבת את הדם, היא מזריקה לעור שלנו את הרוק שלה, המכיל חלבונים ונוגדי קרישה. כיוון שהחלבונים של היתושה זרים לגוף שלנו, הם מעוררים את מערכת החיסון. התגובה של מערכת החיסון לעקיצות יתושים כוללת שחרור של היסטמיןחומר שעוזר לתאי הדם הלבנים להגיע לאזור. ההיסטמין שמופרש גורם לדלקת מקומית, לנפיחות ולתחושת העקצוץ והגרד שאופייניות לעקיצות יתושים.

אתם בטח יודעים שלא כדאי לגרד עקיצות יתושים, ושהגירוד רק מחמיר את המצב. גירוד של עקיצות יתושים גורם ליותר אדמומיות ונפיחות, ולפעמים אפילו פוצע את העור. הגירוד גורם להגברת הדלקת בעור, ולכן רק מגביר את תחושת העקצוץ וכך נכנסים למעין מעגל קסמים שמחמיר את המצב. בנוסף, גירוד של עקיצות יתושים עלול להביא לפציעה של העור, ובמצב זה חיידקים מזהמים יכולים לחדור לגוף ולגרום לזיהום. 

אך כיוון שבוודאי כבר חוויתם בחייכם כמה וכמה עקיצות יתושים, אתם בטח יודעים כמה קשה לעמוד בפני הצורך לגרד. אז מה אפשר לעשות כדי להקל ולטפל בעקיצות?

הנה 10 תרופות סבתא וטיפולים טבעיים שאספנו בשבילכם.

1. הניחו קרח על אזור העקיצה

הורדת הטמפרטורה יכולה להפחית את הדלקת. בנוסף, הקור נותן אפקט של הרדמה, וכך יכול להביא להקלה מיידית. אפשר להשתמש בשקית עם קרח כתוש עטופה במגבת או בבד אחר. לא מומלץ להניח את הקרח ישירות על העקיצה למשך יותר מחמש דקות.

2. נקו העור עם אלכוהול

אם אתם מגלים את העקיצה זמן קצר לאחר שנעקצתם, נקו את העור עם צמר גפן טבול במעט אלכוהול רפואי. לאלכוהול יש השפעה מקררת, שיכולה להקל בתחושת העקצוץ. הימנעו משימוש בכמות גדולה של אלכוהול שכן היא עלולה לגרות את העור. 

3. הניחו שקיק תה קר

לתה ירוק ותה שחור יש השפעה נוגדת דלקת ומפחיתת נפיחות, שיכולה להיות יעילה בטיפול בעקיצות יתושים. הניחו את התיון במעט מים רותחים, ושימו אותו במקרר. לאחר מכן הניחו את התיון הקר על העקיצה וצפו להקלה.

4. הכינו משחת שיבולת שועל

לשיבולת שועל יש תכונות שיכולות לשכך עקיצות יתושים ותגובות אלרגיות. אפשר להכין מעין משחה של שיבולת שועל על ידי ערבוב של שיבולת שועל להכנה מהירה עם מעט מים. את המשחה מירחו על העקיצה למשך 10-15 דקות, ולאחר מכן שטפו את האזור במים. אם יש לכם עקיצות מרובות, תוכלו לעשות אמבטיה של שיבולת שועל: הוסיפו כוס שיבולת שועל לאמבט ושבו בו למשך 15-20 דקות. 

5. מירחו משחה מסודה לשתיה

סודה לשתיה אפשר למצוא כמעט בכל מטבח, ומסתבר שהיא יכולה להקל בעקיצות יתושים. הכנת המשחה דומה למשחת שיבולת השועל מהסעיף הקודם: ערבבו כף של סודה לשתיה עם מעט מים כדי לייצר משחה. מרחו על העקיצה, ושטפו במים לאחר 10 דקות.

6. מירחו דבש על העקיצה

לדבש יש תכונות אנטיבקטריאליות ומחטאות, ובנוסף יש לו השפעה על ריפוי פצעים. הוא יכול להפחית דלקת ולמנוע זיהומים. עם זאת, לא כדאי לשים אותו אם אתם נמצאים בחוץ, כי הסוכר בדבש עלול למשוך יתושות נוספות. 

7. מירחו גל אלוורה

לאלוורה יש תכונות אנטידלקתיות המסייעות בהרגעה. להשפעה מרבית, מומלץ להשתמש בגל קריר. אפשר לרכוש גל אלוורה בכל בית מרקחת, ואם יש לכם גינה או מקום לאדנית, תוכלו לגדל צמח אלוורה ולהשתמש באלוורה טרייה בעת הצורך. 

8. השתמשו במיצוי בזיליקום

צמח נוסף שעשוי להקל בעקיצות יתושים, אך פחות מוכר מהאלוורה, הוא הבזיליקום. מחקר שנערך מציע כי הבזיליקום מכיל תרכובת כימית שנקראת אגנול, העשויה להקל בעקצוצים בעור. אז איך משתמשים בו? הרתיחו כוס מים והוסיפו לה בערך כפית של עלי בזיליקום מיובשים. המתינו עד שהתערובת תתקרר. לאחר מכן הספיגו צמר גפן במי הבזיליקום, ועברו איתו בעדינות על עקיצות היתושים. אפשרות אחרת היא לקצוץ עלי בזיליקום דק דק, ולשפשף אותם בעדינות על העור. 

9. בצל

המיץ שמופרש מהבצל יכול להקל בתחושת העקצוץ. בנוסף, לבצל יש השפעה אנטי פטרייתית, שיכולה להפחית את הסיכון לזיהום. חיתכו פרוסה מהבצל והניחו על העקיצה למשך מספר דקות. לאחר מכן שיתפו היטב במים. 

10. טראומיל מציל!

טראומיל הוא מוצר הומיאופתי שמיועד למגוון מצבים, ביניהם הקלה בעקיצות יתושים. ניתן להשתמש בגל או במשחה, למרוח את אזור העקיצה ולהנות מההקלה!