גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

משכמה ומעלה – מה שכדאי לדעת על כאבים בשכמות

כאבים בשכמות עלולים להטעות – על אף שהם נפוצים מאוד ולרוב מקורם בשריר תפוס, לעיתים הם עלולים להיות ביטוי למצבים בריאותיים מסוכנים הרבה יותר. איך נזהה ואיך נתמודד? בכתבה הבאה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
כאבים בשכמות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כאבי שכמה עלולים לנבוע מפעילות מאומצת מאוד או יציבה/שכיבה לא ישרה.
  2. לצורך התמודדות עם כאבי שכמות הנובעים מנזק שנוצר לשריר או למפרק, ניתן להיעזר במשחות וכדורים יעודיים העשוייים לסייע בהקלה בתחושת הכאב ושיקום המפרק.
  3. כאבי שכמה עלולים להצביע גם על בעיה חמורה יותר – אם כואב לכם הגב ללא סיבה ברורה, פנו לבירור רפואי!

השכמות הן עצמות בעלות מבנה משולש הנמצאות באיזור הגב העליון מתחת לכתפיים ומהוות חלק מחגורת הכתף. השכמה היא חלק מהמבנה המחבר בין עצם הזרוע ועצם הבריח, ומהווה נדבך חשוב ביכולתה הרבה של הכתף ליצר שלל תנועות. במקרה הקל, כאב בשכמה עלול לאותת על פגיעה באחד מהשרירים הקרובים. במקרה הפחות קל, כאב שכזה עלול להיות כתוצאה מהקרנת כאב מאחד האיברים הפנימיים כמו הלב, הריאות או הכבד.

הסיבות לכאבים בשכמות

כאבי שכמות עלולים להתעורר כתוצאה ממספר גורמים, כתלות ברקמה הפגועה – שריר, עצם או כאב המוקרן מאיבר אחר.

נוסף על כך, הירדמות בתנוחה לא נוחה או תנועות הרמה או משיכה של משא כבד עלולות גם הן להוביל לכאב בשכמות כתוצאה ממתיחת שריר. במקרים אחרים, כאב בשכמה עלול להיות ביטוי לפגיעה באיבר פנימי אחר.

פגיעות עצם –כבכל איבר אחר, גם השכמות אינן חסינות בפני מכה, נפילה או חבלה העלולים להוביל לכאבים בשכמות. מכיוון שהשכמה היא עצם, היא חשופה לפגיעות והתחלואות שעצמות אחרות חשופות בפניהן, כמו למשל שבר, דלקת פרקים, או מחלות עצם כגון אוסטיאופורוזיס המביאות לירידה בצפיפות העצם ומעלות את הסיכון לשבר.

פגיעות שריר –הירדמות בתנוחה לא נוחה או תנועות הרמה או משיכה של משא כבד עלולות גם הן להוביל לכאב בשכמות כתוצאה ממתיחת שריר. שימוש מוגבר בשרירי הכתף או הזרוע עלולים להוביל לביטוי של כאב באיזור השכמות.

איברים פנימיים – בשל קרבתה הפיזית של השכמה למספר רב של איברים הנמצאים בחלל הבטן והחזה, עלולים לפעמים להתעורר כאבי שכמה כביטוי של פגיעה או מצוקה של איבר פנימי אחר. דוגמה שכזו ניתן למצוא בעיקר אצל נשים, העלולות לחוש כאב באיזור השכמה (במיוחד השכמה השמאלית) כתוצאה מבעיות בשריר הלב. איבר נוסף העלול להוביל לכאבי שכמה הן הריאות, אשר במצבים מסויימים כמו בחלק מסוגי סרטן הריאות או קריש דם המגיע מהרגליים אל הלב עצמו, עלולים להתבטא בכאבי שכמות.

התמודדות עם כאבי שכמות

ראשית יש לשלול הופעתם של כאבי שכמות כתוצאה מנזקים לאיברים פנימיים, כמו בדיקת א.ק.ג, אנדוסקופיה לחלל הבטן, תפקודי כבד או בדיקת הדמיה אחרת שיש ביכולתה לשלול סיכונים גדולים יותר. לאחר שנשללו מצבים קליניים אחרים, יש לטפל הן בגורם הראשוני לצרכי מניעה והן בתסמיני הכאב.

לצורך כך, ניתן להיעזר בעיסויים לאיזור הכואב, מתיחות, קרח, מנוחה, ואולי בחשוב מכל – שימוש בתכשירים למריחה או לבליעה, משככי כאבים אנטי-סטרואידיליים, הנמצאים על כל מדף בחנויות הפארם. למניעת כאבי שכמות יש להקפיד על יציבה נכונה ותנוחת ישיבה ושינה ישרה וזקופה