גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

מדוע אנו סובלים מכאבים במפרק הברך?

מפרק הברך הוא הגדול ביותר בגוף ונתון לעומסים רבים. מהם הגורמים העיקריים לכאבים במפרק הברך וכיצד מטפלים? כך תדעו

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
מפרק הברך

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הרגליים שלנו, והברכיים בפרט, נושאות את משקל גופנו, ולכן כאבי ברכיים הם אחת מהבעיות הנפוצות ביותר באוכלוסייה.
  2. בין הגורמים לכאבים במפרק הברך ניתן למנות דלקות פרקים, משקל עודף, פעילות גופנית מאומצת ופציעות עקב חבלה או טראומה.
  3. טיפולים אפשריים בכאבי מפרק הברך נחלקים לטיפולים שמרניים, טיפולים ניתוחיים, טיפולים תרופתיים וטיפולים טבעיים.

כאבי ברכיים מהווים אחת מהתלונות השכיחות ביותר בכל הגילאים, בעיקר משום שהרגליים שלנו נושאות את משקל גופנו ולכן נתונות תחת עומסים כבדים מידי יום. מפרק הברך הוא המפרק הגדול ביותר בגוף, ותקינותו חשובה לביצוע כלל הפעולות השגרתיות, כמו הליכה, עמידה או ריצה. לעתים, מפרק הברך מתקשה לעמוד בעומסים המופעלים עליו ובשל כך חשוף לפגיעות שונות.

מפרק הברך בנוי מעצמות, רצועות, מיניסקוסים, שרירים וגידים, הפועלים יחד בהתאמה כדי להניע את המפרק. במקרה של פגיעה באחד או ביותר מהמרכיבים הללו, עלולים להתפתח כאבי ברכיים במיקומים שונים בברך, כמו הברך האחורית, הברך הקדמית או בתוך המפרק. מה הסיבות הנפוצות להופעת כאבים במפרק הברך, איך מאבחנים את הבעיה ומהם הטיפולים האפשריים?

מה גורם לכאבים במפרק הברך?

כאבים במפרקי הברכיים יכולים להופיע כתוצאה מסיבות שונות, כגון חבלה, דלקת, השמנת יתר, הרמת משקלים כבדים באופן קבוע, פעילות מאומצת או לא מבוקרת, או לחילופין היעדר תנועה ופעילות גופנית הגורמים להיחלשות השרירים.

כאבים במפרק הברך נפוצים בכל האוכלוסייה אך שכיחים במיוחד בקרב ספורטאים. זאת משום שפעילויות גופניות כמו ריצה או קפיצה מפעילות עומס רב על מפרק הברך, דבר אשר פוגע בתיאום הגורמים המרכיבים את הברך ושוחק את מרכיבי מפרק הברך. כמו כן, הסיכוי לפציעות גבוה יותר בקרב ספורטאים, כאשר הפציעות הנפוצות ביותר הן מתיחה, שבר, קרע במיניסקוס, קרע בבורסה וקרע ברצועה.

שתי סיבות מכאניות שגורמות לכאבים במפרק הברך הן פריקת הפיקה כתוצאה מגידים רופפים, ונעילת הברך – מצב שבו שבריר עצם או סחוס זז ממקומו כתוצאה משחיקה או פציעה, דבר שגורם לכאבים חזקים ולחוסר יכולת לישר את הברך.

סיבה נוספת לכאבים במפרק הברך היא התפתחות דלקת פרקים (אוסטאוארתריטיס). דלקות פרקים הן כרוניות ובאות לידי ביטוי במפרקים שונים בגוף ולא רק במפרק הברך.

גורמים נוספים לכאבים במפרק הברך, כוללים כאבים במפרק אחר המוקרנים לברך, כאבי גדילה החולפים עם ההתבגרות, וסינדרום פטלו־פמורלי השכיח בצעירים, פגיעה שנגרמת עקב פעילות ספורטיבית ומתבטאת בגיד המייצב.

כיצד מאבחנים בעיות במפרק הברך?

במידה ואתם סובלים מכאבים במפרק הברך, יש לגשת לאורתופד או ראומטולוג כדי שיאבחן את הבעיה וימליץ על הטיפול המתאים. השיטות לאבחון מקור הכאב כוללות בדיקות הדמיה שונות, כגון אולטרסאונד, MRI, רנטגן ואף בדיקות דם במקרים מסוימים.

כיצד מטפלים בכאבי מפרק הברך?

הטיפול בכאבי מפרק הברך משתנה ממטופל למטופל בהתאם לסוג הבעיה ומידת חומרתה. ניתן לחלק את סוגי הטיפולים לארבע גישות עיקריות:

טיפולים שמרניים – כוללים פיזיותרפיה ושימוש במדרסים. טיפול פיזיותרפי מסייע לשפר את התנועה של הברך וניתן להיעזר בו גם כטיפול משלים לפני ולאחר ניתוח, לזירוז ההחלמה וחיזוק השרירים. מדרסים מסייעים בתמיכה נכונה של כף הרגל, ושיפור היציבה והאיזון בגוף.

טיפולים תרופתיים – הזרקת סטרואידים או חומצה היאלרונית לתוך המפרק או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAID). כמו כן, להקלה בכאב ניתן להשתמש במשככי כאבים ללא מרשם כמו אקמול.

ניתוחים כירורגיים – כאשר הטיפול השמרני אינו מצליח ורמת הכאב פוגעת באופן משמעותי באיכות החיים של המטופל, יש לשקול התערבות ניתוחית. בין הניתוחים הנפוצים: ניתוח ארתרוסקופי, ניתוח להחלפת ברך חלקית וניתוח להחלפת מפרק הברך.

טיפולים טבעיים – כוללים, בין היתר, דיקור, טיפול בצמחי מרפא, תוספי תזונה, שיאצו והידרותרפיה. שיטות אלו מסייעות גם בטיפול בדלקת פרקים.

לסיום, הנה כמה טיפים על איך להתמודד עם כאבים בזמן אימון: