גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

שחיקת סחוס – מי עלול לסבול משחיקת סחוסים מואצת?

התשובה המתבקשת לשאלה היא ספורטאים, אבל האמת היא שכולנו עלולים לסבול משחיקת סחוסים מואצת. מהם הגורמים שמאיצים שחיקת סחוסים ומה ניתן לעשות כדי להאט את התהליך?

זמן קריאה: 4 דקות
שחיקת סחוס

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. שחיקת סחוסים מתרחשת מסיבות שונות: עודף משקל שיוצר עומס על המפרקים, פציעות ספורט ומחלות ניווניות שונות, שחלקן מתרחשות באופן טבעי עם הגיל.
  2. שחיקת סחוסים פוגעת בתפקוד המפרקים, משבשת ומגבילה את התנועה, פוגמת ביציבות ויכולה לגרום לכאב ולסבל רב בביצוע פעולות פשוטות ויומיומיות.
  3. ישנם טיפולים רבים המתמקדים בהפחתת התסמינים ובכך משפרים את איכות החיים של הסובלים משחיקת סחוסים. בשנים האחרונות פותחו תוספי תזונה מתקדמים לטיפול בשחיקת סחוס, המכילים רכיב החדשני: פפטידים של קולגן.

כולנו יודעים עד כמה חשוב לקיים אורח חיים פעיל הכולל פעילות ספורטיבית. כולנו שמענו על כך שספורט עלול לגרום לשחיקת סחוס במפרקים, ובפרט במפרקי הברכיים והירכיים. לרבים מאיתנו זה קורה: כאבים במפרקים, שמאלצים אותנו לפרוש מפעילות ספורטיבית, לעתים. אחרים רק שמעו על כך מחברים שנאלצו להפסיק לשחק כדורגל עם החבר’ה בגלל כאבי ברכיים.

מהם סחוסים ומדוע הם נשחקים?

סחוס הוא רקמת חיבור חלקה, אפשר לתאר אותה כסוג של “גומי” שמכסה את קצות העצמות, בכל מפרקי הגוף. סחוס הוא רקמת חיבור החשובה ביותר בגופנו והיא מורכבת מתאי סחוס, מסיבי קולגן ואלסטין וממרכיבים נוספים. הסחוסים עוטפים את קצות העצמות בנקודת המפגש בינן ובין המפרקים. בברכיים, למשל, הסחוסים גם משמשים כבולמי זעזועים, מקטינים  את החיכוך בין העצמות למפרקים ובכך מאפשרים גמישות, יציבות ותנועה חלקה.

סחוסים משמשים גם כתשתית לבניית העצם, בפרט בגיל צעיר, כשהעצמות נמצאות בתהליכי בנייה, התארכות וגדילה. תבנית הסחוס הראשונית שנוצרת בגופו של העובר המתפתח ברחם עוברת המרה לרקמת עצם בוגרת. חלקים שונים של הסחוס הופכים ללוחית הצמיחה שתאפשר את הגדילה של עצמות העובר והילד עד לבגרות וחלק מהסחוס יהפוך לסחוס מפרקי – הסחוס שמכסה את המפרקים.

מדוע שחיקת סחוס מלווה בכאב ובקושי בתנועה?

שחיקת סחוסים הינה תהליך שמרבים לדבר עליו בשנים האחרונות. זהו תהליך שנוגע לכולנו עם ההתבגרות. ככל שחולפות השנים, הסחוסים נשחקים, מסיבות שונות: עודף משקל שיוצר עומס על המפרקים, פציעות ספורט ומחלות ניווניות שונות, שחלקן מתרחשות באופן טבעי עם הגיל.

שחיקת סחוס פוגעת בתפקוד המפרקים, משבשת ומגבילה את התנועה, פוגמת ביציבות ויכולה לגרום לכאב ולסבל רב בביצוע פעולות פשוטות ויומיומיות, למשל, כשקמים מישיבה לעמידה, כשעולים במדרגות וכמובן בפעילות ספורטיבית.

שחיקת סחוס חושפת את קצות העצמות וגורמת לחיכוך שלהן במפרקים. תהליך זה עלול לגרום להיווצרות של דלקת המלווה בנפיחות, בנוקשות, באדמומיות, בכאב ובהגבלה משמעותית של טווח התנועה. תופעה נוספת שעלולה להיגרם היא אבדן גובה, שאופיינית בקרב בני הגיל השלישי.

סחוסים בריאים הם באמת אנטי-אייג’ינג – האטה של תהליכי הזדקנות – וזאת בשל הקשר המוכח בין פעילות גופנית לבריאות כללית. סחוסים בריאים מאפשרים פעילות גופנית ואנשים פעילים חיים יותר שנים.

 

כיצד אפשר למנוע ולטפל בשחיקת סחוסים?

ישנם טיפולים רבים המתמקדים בהפחתת התסמינים ובכך משפרים את איכות החיים של הסובלים משחיקת סחוס. הטיפולים כוללים פיזיותרפיה, מריחת משחות המכילות חומרים נוגדי דלקת, נטילה של תרופות נוגדות דלקת והזרקת סטרואידים למפרקים הכואבים.

ההמלצה כיום היא למרוח משחות המכילות חומרים נוגדי דלקת, ובפרט משחות מהדור החדש אשר אינן מכילות נוגדי דלקת על בסיס תרופתי אלא כאלו המשלבות חומצות שומן אסטריות אשר מקלות את הכאב על ידי בלימת הדלקת יחד עם שיקום של רקמות הסחוס במפרק הפגוע.

כמו כן, קיימים טיפולים שתורמים לשיקום המפרקים, כגון נטילה של תוספי תזונה הכוללים רכיבים מבניים של המפרק – חומרים שנקראים גלוקוזאמין וכונדרואיטין.

בשנים האחרונות פותחו תוספי תזונה מתקדמים יותר לטיפול בשחיקת סחוסים, המכילים רכיב חדשני: פפטידים של קולגן.

פפטידים של קולגן הם למעשה חלקים נבחרים של מולקולת הקולגן החודרים אל תאי הסחוס, משפעלים ומעודדים ייצור של קולגן ומסייעים בהפסקת תהליכי פירוק הקולגן. רכיב חדשני זה הנו בעל פוטנציאל אדיר: מחקרים מוכיחים כי פפטידים של קולגן מקלים את הכאב שנוצר במפרקים בגלל שחיקת הסחוסים המגנים על קצות העצמות, הן בתנועה והן במנוחה, ובמקרים מסוימים יכולים אף לשפר את טווח התנועה.

כפי הנראה, יש לפפטידים אשר מקורם בקולגן יתרון נוסף, והוא ביכולתם לגרום לתאי המפרק לשקם את הרקמה על ידי בנייה מחדש של רכיבים מבניים בסחוס. בשנת 2018 פרסם האיגוד האולימפי את המלצותיו המסתמכות על היתרונות שעשויים להיות לשימוש בתוסף המכיל פפטידים של קולגן, כגון עידוד בניית קולגן, עיבוי רקמת הקולגן והפחתת כאבים. המחקרים שעליהם הסתמכה חוות הדעת של האיגוד האירופי התבצעו תוך שימוש בפפטידים של קולגן פטנטיים FORTIGEL® של חברת ג’ליטה האיטלקית.

 

מה עוד אפשר לעשות כדי לשפר את בריאות המפרקים?

פעילות גופנית מותאמת בהדרכה של איש מקצוע עשויה לחזק את השרירים התומכים במפרקים, לתרום ליציבותם ולהאט את שחיקת הסחוס. פעילות גופנית המשולבת עם ירידה במשקל וכן נעילת נעליים מותאמות יעילות גם הן להקלה על עומסים ברגליים.