גודל פונט
בריאות העור

קרם ידיים ואנטיאייג’ינג

אומנם הוא לא תמיד מקבל את ההערכה המגיעה לו, אבל העור שלנו הוא איבר מורכב וחשוב. מלבד היותו האיבר הגדול ביותר בגוף האדם, המהווה כ 15% ממשקל גופנו, הוא מהווה מחסום הכרחי בין פנים הגוף אל הסביבה החיצונית. ככזה, הוא חשוף לנזקים מגורמים פנימיים וחיצוניים כאחד, העלולים להוביל להזדקנות העור, תופעה המתאפיינת בקמטים, ירידה בגמישות העור, ריפיון ומראה בעל מרקם מחוספס.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. העור הוא איבר חשוב בעל תפקיד מפתח בתפקוד מערכת החיסון, שמירה על מאזן הנוזלים בגופנו ועוד
  2. הזדקנות האיברים מתחילה מרגע יציאתנו לאוויר העולם ואינה פוסחת גם על העור, ומתבטאת בקמטים, ירידה בגמישות והופעת כתמים
  3. על מנת להפחית את תופעות ההזדקנות על עור הידיים, מומלץ להשתמש בקרם בעל רכיבים פעילים הנלחם במספר תהליכי הזדקנות במקביל

זה בידיים שלכם

הסביבה החיצונית לא תמיד מטיבה עם עורנו. אור השמש, זיהום אוויר, עישון, תזונה לקויה, כל אלו ישפיעו לרעה על בריאות העור. בחזית המערכה נמצאות, איך לא, זוג הידיים אשר חשופות לכל ולא תמיד מוגנות מפני פגעי מזג האוויר, הקור, היובש, קרינת השמש ועוד. לא זאת בלבד, כפות הידיים גם באות במגע עם מים מספר פעמים ביום, כמו גם מגע עם חומרי ניקוי, סבונים ושאר חומרים העלולים לפגוע בעור הידיים. אם לא די בכך, גם תהליך ההזדקנות הטבעי מביא איתו שינויים מבניים בהרכב העור, הגורם לו להיות דק יותר ופגיע יותר.

הזדקנות עור הידיים – נזקים “מבפנים”

השינוי, אולי המשמעותי ביותר, המתרחש במהלך השנים הוא שינוי בשכבה התחתונה בתאי העור. עם הגיל, חלה ירידה בקצב התמיינות התאים כך ששכבת העור הולכת ונהיית דקה. תהליך זה נקרא הזדקנות תאית, ומלבד הפגיעה בעובי העור הוא כולל גם איבוד של פיברובלסטים (תא סיב, המהווה חלק מרקמת החיבור בין התאים) ומלנוציטים (תא עור המייצר צבען, פיגמנט), אשר יובילו לירידה באלסטיות העור ולכתמי צבע, המכונים גם כתמי גיל. בנוסף, שינויים נוספים כמו ירידה בסיבי הקולגן – כך נפגעים חוזקו ועמידותו המכנית של העור, ירידה בסיבי  האלסטין – כך נפגעת גמישותו, וירידה בתכולתם של רבי-סוכר מסוימים – כך נפגעת יכולתו של העור לאצור נוזלים ולשמור על תכונותיו. לרוב, נזקים אלו יבואו לידי ביטוי ע”י הופעתם של תופעות כמו עור דק, יבש, קמטים ודלדול וניוון כללי של העור.

הזדקנות עור הידיים – נזקים “מבחוץ”

מבין שלל הגורמים הסביבתיים, הנזק הרב ביותר לבריאות העור מיוחס לאור השמש, ובמיוחד באזורים חשופים בגופנו כמו כפות הידיים. בשונה מתהליך ההזדקנות הטבעי, חשיפה לקרני UV עלולה להביא דווקא להתעבות יתר בשל פגיעה בתהליך התמיינות ותחלופת התאים הטבעי, כמו גם לייצור יתר של מלנין ואיתו הופעת כתמים. בנוסף, קרינת ה UV מפחיתה את ייצורם של תאים קרטינוציטים – תאים המהווים כ 90% מהרכב השכבה החיצונית של העור. ירידה בכמות הקרטינוציטים תביא לירידה בכמות הקולגן והיחלשות החיבור בין הרקמות, שתתבטא בהופעת קמטים. מלבד הירידה ביצור הקולגן, חלבונים תוך-תאיים מסוימים אף מביאים לעלייה בקצב הפירוק שלו ושל חלבון נוסף – אלסטין, הנותן לעור את גמישותו. הנזקים המיוחסים לסביבה החיצונית יבואו לידי ביטוי בתופעות כמו קמטים גסים בעור, ירידה בגמישותו, רפיון ומראה מחוספס.

איך מטפלים?

קיימים תכשירים רבים המנסים לטפל בכל אחת מן הבעיות. חשוב לבחור קרם טיפולי המעניק לחות והזנה לעור בעזרת רכיבים כמו חמאת שיאה, אלוורה, גליצרין ועוד. כך למשל, קרם המכיל אוראה יכול לסייע בהענקת לחות אינטנסיבית. רכיבים מסוימים, כמו אלו המופקים מצמח הפלנטגו לנסלוטה נמצאו כבעלי יכולת לשפר את גמישות העור, להפחית את כתמי הגיל ומסייעים למראה עור חלק ומוצק.

לעיתים, נראה שהפתרון הקל והזמין הוא שימוש בקרם גוף, אך למעשה הוא נועד לשימוש בבעיות יובש וגירויים באזורים מוגנים יותר ומכוסים בגופנו ולכן לא יתאים לשימוש באזור בעייתי כמו עור הידיים. תכשיר מומלץ יהיה כזה שיכיל שילוב של כמה רכיבים פעילים יחדיו, כמו אלו שצוינו בכתבה, וכך יסייע להגנה ולהפחתת הנזקים לעור הידיים בכמה דרכים בו זמנית.