גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

צאו עם ידכם על העליונה – כל מה שצריך לדעת על כאבי גב עליון

שתיים עשרה חוליות נמצאות בין בסיס הצוואר לקצהו התחתון של גבול הצלעות, והן התוחמות את האיזור המוגדר כגב עליון. לגב העליון תפקיד חשוב ביציבת עמוד השדרה ועיגון כלוב הצלעות, ויחדיו הם מגנים על איברי החזה הפנימיים. מכיוון שכך, איזור הגב העליון חשוף פחות לפגיעות ולרוב כאב באיזור זה יהיה כתוצאה ממתיחת שריר או רצועה. מחקרים מראים שכ- 10% מהגברים ו- 20% מהנשים יסבלו מכאבים בגב העליון. כאבים בגב העליון יכולים להתרחש בפתאומיות כתוצאה פגיעה חדה בשריר או עצם, או להתפתח בהדרגתיות כתוצאה מיציבה לא נכונה, התנוונות שרירים או שחיקה טבעית של העצמות.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כאבי גב עליון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. רוב כאבי הגב העליון נגרמים כתוצאה מאורח חיים בעייתי – פעיל מדי או לא פעיל בכלל.
  2. חיזוק השרירים ומתיחות על בסיס קבוע יכולים להפחית את הסיכון להתפתחותם של כאבי גב ולכן מומלצים כמניעה.
  3. ברוב המקרים, ניתן להשיג הקלה משמעותית בכאבי הגב בעזרת שימוש בתרופות ובמשחות לשיכוך כאבים ולהפחתת הדלקת המקומי.

מה הן הסיבות הנפוצות להתפתחותם של כאבי גב עליון?

ניתן לחלק את הסיבות לכאבי גב עליון לכאבים שמקורם בפתולוגיה בשריר, או כאלו שמקורם בפתולגיה של העצם.

כמו בכל דבר, קיצוניות אינה מביאה איתה דברים טובים – בין אם אתם לא פעילים בכלל ובין אם פעלים מדי, אתם נמצאים בסיכון לכאבי גב עליון כתוצאה מפתולוגייה שמקורה בשריר:

  • ניוון שריר – אם גם אתם מצאתם את עצמכם נמרחים בכיסא בזמן ישיבה ארוכה מול המחשב במקום לשבת זקוף ולהפעיל את שרירי הגב, גם אתם נמצאים בסיכון. ישיבה במנח שבו לא מופעלים שרירי הגב גורמת להיחלשות השרירים ולמעשה הופכת אותם מועדים יותר לפגיעות הן כתוצאה ממתיחה והן כתוצאה מכיווץ. בנוסף, משקל הגוף הצונח בכיסא לוחץ על הצוואר, עמוד השדרה, הדיסקים הבין-חוליתיים והרצועות, ולאורך זמן עלול להוביל לכאבים ולסיבוכים נוספים.
  • שימוש יתר בשריר – כאבים בגב העליון עלולים להתרחש כתוצאה מתנועות החוזרות על עצמן בתדירות גבוהה, כמו יום עבודה של סידור קופסאות שימורים על המדף בסופר, או חלוקת מכתבים והכנסתם לתיבות דואר במשך כמה שעות. עייפות שרירית כתוצאה ממאמץ ממושך עלולה להוביל להתכווצות השריר ויחד איתה לכאבים.כאבים שמקורם בעצם עלולים להגרם מפציעה פתאומית, או שחיקה טבעית של העצם המרחשת עם הגיל. בדומה לפריצות דיסק העלולות להתרחש לאורכו של עמוד השדרה, גם בגב העליון עלול להיווצר לחץ על העצבים, שיבואו לידי ביטוי בכאבים באיזור הגב העליון. בנוסף, כמו בכל עצם אחרת, גם בחוליות עלולה לבוא לידי ביטוי ירידה בצפיפות העצם ולהוביל לפתולוגיות נלוות.

התמודדות עם כאבים בגב העליון

לרוב, מלבד הכאב ואי הנוחות, הכאבים אינם נגרמים כתוצאה מפגיעה חמורה, ובמידה וכך ניתן לנסות להקל על כאבי גב עליון בדרכים הבאות:

  • מנוחה מפעילויות המאמצות את השרירים הכואבים ועלולות להוביל להחמרת המצב.
  • לצורך הקלה ראשונית על הכאב ניתן להיעזר בחימום או קירור המקום, כל אחד והעדפתו האישית.
  • עיסוי המקום באמצעות כדור, גליל עיסוי או אדם אחר, עשוי לסייע בשחרור השריר התפוס.

שימוש במשככי כאבים הנמכרים ללא מרשם  ויכולים לעזור בהקלה על תחושת הכאב והפחתת הדלקת המקומית שנוצרת מסביב לאיזור הפגוע.

בכל מקרה בו כאב הגב נגרם מסיבה שאינה ידועה לנו או שנמשך ללא הקלה משמעותית בכאב לאחר כמה ימים של טיפול ביתי, מומלץ לפנות ליעוץ רפואי.