גודל פונט
פרוביוטיקה

טיפול בשלשול – הדרכים המרכזיות

הוא מחליש את הגוף, מלווה בכאבים, מגביל את התפקוד ועלול לגרום להתייבשות. אז מהו שלשול, מהם הנזקים שהוא גורם לגוף, ואיך כדאי לטפל בו

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. שלשול זו הדרך הטבעית של הגוף להיפטר ממזהמים שונים שיכולים לחולל מחלה. זהו מצב שכיח שגם יחסית קל לטיפול.
  2. ישנם סוגי שלשול הנגרמים בגלל שינוי במאזן החיידקים במעיים ופגיעה באוכלוסיית החיידקים ה"טובים"
  3. ניתן להקל על שלשול על ידי החזרת החיידקים הטובים למעיים ושתייה מרובה של תמיסת מלחים למניעת התייבשות

שלשול, על אף חוסר הנעימות שנע בין אי-נוחות קלה למצוקה גופנית של ממש, הוא הדרך הטבעית של הגוף להיפטר ממזהמים שונים שעלולים לגרום למחלה. למרות זאת, הוא עלול להחליש את הגוף, להיות מלווה בכאבים ולהפריע לתפקוד הכללי. הסיכון העיקרי המלווה את התופעה הוא התייבשות לכן חשוב לשים לב לתופעות לוואי ולקבל טיפול רפואי במקרה הצורך.

מה גורם לשלשול?

הסיבות לשינוי במצב הצבירה של החומר מגוונות, ולעתים קרובות הוא נגרם בגלל שינוי במאזן החיידקים במעיים ופגיעה באוכלוסיית החיידקים ה”טובים”.

הגורם העיקרי לשלשול היא מחלות מעיים זיהומיות, הנגרמות על ידי חיידקים, נגיפים, פרזיטים ואמבות שנכנסים לגוף שלנו דרך מזון או מים מזוהמים (כלומר, הרעלת מזון) וכתוצאה מהזנחת כללי ההיגיינה.

אחד מסוגי השלשול המוכרים הוא שלשול תיירים (Traveler’s Diarrhea) הנגרם בדרך-כלל על-ידי זנים מקומיים של חיידקים והוא מופיע מספר ימים לאחר ההגעה לארץ זרה. כמו-כן, בקיץ משלשלים יותר.

האם שלשול עלול לגרום נזק לגוף?

החיידקים ה”טובים” (או בשמם הנוסף החיידקים הפרוביוטיים) חיוניים ליכולת ההגנה של הגוף נגד מזהמים, אך נוכחותם במערכת העיכול צונחת במהלך השלשול. מצב זה מאפשר השתלטות עוינת של מזהמים שונים, כלומר שהשלשול חושף את הגוף בכלל ואת מערכת העיכול בפרט לסכנות וזיהומים נוספים. בנוסף, ישנה סכנת ההתייבשות, בעיקר בקרב ילדים ותינוקות.

אבל שלשול, כמו שהוא שכיח כך הוא קל לטיפול.

דרכים שונות לטפל בשלשול

הנה מספר המלצות שכדאי ליישם:

כדאי להמעיט באכילה על-מנת להפחית עומס ממערכת העיכול, אבל אפשר לאכול אורז, בננה, תפוח ולחם קלוי. חשוב לשמור על היגיינה ולשים לב לטריות המזון.

חשוב לשתות הרבה ולהשתמש בתמיסה המכילה תוספת מאוזנת של מלחים.

תוכלו גם ליטול פרוביוטיקה: כדי להחזיר את האיזון החיידקים ה”טובים” למערכת העיכול, תוכלו להשתמש בתכשיר פרוביוטי המכיל חיידקים המיועדים למערכת העיכול. תכשיר ייעודי כזה יהיה בעל ציפוי ייחודי אשר עובר את הקיבה ומתפרק רק כשהוא מגיע למעי.

מתי כדאי לפנות לרופא?

  • במקרים של שלשול המלווה בהקאות מרובות ואי יכולת לשתות.
  • במקרים של שלשול נוזלי הנמשך מעבר ל-48 שעות או שנמשך לסירוגין במשך שבועיים.
  • אם השלשול מלווה בחום הגבוה מ-39 מעלות או בכל חשד לשלשול חריג.
  • בתינוקות בני שנה ומטה יש לפנות לרופא בכל מצב של שלשול.