גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

מרפק טניס: מה גורם לכך ואיך מטפלים?

פעילות מאומצת או חבלה בחלק החיצוני של המרפק עלולים להוביל לתופעה המכונה “מרפק טניס”, הכרוכה בדלקת וכאבים – גם אצל מי שלא החזיק מחבט טניס מעולם. מדוע זה קורה, האם ניתן למנוע ואיך מטפלים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
מרפק טניס

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מרפק טניס היא פגיעה הנגרמת כתוצאה משימוש יתר במרפק והיא ממש לא נחלתם של טניסאים בלבד.
  2. הכאב המאפיין מרפק טניס מופיע בצד החיצוני של המרפק, אך עלול להתפשט גם אל הזרוע ואל פרק כף היד.
  3. הטיפול במרפק טניס הוא לרוב תרופתי, ולעתים נדירות ניתוחי. שיטות טבעיות שיכולות להקל על הבעיה הן מנוחה, קירור ונטילת , תוספי תזונה.

מרפק טניס היא פגיעה הנגרמת כתוצאה משימוש יתר במרפק. על אף כינויה, תופעה זו אינה נחלתם של שחקני טניס בלבד, וקיימות סיבות נפוצות רבות אחרות הגורמות למרפק טניס. הכאב המאפיין מרפק טניס מופיע בייחוד באזור שבו הגידים של שרירי הזרוע מתחברים אל הבליטה הגרמית בצד החיצוני של המרפק, אך עלול להתפשט גם אל הזרוע ואל פרק כף היד.

במקרים מסויימים, מנוחה ומשככי כאבים מסייעים בהחלמת המרפק, ולעתים נדירות בלבד הפתרון הוא ניתוח. כאשר מאמצים את המרפק יתר על המידה ונמנעים מטיפול נכון, הדבר עשוי להוביל להיחלשות של הגידים, היווצרות קרעים והתפתחות דלקות, אשר יקשו על הגוף להחלים. במקרים אלו מרפק הטניס עלול להפוך לכרוני.

מהם הסימפטומים של מרפק טניס?

הכאב המאפיין מרפק טניס לרוב מקרין מהחלק החיצוני של המרפק אל הזרוע ואל מפרק כף היד, והוא מורגש בעת מתיחת פרק כף היד. הכאב מתבטא בחולשה בזרוע ונוטה להחמיר עם הזמן. יש כאלה שמתארים את התחושה כמעין לפיתה כואבת בזמן ביצוע פעולות מסוימות, כמו לחיצת יד או סיבוב ידית של דלת, כמו גם קושי בהחזקת חפצים, כמו כוס שתייה, למשל.

מה גורם למרפק טניס?

מרפק טניס זו תופעה הנגרמת כתוצאה מהתכווצות חוזרת ונשנית של שריר הזרוע, המשמש ליישור והרמת היד ופרק כף היד. כאשר מותחים ומניעים את הרקמה באופן עקבי, הדבר עלול להוביל לדלקת, או לסדרה של קרעים קטנים בגידים המחברים את שריר הזרוע אל העצם, בצידו החיצוני של המרפק.

כפי שמרמז השם, אנשים שמשחקים טניס, ובייחוד כאלה שעושים שימוש בחבטת גב כף היד באופן לא נכון, הם בשכיחות גבוהה יותר לפתח מרפק טניס. עם זאת, ישנן פעולות רבות אחרות המבוצעות עם מפרק המרפק באופן קבוע, כחלק מעבודה או תחביב, אשר עלולות לגרום למרפק טניס. ציירים, נגרים, שרברבים, טבחים, מכונאי רכב, ואפילו קצבים, נוטים לסבול ממרפק טניס בשכיחות גבוהה יותר מיתר האוכלוסיה.

גורם סיכון נוסף הינו גיל: מרפק טניס נפוץ בייחוד בקרב מבוגרים בגילאים 30 עד 50. עם זאת, התופעה יכולה להופיע בכל גיל עקב מתיחה חוזרת ונשנית של פרק כף היד. כמו כן, אנשים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתפתחות של מרפק טניס.

איך מאבחנים מרפק טניס?

האבחון של מרפק טניס מתבסס ברובו על בדיקת מישוש של המרפק, ההיסטוריה הרפואית של המטופל והאופן בו הוא מתאר את הכאב. לעתים נדירות ניתן יהיה לאבחן את הבעיה באמצעות צילומי רנטגן, ושיטה זו מסייעת בעיקר בשלילת סיבות אחרות הגורמות לכאבים במרפק, כמו שבר או דלקת פרקים. כדי להעריך את מידת הכאב, הרופא יפעיל לחץ על האזור הפגוע או יבקש מהמטופל להניע את המרפק, את פרק כף היד ואת האצבעות בדרכים שונות.

כיצד מטפלים במרפק טניס?

הגישה הטיפולית במרפק טניס משתנה מאדם לאדם בהתאם לגילו, להיסטוריה רפואית שלו ולחומרת הכאב. לרוב, טיפול תרופתי הינו מספיק בכדי להתגבר על הבעיה, והמטופל יופנה לניתוח במקרים נדירים בלבד. כאשר הכאב אינו פוגם בתפקוד היום-יומי, ניתן יהיה להסתפק במנוחה ומעקב כדי לראות אם המרפק משתקם בכוחות עצמו. במקרים של כאבים חמורים, הטיפול הראשוני יכלול מנוחה, קירור האזור, שימוש במשככי כאבים (אקמול ואחרים) או בתרופות נוגדות דלקת ללא מרשם, כגון איבופרופן (אדוויל, מוטרין ואחרים), או נאפרוקסן (אלווה ואחרים). תרופות אלו אינן מומלצות לשימוש ממושך, מאחר והן עלולות לגרום לבעיות חמורות במערכת העיכול.

במידה והטיפולים הללו אינם מועילים והמטופל סובל מכאבים ממושכים וממגבלה תנועתית, הרופא עשוי להציע שיטות טיפול אחרות, כגון בדיקת האופן שבו המטופל משתמש במרפק, התעמלות, נטילת סטרואידים או ניתוח.

האם ניתן למנוע מרפק טניס?

ישנם מספר צעדי מנע שרצוי לנקוט בהם במידה ואתם נכללים באוכלוסיית הסיכון למרפק טניס: חיזוק שרירי הגוף, בחינה מדוקדקת של הטכניקה בה אתם משתמשים לביצוע פעולה מסויימת הנעשית באופן חוזר ונשנה, הקפדה על כך שפרק כף היד יהיה במצב ישר, ביצוע תרגילי חימום ושימוש בקרח.