גודל פונט
פרוביוטיקה

גורמים לבטן נפוחה

למרבית האנשים קשה לדבר על התופעה, למרות שלא מעט סובלים ממנה במהלך חייהם. היא גורמת לתחושה לא נעימה ואף יכולה להוביל למצבים מביכים.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
אוכל היכול לגרום לבטן נפוחה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. נפיחות בבטן - זהו שם כולל למעבר של גזים במערכת העיכול. הנפיחות הבטנית יכולה להתבטא בפליטת גזים דרך הפה המכונים שיהוקים, גיהוקים, או בפליטת גזים דרך המעי הגס.
  2. הגורמים החיצוניים נובעים מבליעת אויר למשל בזמן לעיסת מסטיק או שתיית משקאות מוגזים
  3. הגורמים הפנימים נובעים מיוצר גזים על ידי החיידקים הטובים שבמעי הגס. בעקבות מזונות שלא עוברים פירוק במערכת העיכול של האדם למשל – סיבים תזונתיים וסוגים שונים של ירקות

אז מהי בעצם נפיחות בבטן – זהו שם כולל למעבר של גזים במערכת העיכול. נפיחות בבטן יכולה להתבטא בפליטת גזים דרך הפה המכונים שיהוקים, גיהוקים, או בפליטת גזים דרך המעי הגס, שיכולים להיות מלווים באי נעימות בטנית ובכאבים.

נפיחות בבטן העליונה שמתבטאת בשיהוקים וגיהוקים בד”כ נובעת מתחושת מלאות בבטן העליונה, עקב הצטברות גז או מזון בקיבה. נפיחות בבטן עליונה יכולה לגרום לכאבים ולהכביד על הנשימה. אנשים שסובלים מנפיחות בבטן העליונה יתלוננו על התכווצויות וכאבים חדים.

נפיחות בבטן התחתונה מתייחסת למעבר של גזים דרך המעי. נוכחות גז במעי נובעת משילוב של בליעת אויר ו/או יצירת גז על ידי חיידקי המעי הגס ופליטה שלהם דרך הרקטום. תחושת נפיחות בבטן תחתונה לעיתים מתרחשת מיד לאחר ארוחה בעיקר ארוחה כבדה או ארוחה שכוללת מזונות שיוצרים גזים.

מהן הסיבות לנפיחות בבטן?

הסיבות לבטן נפוחה נחלקות לשתיים: לגורמים חיצוניים ולגורמים פנימיים. הגורמים החיצוניים נובעים מבליעת אויר והגורמים הפנימים נובעים מיוצר גזים במערכת העיכול.

בליעת אויר

במצבים כמו לעיסת מסטיק, שתיית משקאות תוססים ובירה, שתיה בקשית, עישון ומצבים הגורמים להיפרוונטילציה כגון חרדה עקב בליעת האויר, נמתחות דפנות הקיבה וגורמות לאי נוחות בבטן. שיהוקים משחררים גזים מהקיבה ומקלים על אי הנוחות.

יצור גזים במערכת העיכול

מזון:

גזים במעי הגס נוצרים על ידי הפלורה (החיידקים הטובים) המצויים בגוף האדם. כאשר מזון שלא עבר תהליכי עיכול ופירוק על ידי אנזימי מערכת העיכול של האדם, מגיע בשלמותו למעי הגס, הפלורה מפרקת (מתסיסה) מזון זה. תוצרי הפירוק הם חומצות שומן קצרות שרשרת, אשר להן השפעה מיטבית על בריאות ושלמות המעי, וגזים – פחמן דו חמצני, מימן ומתאן.

דוגמאות למזונות כאלו:

– ירקות מצליבים:  כרוב, כרובית, ברוקולי, ארטישוק, כרישה, בצל, שום

– פירות: תפוחים, שזיפים, אבטיח, מנגו

– קטניות: חומוס, פול, אפונה, שעועית, עדשים

– דגנים מלאים: סובין חיטה, לחם מלא, אורז מלא, קמח מלא, שיבולת שועל

– סוכרים אלכוהליים: המשמשים כממתיקים בתעשייה (כגון סורביטול, מנטיטול, קסיליטול) מצויים בעיקר בסוכריות ללא סוכר, מסטיקים ללא סוכר ומוצרים דומים

– פרוקטוז: המצוי בפירות, בדבש ובמזונות המכילים סירופ תירס עשיר פרוקטוז

– גם ארוחות גדולות יכולות לגרום לנפיחות בטנית, לגזים ולאי נחות בבטן

מצבים בריאותיים

ישנם מצבים בריאותיים שגורמים לנפיחות בבטן ללא קשר לבליעת אויר מופרזת או ליצור גז על ידי הפלורה של המעי. בין המצבים הבריאותיים שמתאפיינים הרגשה של בטן נפוחה:

– תסמונת המעי הרגיש: זוהי התסמונת השכיחה ביותר בתחום הגסטרואנטרולוגיה. הגורמים לה אינם ידועים. התסמונת מאופיינת באי נוחות בבטן מלווה בגזים, עצירות ושלשול לסירוגין. מכיוון שהגורמים אינם ברורים, הטיפול מכוון סימפטומים בלבד.

– צליאק: זוהי מחלה אוטואימונית הנובעת מרגישות אימונולוגית לחלבון החיטה – הגלוטן. תסמיני המחלה הם שלשול, גזים, נפיחות בבטן, קומה נמוכה, אנמיה. הטיפול היחידי במחלת הצליאק היא הימנעות מוחלטת מחשיפה לחלבון הגלוטן.

– עצירות: תוכן צואתי יכול להקשות על מעבר גזים ולגרום לנפיחות בטנית.

– אי סבילות ללקטוז: לקטוז, סוכר החלב, מתפרק במערכת העיכול על ידי אנזים שנקרא לקטאז. ישנם אנשים שסובלים מחסר באנזים זה. כתוצאה מכך, הלקטוז לא מתפרק ועובר פירוק (תסיסה) על ידי הפלורה. התסמינים של אי סבילות ללקטוז הם גזים, נפיחות בבבטן, שלשול.

– אי סבילות לפרוקטוז: פרוקוז הוא סוכר המצוי בפירות ובדבש. אי סבילות לפרוקוז מתבטאת בקושי בספיגתו. הסיבות לכך לא ברורות, אולם אנשים הרגישים לפרוקוז יסבלו מכאבי בטן קשים, גזים, שלשולים ואי נוחות בטנית.

– דלקת במערכת העיכול וזיהומים שונים: מזהמים שונים, וירוסים, חיידקים או פטריות יכולים לגרום לדלקת במערכת העיכול שיכולה להתבטא בכאבי בטן, גזים, נפיחות בטנית

– מחלות מעי דלקתיות: מחלות מעי דלקתיות הן שם כולל לשתי מחלות: מחלת קוליטיס ומחלת קרון. המחלות מתבטאות בתקופה של דלקת (המכונה התפרצות) ורגיעה (המכונה רמיסיה). במהלך ההתפרצות המעי הופך להיות מודלק עם כיבים ועקב כך החולים סובלים מירידה במשקל, שלשול שיכול להיות דמי ומלווה בריר, גזים, בטן נפוחה, תת תזונה ועוד.

תרופות

ישנן מספר תרופות שיכולות לגרום לגזים ולנפיחות בבטן כחלק מתופעות הלוואי שלהן.  בין התרופות: תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות מסוג NASID’s, סטטינים, משלשלים  ואנטיביוטיקה.

 

טיפול בבטן נפוחה

מומלץ להשתמש בתוספי תזונה שיסייעו בהקלה על הגזים והנפיחות. תוספי התזונה המומלצים הם פרוביוטיקה ואנזימי עיכול. בנוסף, יש לאמץ הרגלי אכילה בריאים הכוללים מספר קטן של ארוחות המפוזרות לאורך כל היום. מומלץ להימנע מהמזונות שהוזכרו בהקשר של יצירת גזים.