גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

מהן השיטות הטבעיות לטפל בדלקת מפרקים?

דלקת פרקים היא אמנם מחלה כרונית, אך בעזרת טיפול נכון ניתן לשפר את איכות החיים של הסובלים ממנה. האם טיפול טבעי הוא יעיל?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
דלקת מפרקים טיפול טבעיה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. דלקת פרקים היא מחלה כרונית המתבטאת בכאבי מפרקים וקישיון בשעות הבוקר.
  2. טיפולים שמרניים, כמו הזרקת סטרואידים, לא תמיד מצליחים להתמודד עם הבעיה לאורך זמן ואפילו עלולים להזיק לגוף.
  3. רצוי לשלב טיפולים טבעיים, כמו נטילת תוספי תזונה, כדי לשפר את איכות החיים של הסובלים מכאבי פרקים.

דלקת מפרקים היא מחלה כרונית, ובדומה לכל המחלות הכרוניות, היא עשויה לפגוע באיכות החיים של אלה הסובלים ממנה באופן ניכר. דלקת מפרקים היא שחיקה של הסחוס הממוקם בין המפרקים בגופנו, מצב שגורם לדלקתיות באזור. דלקת יכולה להופיע במפרקים השונים בגופנו, כגון מפרקי הברכיים, המרפקים, פרקי כף היד ואפילו מפרקי עמוד השדרה. במקרים מסויימים, התסמינים יופיעו במפרק אחד בלבד, ובמקרים אחרים הדלקת תתבטא במספר מפרקים במקביל.

ישנם מספר סוגים של דלקות מפרקים, אך השכיחות ביותר הן דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס) ודלקת מפרקים שגרונית (ראומטואיד ארטריטיס). דלקת מפרקים ניוונית נובעת משחיקה טבעית של המפרקים שמתרחשת עם הגיל, ולכן היא שכיחה ביותר בקרב אנשים מבוגרים. דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה דלקתית כרונית של המפרקים בגוף אשר נובעת מתגובה אוטואימונית.

דלקות מפרקים, על כל סוגיהן, מפריעות לשגרת היום-יום ופוגמות באיכות החיים, משום שבין היתר הן גורמות למגבלות תנועתיות, כאבים, עייפות ושינויים במפרקים שמתבטאים גם בחזות החיצונית שלנו, דבר בעל השלכות נפשיות משמעותיות.

מה גורם לדלקת מפרקים?

דלקת מפרקים יכולה להתפתח כתוצאה מטראומה, פגיעה או חבלה באחד המפרקים, או עקב ביצוע פעולה חוזרת ונשנית אשר מפעילה עומס רב על המפרקים, ולכן שכיחה מאוד בקרב ספורטאים. סיבה נוספת להתפתחות דלקת מפרקים היא שחיקה טבעית של המפרקים המתרחשת ככל שאנו מתבגרים. כמו כן, דלקת מפרקים יכולה להיות תופעת לוואי של מחלות אחרות, כמו זאבת (לופוס), הפוגעת בכליות, בריאות ובמפרקים, או פסוריאזיס (מחלת עור), שלעתים משפיעה גם על המפרקים.

מהם הסימפטומים של דלקת מפרקים?

במידה ואתם סובלים מכאבים במפרקים, אל תיחפזו למסקנה שמדובר בדלקת מפרקים. ישנן סיבות רבות ומגוונות לכאבי מפרקים ועל מנת לקבוע האם אכן מדובר בבעיה כרונית, יש לשלול מספר בעיות אחרות ולשים לב לתסמינים האופייניים. אחד מהסימפטומים הבולטים של דלקת מפרקים הוא קישיון. כלומר, נוקשות של המפרקים בשעות הבוקר. קישיון חמור הנמשך למעלה משעה עשוי לפגום בתפקודנו לאין שיעור.

כאב הוא תסמין נוסף המאפיין דלקת מפרקים, כשלרוב הוא מורגש יותר בעת מנוחה ומשתחרר כשאנחנו בתנועה. סימפטומים אופייניים נוספים כוללים: נפיחות, אדמומיות מקומית, חום וירידה בטווחי התנועה. דלקות מפרקים מסויימות יתבטאו בתסמינים נוספים אשר משפיעים על הגוף באופן כללי, כמו: חום, עייפות, פריחה, ירידה במשקל, בעיות בנשימה, יובש בפה ובעיניים, וכאבי גב.

אילו טיפולים טבעיים יכולים לסייע לדלקת פרקים?

מאחר ולא ניתן להתרפא מדלקת מפרקים, המטרה של הטיפול היא בראש ובראשונה להקל על התסמינים ולשפר את תפקוד המפרקים. ברוב המקרים, הדבר הנכון ביותר יהיה שילוב של מספר שיטות כדי להבטיח את הטיפול האפקטיבי ביותר. כיום, נהוג להאמין כי טיפולים טבעיים יכולים להפחית את תסמיני המחלה ולשפר את איכות חיי החולים, לעתים בשילוב עם הטיפול התרופתי ולעתים בלעדיו.

הטיפול התרופתי בדלקת מפרקים כולל תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAID), כמו איבופרופן, אטופן או ארקוקסיה, אשר נחשבות ליעילות באופן יחסי בהפחתת הדלקת והקלת הכאבים, אך בטווח הארוך עשויות לגרום נזק למערכת העיכול ולכליות. גם משככי כאבים דוגמת אקמול יכולים להקל על הכאבים אך לא נותנים מענה לדלקת. במקרים של כאבים חזקים, ניתן להזריק סטרואידים למפרקים, שיטה שמביאה להקלה הנמשכת פרק זמן של בין מספר שבועות למספר חודשים, ומותרת לשימוש עד שלוש פעמים בשנה.

טיפולים טבעיים לדלקת מפרקים מנסים לתת מענה לטווח הארוך, והם כוללים בין היתר טיפול בצמחי מרפא, תזונה נוגדת דלקת, תוספי תזונה, טיפולי שיאצו, פיזיותרפיה והידרותרפיה. כמו כן, שילוב של פעילות גופנית נכונה התורמת בחיזוק שרירי המעטפת של המפרק הפגוע, יכולה להביא להקלה בכאב ולמנוע הידרדרות של המצב.

הנה סקירה של הטיפולים הטבעיים המובילים לטיפול בדלקת מפרקים:

תוספי תזונה

תוספי תזונה יכולים להעשיר את הגוף ולמלא את החסרים שלו, ובכך לסייע משמעותית במצבים של דלקות מפרקים כרוניות. אומגה 3, גלוקוזאמין וכונדרואיטין הינם רכיבים תזונה שהשימוש בהם הוכח כמפחית כאב לאורך זמן.

תזונה נוגדת דלקת

לפי הרפואה האלטרנטיבית, שינוי תזונתי יכול להביא להפחתה דרמטית בעוצמת הדלקת, להשקיט את הכאבים, ולהאט את קצב התפתחותה. שורש הג’ינג’ר(זנגוויל), למשל, נחשב בהודו לתרופה נפוצה עבור אנשים הסובלים מדלקת מפרקים כרונית. הזנגוויל מפחית דלקת ומגן על מערכת העיכול באמצעות הגברת זרימת דם לקיבה, המסייעת לשליטה בחומצת קיבה. כמו כן, רכיבי ריפוי מצויים בדגים, הנחשבים לעשירים במיוחד באומגה 3, ולכן ידועים ביכולתם ליצור פעולה אנטי דלקתית אשר גורמת לגוף להפחית את הדלקת. אדם שאינו אוכל דגים אך מעוניין להעשיר את תזונתו באומגה 3, יכול לשלב בתפריט שלו את המזונות הבאים: שעועית יבשה, ברוקולי, שמן קנולה, ירקות סיניים, שמן פשתן, זרעי פשתן טחונים, כרוב, קטניות, סלט ירקות, סויה, חלב סויה, שמן סויה, טופו, שמן אגוזים, אגוזי מלך ונבט חיטה.  לעומת זאת, ישנם מאכלים שמומלץ להימנע מאכילתם, משום שהם מכבידים על פעולת מערכת העיכול ומעלים את רמת החומציות בגוף, אשר מחריפה את עוצמת הדלקת, כמו קפאין, אלכוהול, גלוטן וסוכר לבן. יש להיוועץ בתזונאית לקבלת התפריט המתאים ביותר.

צמחי מרפא

אחד מצמחי המרפא שיכולים לסייע במקרים של דלקת מפרקים הוא כורכום. התבלין הצהוב והמוכר מכיל כימיקל הנקרא כורכומין, אשר מפחית את הכאב מדלקת המפרקים באמצעות התכונות האנטי דלקתיות שלו. צמחי מרפא נוספים הם ציפורני השטן, סרפד, שורש שן הארי, ויטניה משכרת וליקריץ. רצוי להיוועץ בנטורפת/ית מוסמכ/ת לקבלת הטיפול המתאים ביותר.