גודל פונט
Shape

חילוף חומרים איטי: למה זה קורה לכם?

אוכלים כמו תמיד, אבל פתאום מתחילים לעלות במשקל? מרגישים עייפים יותר, אנרגטיים פחות וגם העור שלכם כבר לא מה שהיה? בהחלט ייתכן שחילוף החומרים שלכם האט. מה גורם לחילוף חומרים איטי, מה החסרונות שלו ואיך מטפלים בזה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 6 דקות
חילוף חומרים איטי

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. קצב חילוף חומרים מתייחס לקצב שבו מנצלים את האנרגיה. אדם ששורף קלוריות מהר מוגדר כאדם בעל קצב חילוף חומרים מהיר, ואילו אדם ששורף קלוריות לאט, יש לו קצב חילוף חומרים איטי.
  2. לצד עלייה במשקל, גם עייפות ורגישות לקור, חוסר אנרגיה, עור יבש ונדודי שינה הם בעיות שנובעות מחילוף חומרים איטי.
  3. קצב חילוף החומרים מושפע מגנטיקה, אבל גם מתזונה, גיל, מין, רמת הפעילות הגופנית, תרופות שונות ומחלות.

יש אנשים שאוכלים ככל יכולתם ולא משמינים, ויש את אלה שלא… יש אנשים שהעור שלהם נראה נפלא תמיד, ויש את אלה שלא… יש אנשים שישנים מעולה בלילה ושופעים אנרגיה ביום, ויש את אלה שלא. הכתבה הזו היא על “אלה שלא…” אלה שיש להם חילוף חומרים איטי, שלא פעם מפריע ומשבש את שגרת החיים שלהם. קבלו הסברים והצעות לטיפול.

מה זה חילוף חומרים?

“חילוף חומרים (מטבוליזם) מתייחס לתהליכים בגוף המסייעים להפקת אנרגיה לצורך תחזוקה תקינה של הגוף, כגון נשימה, עיכול, פעולת הלב”, מסבירה שרון גבריאל, דיאטנית קלינית,,M.Sc ,RD  יועצת לאלטמן. “בתהליך חילוף החומרים מתרחשים שני תהליכים: קטבוליזם, כלומר ניצול רכיבי התזונה ליחידות הבסיסיות שלהם – פחמימות מתפרקות לחד סוכרים, שומנים לחומצות שומן – לצורך הפקת אנרגיה; ואנאבוליזם, שבו נאגרת אנרגיה בצורת רקמת שומן או פחמימות בגוף”. קצב חילוף החומרים הבסיסי הוא מספר הקלוריות שהגוף שורף בזמן מנוחה, וזהו למעשה גם הגורם המשמעותי ביותר בקביעת קצב חילוף החומרים של האדם – אליו מתווספים גורמים כמו גיל, מין, גודל גוף ומסת שריר.

אז מה ההבדל בין קצב חילוף חומרים מהיר לקצב חילוף חומרים איטי? “בניגוד למה שאנו נוטים לחשוב, שקצב חילוף חומרים מתייחס ליציאות – עצירות/שלשול”, אומרת שרון גבריאל, “קצב חילוף חומרים מתייחס לקצב שבו מנצלים את האנרגיה. אדם ששורף קלוריות מהר מוגדר כאדם בעל קצב חילוף חומרים מהיר, ואילו אדם ששורף קלוריות לאט יש לו קצב חילוף חומרים איטי. קצב חילוף חומרים מהיר יגרום לירידה במשקל ואילו קצב חילוף חומרים איטי יגרום לעלייה במשקל”. ולא רק – קבלו את הבעיות שמביא איתו חילוף חומרים איטי.

חילוף חומרים איטי: החסרונות

עלייה במשקל, בעיקר באזור הבטן:

פתאום אתם עולים במשקל, שלא לומר מתקשים לרזות, פתאום ישנן כמה נקודות בגוף שמתעגלות, בעיקר באזור אמצע הגוף, והנה החיסרון הראשון של חילוף חומרים איטי. איך זה קורה? בגלל ההאטה בחילוף החומרים הגוף שורף פחות שומן ומחפש אזורים חדשים לאחסן אותו. חילוף חומרים איטי מוביל לצבירה של רעלים ופסולת בגוף, זרימת דם ירודה, תפקוד איטי של האיברים הפנימיים, ובסופו של דבר הצטברות של תאי שומן עודפים.

תשוקות פתאומיות למתוק או פחמימות פשוטות:

וזה קורה הרבה בשעות אחר הצהריים. בלוטות ההורמונים בגופנו פועלות כך שבמצב שהגוף זקוק ל”הזרקות” אנרגיה, למשל, אחר הצהריים, הן דואגות לאזן אותו. במצב של חילוף חומרים איטי, הגוף לא מקבל את האנרגיה הזו, ואז הוא מאותת שהוא רוצה משהו קל ומהיר – סוכר ופחמימות פשוטות. הבעיה שמדובר כאן במעגל קסמים, כי המזונות האלה אינם מספקים אנרגיה למשך זמן רב. חילוף חומרים מהיר, לעומת זאת, יכול לווסת את הסוכר בדם כדי לתת אנרגיה כל היום.

עייפות וקור:

בקושי עשיתם משהו היום וכבר אתם עייפים? אנשים עם חילוף חומרים איטי נוטים להתעייף בקלות, בשל פעילות איטית יותר של בלוטת התריס. בדרך כלל יסבלו אותם אנשים גם מקור, ובעיקר בידיים וברגליים, בעקבות הפחתה בזרימת הדם לגפיים.

עור יבש ונשירת שיער:

חילוף חומרים תקין הוא המפתח להתחדשות טובה ובריאה של תאי הגוף, ובכללם תאי העור. כאשר חילוף החומרים איטי, קצב התחדשות תאי העור נמוך יותר, ואת התוצאות רואים מיד. עור יבש וסדוק באזור העקבים יכול להעיד על כך שבלוטת התריס לא עובדת בקצב האופטימלי – חילוף חומרים איטי יכול להיות אחת הסיבות לכך.

בעיות בריאותיות:

כולסטרול גבוה ולחץ דם גבוה הם, בין השאר, גם סימפטומים של חילוף חומרים איטי. חילוף חומרים איטי יכול לגרום גם לרמות סוכר גבוהות בדם כי הגוף אינו מעכל מזון באופן תקין, מצב שיכול להוביל לסוכרת מסוג 2.

נדודי שינה:

למרבה האירוניה, כדי לישון טוב, צריך אנרגיה. אנשים עם חילוף חומרים איטי עשויים לפתח נדודי שינה, עד לרמה חמורה ביותר, בשל חוסר באנרגיה. הם נרדמים בקלות, אבל מתעוררים לעיתים קרובות במהלך הלילה, ובבוקר הם קמים עייפים. כדי להגיע לשלב של התחדשות השינה הרגועה, זקוק הגוף לאנרגיה.

חילוף חומרים איטי: מה גורם לזה?

עברתם את גיל 30?

הגעתם לגיל שבו זה מתחיל – האטה בחילוף החומרים. ככל שאנו מתבגרים, המטבוליזם שלנו באופן טבעי מאט. אחרי גיל 30 קצב חילוף החומרים במנוחה פוחת ב-2%-1% בשנה. זוהי אחת הסיבות לכך שרוב האנשים עולים במשקל ככל שהם מתבגרים. בעוד שמסת השומן עולה, מסת השרירים יורדת ומפחיתה את שיעור שריפת הקלוריות.

גבר או אישה?

אם אתה גבר, במונחים של חילוף חומרים זכית ביתרון. גברים נוטים לאחוז שומן גוף נמוך יותר ומסת שריר גבוהה יותר מאשר נשים באותו גיל, וזו הסיבה שהם שורפים יותר קלוריות. למה? כי גברים מייצרים 90% יותר טסטוסטרון מאשר נשים. טסטוסטרון הוא הורמון המין המסייע להגדיל את מסת השריר ולהקטין את מסת השומן.

מוותרים על פעילות גופנית?

דעו שאתם מגדילים את הסיכוי שלכם לחילוף חומרים איטי. חוסר בפעילות גופנית עלול לגרום לעלייה בשומן ולהאטה בקצב חילוף החומרים. ברגע שמתחילים להתאמן, קצב הלב עולה ושואב דם דרך השרירים. באימון גופני, השרירים שורפים קלוריות וקצב חילוף החומרים מוגבר. אנשים שהם אתלטיים ושריריים שורפים יותר קלוריות, גם כאשר הם נחים, כיוון שמסת שריר גדולה מסייעת לשריפת שומנים גם במנוחה.

מתוחים?

מתח רגשי גורם לרמה של ההורמון קורטיזול לעלות, והוא עלול להזיק לחילוף החומרים, ולגרום לחילוף חומרים איטי. רמות גבוהות של קורטיזול גורמות לעלייה בשומן ולעלייה במשקל.

אוהבים ג’אנק פוד?

אל תתפלאו שקצב חילוף החומרים שלכם נמוך. אנשים הנוטים לאכול מזון עשיר בסוכרים מזוקקים ו/או שומן רווי ומזון עני בסיבים, חלבונים ופחמימות מורכבות, נוטים לחילוף חומרים איטי. גם דיאטה על בסיס קלורי נמוך מדי עלולה להאט את קצב חילוף החומרים, כיוון שאם הגוף לא מקבל מספיק “דלק” כדי להפעיל את כל המערכות בצורה תקינה, הוא מאט את קצב חילוף החומרים כדי לחסוך באנרגיה.

לא ישנים טוב בלילה?

לשינה טובה ובריאה בלילה יש יתרונות רבים, אחד מהם הוא קצב חילוף חומרים תקין. אם אתם לא ישנים מספיק בלילה, יש סיכוי טוב שה-RMR (חילוף חומרים במצב מנוחה) שלכם מושפע מכך ויש לכם חילוף חומרים איטי. נדודי שינה כרוניים עלולים לגרום להפרשה לא סדירה של הורמונים מסוימים (קורטיזול, אינסולין ולפטין), הגורמים לשיבוש בקצב חילוף החומרים.

לוקחים תרופות?

זו גם יכולה להיות סיבה לקצב חילוף חומרים איטי. מחקרים הראו שתרופות מסוימות, דוגמת תרופות נוגדות דיכאון, תרופות לסוכרת, סטרואידים חוסמי ביתא, יכולות להיות מקושרות עם ירידה בשיעור המטבולי של הגוף, כלומר, קצב חילוף החומרים.

בריאים בדרך כלל?

מצבים רפואיים מסוימים כגון השמנת יתר, בלוטת התריס, סוכרת או תסמונת קושינג יכולים להאט את חילוף החומרים.

איך מטפלים בחילוף חומרים איטי?

אוכלים בריא, תזונה מאוזנת ובריאה, עשירה בפחמימות מורכבות, ובעיקר חלבון, שצריכתו מאצה את חילוף החומרים וגם עוזרת לבנות מסת שריר.

לא עושים דיאטת כאסח! זה רק מאט עוד יותר את חלוף החומרים. אוכלים בדיוק את כמות הקלוריות שצריך.

מה עוד? עושים פעילות גופנית, שותים הרבה מים וישנים טוב.

רוצים לדעת עוד על האצת חילוף חומרים? היכנסו לכתבה “חילוף חומרים מהיר: גנטיקה או עבודה קשה?”»