גודל פונט
Shape

מגנטיקה ועד לספורט, כל הדרכים להאיץ את חילוף החומרים

רובנו רוצים לאכול יותר ולהישאר רזים, אבל לא כולנו נולדנו עם חילוף חומרים מהיר שיעשה את העבודה. מסתבר שעם קצת שינוים גם אתם תוכלו להאיץ את חילוף החומרים שלכם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
האצת חילוף חומרים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אפשר לשנות את קצב חילוף החומרים בגוף, אבל גם זה כמו כל דבר בחיים דורש קצת מאמץ
  2. לתזונה, פעילות גופנית ושינה יש משמעות גדולה בקצב חילוף החומרים, אז אל תזלזלו בהם
  3. פרוביוטיקה משפרת את תפקוד מערכת העיכול ולכן עוזרת גם היא לחילוף חומרים טוב יותר

שאלתם את עצמכם פעם מה אומר המושג חילוף חומרים? בגוף שלנו מתרחשים שני תהליכים: פירוק ובנייה. התהליכים מתרחשים במקביל ודורשים אנרגיה לצורך קיומם.
במקביל לתהליך ניצול האנרגיה מהמזון, אותו אנו צורכים מתקיים תהליך של אגירת אנרגיה לעת הצורך.  

אגירת האנרגיה מתרחשת ברקמות השומן. השמנה היא מצב בו ישנה אגירה עודפת של אנרגיה ברקמת השומן מה שלא תמיד מתקבל באהבה אצלנו ויש לכך השלכות בריאותיות. 

קצב חילוף חומרים הוא כמות האנרגיה/קלוריות שהגוף משתמש במנוחה לצורך קיומן של פעולות בסיסיות של החיים (פעילות המוח ומערכות נוספות דוגמת הלב, הריאות ושאר האיברים).
המונח המקצועי נקרא
BMR Basal Metabolic Rate.  לכל אדם קצב חילוף חומרים שונה המאפשר את הפעילות התקינה של הגוף וישנם מחשבונים שיכולים לחשב את אותו BMR על סמך נתונים אישיים ולתת הערכה לקצב משוער. 

מי ששורף כמות קלוריות גדולה במנוחה נחשב לאדם עם חילוף חומרים מהיר, חילוף חומרים כזה מאפשר לשמור בקלות על משקל תקין או לרדת במשקל בזמן דיאטה לירידה במשקל. 

רגע לפני שאתם מקנאים בחילוף חומרים מהיר, כדאי לדעת שמלבד לגנטיקה, יש לאורח החיים שלנו השפעה על חילוף החומרים, ועם כמה טיפים קטנים תוכלו לשפר את המאזן ולנסות להאיץ את חילוף החומרים האיטי.

העלאת מסת השריר בגוף: ככל שמסת השריר גבוהה יותר, כך קצב חילוף החומרים גבוה יותר, כך שהפחתת מסת שומן, עליה במסת השריר, כלומר כזו שעשויה אף להתבטא בירידה במשקל תוך שילוב פעילות גופנית עם תזונה, תומכת להעלאת מסת השריר ויכולה לסייע בהאצת קצב חילוף החומרים.  

פנו מספיק זמן לשינה: בעולם המודרני אנחנו ישנים הרבה פחות ממה שאנחנו צריכים. הטלוויזיה, הסמארטפון וגם סתם הרגלים רעים, גורמים לנו לישון פחות מ-6 שעות בלילה במקום 8 השעות שגופנו רוצה, או מינימום 7 שעות שהוא ממש זקוק להן. חוסר בשעות שינה עלול להכניס את הגוף לסטרס ולהביא לשינויים הורמונליים שגורמים לאגירת שומן ופוגעים בקצב חילוף החומרים שלנו. 

תקפידו על פעילות גופנית: אי אפשר להימלט מזה, פעילות גופנית ותזוזה מגבירים את חילוף החומרים. לא רק שאי אפשר, גם לא צריך. יש מגוון פעילויות גופניות שניתן לעשות, והתרומה לבריאות שלנו רבה ורחבה הרבה יותר מהגברת קצב חילוף החומרים, כך שכדאי לכל אחד למצוא את סוג הפעילות אליה הוא מתחבר ולשלב אותה על בסיס יומי. אתם לא חייבים להירשם עכשיו לכל חוגי חדר הכושר או להתאמן למרתון הקרוב, גם הליכה קבועה תגרום להאצה בחילוף החומרים. 

שפרו את המזון בתפריט:  זה לא סוד שלתזונה שלנו יש השפעה על חילוף החומרים ועל השמנה. הצריכה הקלורית שונה בין אדם לשני ומושפעת מגיל, מין, הרכב הגוף, רמת פעילות גופנית, מצבי בריאות שונים וגורמים נוספים. ישנה תמיכה מחקרית לכך שצריכה של מספר ארוחות קטנות במהלך היום, יכולה לעזור לחילוף החומרים יותר מאכילה של 3 ארוחות גדולות. צמצמו שתיית קפה (עדיף לא יותר מ-3-2 כוסות ביום) והעדיפו תה ירוק שנמצא כמשפר את קצב חילוף החומרים. אכלו ירקות ירוקים וצרכו מוצרים עם סידן. לכל אלה יש משמעות בירידה במשקל ובחילוף חומרים.