גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

נשים וגברים – המפרקים של מי חזקים יותר?

מי סובל/ת יותר משחיקת סחוסים? מדוע אנחנו לא ממש יודעים את הסיבות לכך (עדיין…) והאם כדאי במקרה זה להשתייך למין החזק או היפה דווקא? כמה דברים על ההבדל בין גברים ונשים והמפרקים שלהם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. נשים סובלות יותר מגברים מתסמיני דלקת מפרקים ניוונית (פי 3 כמעט)
  2. ייתכן וקיים קשר לירידה ברמת ההורמונים בגיל המעבר (מנופאוזה)
  3. גמישות יתר המזוהה יותר עם נשים קשורה ככל הנראה לסיבה להבדל

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס Osteoarthritis) הנקראת גם “שחיקת סחוסים” היא אחת הבעיות הנפוצות הגורמות לכאבי מפרקים, נוקשות ומגבלה תפקודית.

שכיחות הבעיה גדולה פי 2-3 בנשים יותר מגברים. בעיקר מעל גיל 60, כשהמפרקים המועדים יותר הם מפרק הברך (מעל 40 אחוזים), הירך ואצבעות כפות הידיים.

במה מתבטאת הבעיה?

כאב בעיקר בפעולות המעמיסות על המפרקים, כגון קימה מישיבה לעמידה, הליכה, עלייה וירידה במדרגות, כניסה ויציאה מרכב או עמידה ממושכת. בנוסף מדווחים מרבית המטופלים על נוקשות מפרקים בעיקר בבוקר עם היקיצה.

ממה נובעים ההבדלים בין גברים לנשים?

 שינויים הורמונליים?

כל מי שיידרש לתת הסבר להבדל בשכיחות, יקפוץ מיד למסקנה כי מדובר בשינויים הורמונאליים. יחד עם זאת, קשה לומר זאת בוודאות והסיבה לכך, לא תאמינו, טמונה באיכות המחקרים. מסתבר שמרבית המחקרים בנושא שחיקת סחוסים, עוד בשלב בו נבדקים בעלי חיים, מבוצעים בעיקר על פרטים ממין זכר, מה שמטה מאוד את תוצאות המחקר ומקשה עלינו להגיע להיקשים טיפוליים הולמים.

מה שכן קשור בהחלט להורמונים הוא תסמיני גיל המעבר, מנופאוזה (ירידה ברמת הורמונים מסויימים החיוניים לשמירה על איכות רקמות הגוף). הממוצע העולמי עומד כיום על גיל 51 ושלב זה מלווה בעליה במשקל וקושי להפחית עודף משקל.

נשים הולכות אחרת מגברים?

מסתבר שכן. בקרב נשים נצפו שינויים ביומכאניים בתבנית הליכה. בנשים קיים עומס גדול יותר על המדור הפנימי במפרק הברך. ואכן זהו האזור בו נצפים אחוזי השחיקה הגבוהים יותר. ייתכן וזה קשור למבנה האגן הנשי, אך הסיבות עדיין לא ברורות לחלוטין.

נשים גמישות יותר!

בקרב נשים שכיחות גבוהה יותר של גמישות יתר במפרקים (Hypermobility) מה שדורש מהמפרק “לעבוד קשה יותר” על מנת לייצב את הגוף, וכך כנראה להישחק יותר.

נשים חוות כאב אחרת מגברים?

אפילו בפן הפסיכולוגי מצאו חוקרים באוניברסיטת חיפה הבדל בתפיסת כאב כרוני בין גברים ונשיםראיה לכך היא שאפילו כשצילומי רנטגן מצביעים על אותה רמה של שחיקת סחוסים, עדיין בקרב נשים נמצא שכיחות כאב רבה יותר וירידה בתפקוד.

בנשים זמן החלמה ארוך יותר לאחר ניתוחים

זמן החלמה מניתוחים (כמו ניתוחי ברך) ארוך יותר אצל נשים מגברים

אם כך, מהן המלצות הטיפול? (לנשים ולגברים כאחד)

 שמירה על משקל תקין  ידוע כי בעיקר לאחר המנופאוזה (“גיל המעבר” או הפסקת המחזור החודשי) קשה מאוד לשמור על משקל תקין. יחד עם זאת, קיימת חשיבות רבה להפחתת משקל עודף במטרה להפחית עומס מפרקי. ניתן להיוועץ בדיאטנית קלינית.

שמירה על אורח חיים בריא – הפסקת עישון, הנעלה נכונה, ביצוע פעילות גופנית אירובית כגון צעידה/שחייה/הליכה במים/ אופניים

חיזוק שרירים – לשם כך מומלץ לפנות לפיזיותרפיסטים מוסמכים להתאמת תכנית שיקום מתאימה. כמו כן ניתן להתאים תכנית שיקום במסגרת טיפולי הידרותרפיה- טיפול במים. במסגרת ההידרותרפיה ניתן לחזק את השרירים כמעט ללא עומס הודות לכח הציפה תוך התנגדות המים. כמו כן ניתן לחזק קבוצות שרירים גדולות בהנאה מרובה.

 

כותבת הינה פיזיותרפיסטית מוסמכת לשיקום אורטופדי ונוירולוגי, וכן מרצה ומפתחת מערכי הדרכה במכללות ובתי ספר.

המידע בכתבה שלעיל מהווה המלצות מניעה בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. בכל מקרה יש להיוועץ בגורם רפואי מוסמך לצורך אבחון והתאמת טיפול.