גודל פונט
בריאות העור

10 דברים שכדאי לדעת על בעיות וכאבים בכפות הרגליים

מדוע מופיעים כאבים בכפות הרגליים, למה לעתים הן מדיפות ריח לא נעים, מה חשוב לדעת על טיפוח כפות הרגליים, ובמיוחד כשעוסקים בספורט אתגרי

זמן קריאה: 3 דקות
כאבים בכפות הרגליים
בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:
  1. לכפות הרגליים יש מבנה מיוחד המאפשר להן לשאת את משקל הגוף ולנוע במישורים שונים, אבל גם עלול להיות חשוף לפגעים שונים: כאבים, נמלול, פציעות, יבלות ,עור גס, פטרת ועור יבש.
  2. בחירת סוג הנעליים משפיעה באופן ישיר על הופעת פגעים וכאבים בכפות הרגליים.
  3. שמירה על בריאות כפות הרגליים, נעילת נעליים מתאימות וטיפוח עשויים למנוע את הכאבים ושאר התופעות.

כמה קטנות, ככה חשובות: כפות הרגליים לא רק נושאות את משקל הגוף שלנו, הן גם אחראיות על היציבה, על התנועה במרחב ועל התאמתה למישורים שונים: חלקים, משופעים, מחוספסים, טרשיים וכדומה.

התפקידים החשובים הללו מתאפשרים בזכות המבנה המורכב של כפות הרגליים האנושיות הכולל מספר גדול של עצמות, מפרקים, עצבים, בלוטות זעה ורקמות רכות, ביחס לשטחן ולגודלן. המבנה הייחודי הזה מאפשר להן לשאת משקל רב, לשמור על שיווי המשקל ולהיות גמישות ויציבות בו זמנית. אבל זו גם הסיבה שהן עלולות לכאוב, להיפגע ולהדיף ריח רע. חלק מן הצרות הללו הן תוצאה של מחלות או מצבים בריאותיים, אבל לעתים התופעות קשורות לנעילת נעליים לא מתאימות.

10 עובדות שכדאי לדעת על בעיות וכאבים בכפות הרגליים ועל הטיפול בהן:

  1. בין שיחפים ובין שנעולים, על פי הנתונים הרפואיים כ-75% מאתנו סבלו, סובלים או יסבלו מכאבים בכפות הרגליים, יובש בעור, תחושת שריפה, נימלול, נפיחות, יבלות, עור גס, פצעים, פציעות ספורט או צרות אחרות בכפות הרגליים.
  2. אדם בוגר עושה, בממוצע, בין 4000 ל-6000 צעדים ביום. זו הסיבה שבסוף היום כפות הרגליים שלנו מגיעות לשיא הגודל שלהן. לכן, כשמודדים נעליים חדשות, רצוי לעשות זאת אחרי הליכה אופעילות גופנית.
  3. הרגל האנושית מכילה 26 עצמות, 33 מפרקים, עשרות שרירים וגידים וכ-8000 עצבים. בשתי כפות הרגליים יחד יש כרבע מכמות העצמות שיש בגוף.
  4. כפות רגליים הפכו מכבר שם נרדף לריח רע. הסיבה לכך היא שכף הרגל מכילה כרבע מיליון בלוטות זיעה, שחביבה במיוחד על פטריות וחיידקים. נעילת נעליים לאורך שעות ארוכות וחוסר אוורור, מעודדים הזעה וגם את התרבות החיידקים והפטריות.
  5. כדי להקטין את הסיכון ועל הדרך למנוע ריח רע, מומלץ לרחוץ את הרגליים לעתים קרובות, לייבש היטב ולמרוח משחה טיפולית.
  6. העומס המצטבר המוטל על כפות הרגליים במהלך יום שווה לכמה מאות של טונות, ופי ארבע כאשר רצים.
  7. חלקה התחתון של כף הרגל מרופד בקולגן ובאלסטין. אלה חומרים שמעניקים לעור את גמישותו, אבל כידוע, ייצורם של החומרים הללו פוחת עם השנים. זו הסיבה שתחתית כף הרגל נעשית דקה יותר עם הגיל ומגבירה את הסיכון לכאבי רגליים, במיוחד כשנועלים נעליים או סנדלים עם סוליות דקות. למניעת כאבים כאלה, מומלץ להכניס מדרסים לנעליים.
  8. עמידה במקום מעייפת הרבה יותר מהליכה משום שהעומס מוטל על מספר מסוים של שרירים למשך זמן ארוך יותר.
  9. הליכה בנעלי עקב יוצרת עומס רב על קדמת כף הרגל ועל האצבעות. התוצאה יכולה להיות קשה: מכאבי כפות רגליים וגב ועד לעיוותים בלתי הפיכים בכפות הרגליים, כגון הלוקס ואלגוס –  Hallux Valgus שניתן לתקן רק באמצעות ניתוח. ההמלצה היא לעבור לנעליים שטוחות, נוחות ורצוי גם בעלות בולמי זעזועים, או לפחות להפחית את מספר השעות בהן צועדים על עקבים.
  10. דורבן הוא השם העממי שניתן לכאבים ולדלקת בחלק התחתון של כפות הרגליים, לרוב בעקב. הסיבות השכיחות לכאבים בכף הרגל הן: עמידה, הליכה וריצה בפרקי זמן ארוכים ובמיוחד על משטחים קשים, השמנת יתר שגורמת ללחץ מוגבר על הרצועות בכפות הרגליים, נעילת נעליים בעלות סוליות נוקשות ועוד. הטיפול כולל נעילת נעליים רכות ונוחות, תרופות נוגדות דלקת, תרגילי מתיחה ועוד.