גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

מהם פפטידים של קולגן וכיצד הם משפיעים על בריאות המפרקים?

כולם מדברים על שחיקת סחוסים, על כאבי מפרקים ועל ההגבלה והסבל שהם גורמים. השאלה היא כיצד מתמודדים עם אלה? ובכן, מתברר שיש תוסף תזונה שיכול לשפר את המצב

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
קולגן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. קולגן הוא החלבון הנפוץ ביותר בגוף. זהו חלבון גדול, ויש לו 29 סוגים שונים, אך רק אחד מהם הוא אופייני לסחוסים.
  2. בגוף שלנו מתרחשים בכל זמן נתון תהליכי פירוק ובנייה של קולגן. עם השנים, משתבש האיזון בין שני התהליכים ומאיץ תהליכי ההזדקנות, כגון שחיקת סחוסים.
  3. נטילה של תוסף תזונה המכיל פפטידים, שהם מקטעי קולגן קצרים המגיעים ישירות אל הסחוסים, הוכחה במחקרים כמסייעת בהתחדשות הסחוסים, כמו גם בשיפור התנועה ובהפחתת הכאבים ששחיקת סחוסים גורמת.

קולגן הוא החלבון הנפוץ ביותר בגופנו, והוא מהווה כ-6% ממשקלנו. קולגן הוא חלבון שתפקידו לחזק רקמות שונות בגופנו, כמו בעור, בסחוסים, בגידים ובעצמות.

בגוף שלנו מתרחשים בכל זמן נתון תהליכי פירוק ובנייה של קולגן. עם השנים, משתבש האיזון בין שני התהליכים ומאיץ תהליכי ההזדקנות, כמו הופעת קמטים ושחיקת סחוסים המגבילה את התנועה ומשפיעה על התפקוד הכללי שלנו.

שחיקת סחוס היא תהליך בלאי טבעי של הרקמה שמתרחש עם השנים בעוצמות שונות. עודף משקל המכביד על המפרקים, פעילות גופנית מאומצת ומחלות ניווניות של המפרקים מאיצים את תהליך שחיקת הסחוס. המשמעות היא הרס של מבנה הסחוס והפחתה משמעותית בבנייה ובהתחדשות הרקמה. שחיקת הסחוס פוגעת בתפקוד היומיומי ומקשה על מגוון פעילויות כגון עלייה במדרגות והליכה, וכן גורמת למגבלה בתנועה, לירידה בגמישות ועוד.

כיצד תוסף תזונה המכיל פפטידים של קולגן יכול לסייע?

אמנם הגוף שלנו יודע לייצר בעצמו את החלבון הנחוץ לרקמה חזקה ויציבה אך תוספת מבחוץ תעזור לו להאט את הבלאי שמתרחש עם השנים ולשקם את הרקמה. התוצאה: סחוס יציב וחזק יותר ופחות כאבים בתנועה ובמנוחה.

תוסף של פפטידים ייעודיים לרקמת הסחוס אשר דומים למקטעי הקולגן הנוצרים בתהליכי הפירוק הטבעי עוזרים להסיט את שיווי המשקל לכיוון עצירת הפירוק והגברת תהליך הבנייה. למעשה, כשאותם פפטידים מגיעים אל רקמת הסחוס לא רק שהם מהווים חומר גלם ליצירת קולגן חדש אלא הם גם מאותתים למוח שישנם תוצרי פירוק רבים ולכן יש להאט את הפירוק ולהגביר את בניית הקולגן.

איך נדע שתוסף התזונה שלקחנו מגיע אל רקמת הסחוס?

קולגן מוגדר כחלבון גדול וישנם 29 סוגי קולגן שונים בגוף. מתוכם ישנם חמישה שנחשבים כסוגים עיקריים, כשקולגן מסוג II מאפיין בעיקר את רקמת הסחוס. טכנולוגית חיתוך פטנטית FORTIGEL®  היא טכנולוגיה בה החלבון הגדול עובר חיתוך אנזימטי למקטעים קצרים הנקראים פפטידים. אותם פפטידים לא עוברים פירוק במערכת העיכול אלא נספגים ישירות אל זרם הדם. הודות לזיקתם הגבוהה אל רקמת הסחוס הפפטידים מגיעים אל הרקמה ונאגרים בה.

בבית המרקחת קיימים סוגים שונים של תוספי קולגן, ביניהם קולגן סוג I בחיתוך פטנטי לפפטידים הייעודים לרקמת העור . לכן, כאשר בוחרים תוסף תזונה המכיל פפטידים יש לוודא שמדובר במוצר המיועד לטיפול בשחיקת סחוס.

כיצד תוסף קולגן תורם לתפקוד המפרקים?

כאמור, מקטעים ייעודיים שנקראים פפטידים של קולגן עשויים להאט שחיקת סחוס ולהטיב עם כאבים במנוחה ובתנועה. על פי מחקרים שנערכו בקרב ספורטאים, הוכח, הן בדיווח עצמי והן בבדיקת רופא, כי נטילה של תוסף קולגן תורמת להפחתה בכאבי מפרקים בתנועה ובמנוחה.

מחקרים אלה בוצעו באמצעות בנטילת תוסף קולגן פטנטי למשך 12 שבועות. כמו כן, בוצעו מחקרים  בקרב חולי אוסטוארטריטיס (OA), באחד מהם, שבוצע על חולים שסבלו מאוסטאוארטריטיס בברכיים, נבדקו ההבדלים בהקלת התסמינים באמצעות מתן פפטידים של קולגן פטנטי לעומת תוסף דמה (פלצבו).

מחקר זה הדגים כי בקרב המשתתפים שנטלו את התוסף המדובר למשך 48 שבועות נצפה שיפור מבני בסחוס ועלייה בכמות ובצפיפות הרכיבים המבניים של הסחוס. מחקר זה מצביע על יתרון בולט נוסף של נטילת קולגן והוא התחדשות הרקמה, זאת מעבר להפחתה בכאבים ושיפור של התנועה.

כיצד תבחרו תוסף קולגן שיסייע בבריאות המפרק

הנה המלצות שאספנו עבורכם:

בחרו בפפטידים של קולגן בחיתוך פטנטי: קולגן הוא חלבון גדול שאינו יכול להיספג בשלמותו במערכת העיכול שלנו ולכן כשצורכים קולגן שלם החלבון עובר תהליך של עיכול ופירוק. היום ישנן טכניקות פטנטיות של חיתוך החלבון הגדול למקטעים קטנים עם זיקה שונה לרקמות גוף שונות כגון  רקמת העור, רקמת הסחוס, רקמת העצם ועוד. פטנט FORTIGEL® יוצר מקטעי קולגן עם זיקה גבוהה לרקמת הסחוס.

נטלו את התוסף במינון הנכון: מחקרים חדשים מראים כי תוסף המכיל 5 גרם של אבקת קולגן פפטידי, הנלקח אחת ליום, יעיל להפחתת כאבי מפרקים בתנועה ובמנוחה. לכן, העדיפו מוצר שמכיל לפחות 5 גרם.