גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

מתחת לברך: איך מטפלים בכאבים בשוקיים?

סובלים מכאבים בשוקיים ומחפשים את הסיבה? קבלו: מדלקת בשריר ועד שברי מאמץ – סיבות אפשריות לכאבי שוקיים אצל אנשים העוסקים בספורט ודרכי הטיפול בהן

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כאבים בשוקיים אצל ספורטאים נגרמים בדרך כלל מלחץ על עצם השוקה ועל הרקמות שסביבה.
  2. הגברה לא מבוקרת של עצימות האימון, אימון על משטח קשה מדי, נעליים לא מתאימות וקפיצות חוזרות ונשנות הן בין הגורמים לכאבים בשוקיים.
  3. הטיפול בכאבים בשוקיים משתנה, ולרוב כולל מנוחה, קירור המקום, חיזוק השרירים והקלה על הכאב עם תרופות ומשחות טבעיות.

שוב השוקיים כואבות במאמץ? שוב פספסתם את האוטובוס, אבל לא את הכאבים בשוקיים שהגיעו עם הריצה אחריו? כאבים בשוקיים (שלעיתים נקראים גם שין ספלינטס) הם תלונה שכיחה בקרב ספורטאים ואנשים המפעילים לחץ על הרגליים, ואם גם אתם נמנים איתם, הישארו לקרוא.  השוק בנויה משתי עצמות – השוקה (טיביה) והשוקית – ומשרירים הנמצאים בשלושה מדורים (לשכות). הכאבים בשוקיים האופייניים לפציעות ספורט נגרמים כתוצאה מכוח רב המופעל על עצם השוקה ועל הרקמות המחברות אותה לשרירים שסביבה, והם יכולים להעיד על נזקים מקומיים הנוצרים בעקבות עומסים על האזור בזמן ריצה, קפיצות וכד’. מאחר שמדובר בנזק שנובע ממתח מצטבר – הדפיקות החוזרות ונשנות על העצמות, השרירים והמפרקים של הרגליים התחתונות מונעות מהגוף לתקן את המצב באופן טבעי.

כאבים בשוקיים: דלקת, מתיחת שריר או שבר מאמץ?

באופן כללי נובעים כאבים בשוקיים מסיבות שונות כמו הגברה לא מבוקרת של עצימות האימון, אימון על משטח קשה מדי, עיסוק בספורט המערב קפיצות ודפיקות של האזור על משטחים קשים באופן חוזר ונשנה, דוגמת כדורגל, כדורסל וטניס, נעליים לא מתאימות, שרירים חלשים או שרירים קצרים סביב הקרסול, הירך והברך, וכן הפרעה אנטומית ברגל, למשל כף רגל שטוחה. כאבים בשוקיים שאינם קשורים לספורט יכולים לנבוע מבעיות כמו דליות בוורידים, דלקת ורידים ופגיעה בזרימת הדם בעורקים.

גורמים אפשריים לכאבים בשוקיים אצל ספורטאים:

דלקת בשריר

אחת הסיבות המובילות לכאבים בשוקיים אצל ספורטאים היא דלקת ברקמה שמחברת את אחד השרירים לעצם השוקה (הטיביה) כתוצאה מעומס יתר על האזור. הכאב יופיע לרוב לאורך עצם השוקה, בחלק הפנימי שלה, והוא יורגש בעיקר במישוש.

איך מטפלים?
מנוחה והימנעות מפעילות מאומצת של האזור, קירור המקום עם קרח, טיפול בדלקת – בעזרת עיסויים, רכיבי תזונה נוגדי דלקת או תוספי מזון דוגמת כורכום, ולעיתים גם תרופות אנטי דלקתיות
במרשם רופא. אחרי שהדלקת יורדת חשוב לשקם את האזור על ידי חיזוק השרירים ומתיחות. יש להתייעץ עם איש מקצוע באשר לטיפול, שיכול לכלול גם נעליים או מדרסים מתאימים.

תסמונת הלשכה הקדמית

סיבה נוספת לכאבים בשוקיים. מדובר במצב שבו בעת פעילות גופנית המאמצת מאוד את הרגל הדם זורם במהירות אל שרירי המדור הקדמי של השוק, נפח הדם גדל מדי ונוצר לחץ על כלי הדם והעצבים באזור שגורם לכאב ולעיתים לתחושה של עקצוץ ושל חולשה בשרירים. הכאב עולה לרוב עם תחילת הפעילות ויורד בסיומה.

איך מטפלים?
לרוב תסמונת הלשכה הקדמית נעלמת עם הזמן, כששרירי השוקה מתרגלים למאמץ. קירור המקום עם קרח בזמן הכאב יכול לעזור וגם אפשר לעזור לגוף להסתגל לאימונים על ידי התחלת אימון בעצימות נמוכה יותר ומנוחה כאשר הכאב מגיע. במקרים חריגים יש צורך בניתוח.

מתיחת/קריעת השריר האחורי

קריעת השריר האחורי של השוק, שריר התאומים, גורמת גם היא לכאבים בשוקיים, בצדן האחורי. קריעת השריר נובעת פעמים רבות אצל ספורטאים משינוי קיצוני בכיוון הרגל, כמו בטניס, או מהגברת המאמץ של השריר בבת אחת. הכאב בשוקיים במצב כזה מתבטא במעין דקירה עזה, כמו קריעה, המלווה בקושי בהליכה, קושי בכיווץ השריר ושטפי דם – תלוי ברמת הפציעה.

כאשר הקרע הוא בדרגה ראשונה, שהיא הדרגה הקלה ביותר של קרע בשריר, מדובר למעשה במתיחת שריר, המתהווה עקב מתיחה של סיבי השריר שגורמת לשריר להתכווץ.

איך מטפלים?
רגע הפציעה חשוב לנוח, לקרר את המקום עם קרח ביומיים הראשונים ואף להגביה את הרגל. אם אחרי כשלושה ימים השריר לא נרפא, יש לפנות לקבלת טיפול מקצועי, שייתכן שיכלול פיזיותרפיה.

שברי מאמץ
כאבים בשוקיים יכולים להיות תוצאה של שברי מאמץ, הנגרמים כתוצאה ממאמץ אינטנסיבי מאוד של הרגל, כמו אצל חיילים בתקופת האימונים הראשונה. פעילות גופנית כמו ריצה, שבה הרגליים סופגות זעזועים ודפיקות חוזרים ונשנים, עלולה לגרום לסדקים קטנים בעצם השוקה (הטיביה).

איך מטפלים?
הטיפול בשברי מאמץ דורש בדרך כלל מנוחה ארוכה מפעילות היוצרת עומס על השוק. תקופות ההחלמה משבר מאמץ יכולה להימשך בין 4 ל-12 שבועות, בהתאם לחומרת השבר.

באופן כללי כדאי לדעת ש:

בכל מצב של כאבים בשוקיים מומלץ לפנות לייעוץ אצל איש מקצוע לקבלת אבחון מקצועי והטיפול הנכון. במקרים מסוימים ימליץ הרופא על מנוחה בלבד, במצבים אחרים יישלח המטופל לבדיקת MRI  או צילום רנטגן. הרופא יכול להמליץ גם על מדרסים או על התאמת נעליים לכף הרגל וכן על פיזיותרפיה.
דיקור סיני, חבישת המקום בתחבושת אלסטית, קירור הרגל בקרח והרמתה יכולים גם הם להקל על הכאב. במקרים של דלקת אפשר להוסיף טיפול תזונתי נוגד דלקת או ליטול תוספי מזון נוגדי דלקת דוגמת כורכום. להורדת הכאב אפשר להשתמש במשחות וקרמים הפועלים להחזרת הגמישות למפרק ומקלים על הכאב. קיימות משחות טבעיות שמחזירות את כושר התנועה לאזור על ידי שיקום ממברנת התא.