גודל פונט
פרוביוטיקה

הבטן מתפוצצת? קבלו: תרופות סבתא לשלשול

הבטן כואבת, אתם מרותקים לבית ומחפשים הקלה? אצל סבתא, תרופה לשלשול יכולה להיות כמעט כל מה שיש לכם בארון או בגינה, אפילו מים עם מלח. אז קבלו רעיונות להקלה על שלשול. תרופות סבתא, אמרנו?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
תרופות סבתא לשלשול

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. שלשול הוא בדרך כלל הדרך של הגוף להתנקות מטפילים, חיידקים או וירוסים שתוקפים את מערכת העיכול.
  2. תרופות סבתא לשלשול דוגמת חליטות צמחים, חימום הבטן ונוזלים שמשיבים את המלחים לגוף, יכולות להיות יעילות מאוד להרגעת הכאב ואי הנעימות.
  3. כאשר השלשול חמור, נמשך יותר מכמה ימים או מלווה בחום גבוה או בהתייבשות, יש לפנות לרופא.

הוא מציק, גורם לתחושת אי נעימות, לעוויתות במעיים ולעיתים לכאבים של ממש. הוא יכול להימשך בין יום אחד למספר ימים, ולהגיע ב”דרגות קושי” שונות, אבל איך שלא תסתכלו על זה, שלשול הוא תופעה לא נעימה, שאף אחד לא רוצה לארח.

למרות שהוא אורח ממש לא קרוא, פעמים רבות השלשול הוא בעצם תגובה של הגוף לטפילים ווירוסים לא רצויים, וזו הדרך של הגוף להיפטר מהם ולהתנקות. לעיתים יכול השלשול להיות גם תגובה אלרגית למזון (חלב או גלוטן, למשל) או תוצאה של מחלה. אז בזמן שאנחנו מחכים שיסיים לעבוד ולהתנקות, אפשר בהחלט להקל על הגוף שלנו במצב של שלשול – תרופות סבתא!

תרופות סבתא מומלצות לשלשול

אל תתייבשו

מאחר שבמצב של שלשול הגוף נוטה להתייבש, וזו גם אחת הסכנות שבו, חשוב מאוד למנוע התייבשות. אכלו מרק ירקות או מרק צלול או שתו מיצים מירקות טריים, שעוזרים להחזיר את איזון המלחים לגוף. אם אתם ממש לא מסוגלים לאכול או לשתות, גם שתיית מים עם מעט מלח יעזרו להחזיר לגוף את המלחים שהוא מאבד. ובכל מקרה – הימנעו מקפאין, שמגרה את פעולת המעיים.

מי שעורה או מי אורז

גם אלה טובים כתרופה לשלשול המחזירה את איזון הנוזלים לגוף ועוצרת את ההתייבשות: הרתיחו אורז או שעורה במים בכמות גדולה, ושתו את הנוזל שנוצר במהלך הבישול.

חליטות מצמחים שונים ותבלינים

 קיימות חליטות אשר ניחנו בסגולות הבריאותיות המתאימות לסובלים משלשולים, והן מצוינות לשלשול. תרופות סבתא לשלשול דוגמת קמומיל, מרווה, נענע, קינמון, כמון ושיבא מסייעות לניקוי מערכת העיכול ולפעילות המעיים ומקלות על אי נעימות בטנית ועל שלשולים.

זעתר:

הוסיפו כפית זעתר למים חמים ושתו אותם. הזעתר הוא תרופת סבתא לשלשול שמגיעה דווקא משולחנו של סבא מוכר וידוע – הרמב”ם. הזעתר מכיל קארוואקרול והתימול, שהם חומרים שמעכבים התפתחות פתוגנים (מחוללי מחלות, כמו חיידקים ווירוסים) וקוטלים אותם. גם האורגנו, האזוב והקינמון ניחנו בסגולות דומות.

חרובים:

בשלו חרוב בשל במים ושתו אותם. בפרי החרוב יש כמות גדולה של טנינים שניחנו בתכונות אנטי דלקתיות, אנטי אלרגניות וביכולת לחזק את מערכת החיסון.

קליפת רימון:

במצב של שלשול, תרופת סבתא טובה נוספת היא קליפת הרימון. הרתיחו חופן של קליפות רימון בכוס מים, ושתו מהמים הללו שלוש פעמים ביום.

חממו את אזור הבטן:

תרופה לשלשול מהסוג הנעים. היכנסו לאמבט מים חמים; הניחו על הבטן בקבוק חם; או הכינו חליטת נענע או בבונג, הספיגו בה מגבת והניחו על הבטן. חימום הבטן מרגיע את העוויתות ואת כאבי בטן.

פרוביוטיקה:

כשאתם משלשלים, האיזון החיידקי במעיים שלכם משתבש, נטילת פרוביוטיקה המכילה חיידקיים שמתאימים למערכת העיכול – ממשפחת הלקטובצילוסים והפיבידובקטיריות – יכולה להקל. גם כאשר השלשול הוא תגובה לצריכת אנטיביוטיקה, המשבשת את האיזון החיידקי במעיים, מומלץ מאוד ליטול פרוביוטיקה, להשבת האיזון החיידקי למעיים.

 

*במצבים של שלשולים מתמשכים, המלווים בחום גבוה, יש לפנות לרופא.