גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

כל מה שצריך לדעת על כאבים בירך

זה יכול להיות סתם כאב חולף, אבל גם סימפטום של בעיה רצינית, לכן חשוב לבדוק, לאבחן ולטפל: כאבים בירך, מהם התסמינים, מהן הסיבות האפשריות ואיך מטפלים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
כאבים בירך

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בעיה במפרק הירך יכולה לבוא לידי ביטוי בכאבים בירך, במפשעה, בחלק הקדמי של הרגל ובברך, וגם בחלק החיצוני של המותן או בישבן.
  2. לרוב הסיבה לכאבים בירכיים פשוטה וקלה לטיפול, אולם אם הכאב לא חולף בתוך כמה ימים יש לפנות לאבחון כדי לברר מה מקור הבעיה ולקבל טיפול מתאים.
  3. הטיפול בכאבים בירך תלוי בסיבה לכאב, והוא נע ממנוחה, קירור וחימום של המקום ומריחת משחה טבעית שמפחיתה את הכאב ומגדילה את טווח התנועה של המפרק ועד האופציה הניתוחית.

בכל צעד שאתם עושים, בכל פעם שאתם מתכופפים, מתיישבים ואפילו משכלים רגליים, הוא שם כדי לספוג את העומס, את החיכוך שיוצרת התנועה וכדי לאפשר לכם את טווח התנועה. מפרק הירך. הוא חשוב מאוד לתפקוד של הגוף, אך גם נושא עליו הרבה משקל, לכן אין כל פלא שכאבים בירך הם תלונה שכיחה יחסית, בעיקר בקרב מבוגרים וספורטאים, אך הם אינם פוסחים על הצעירים ולעיתים מפריעים מאוד לשגרת החיים.

מפרק הירך הוא מפרק כדורי, בצורת מכתש ועלי, יציב ומאוד חזק, המסוגל לעמוד בתנועות חוזרות ונשנות ובבלאי גדול. החלק העליון של עצם הירך הוא בצורת כדור, היושב בתוך שקע חלול באגן, ומאפשר למעשה את התנועה במפרק. בין עצמות המפרק ישנו סחוס המונע את השפשוף בין העצמות. בתוך החלל שבין העצמות ישנו נוזל סינוביאלי, המשמן את המפרק ושומר על סחוס בריא. כל המפרק מוחזק על ידי כיסוי של שרירים ורצועות חזקים, המסייעים להזיז את המפרק ותומכים בתנועות הרגליים.

כאשר מתפתחים כאבים בירכיים, חשוב לאבחן את מקור הבעיה כדי לקבל את הטיפול המתאים. הכאבים יכולים להופיע בירך, כמובן, אך גם במפשעה, בחלק הקדמי של הרגל ובברך, כהקרנה של הכאב. גם כאבים בחלק החיצוני של המותן או בישבן יכולים להיות קשורים לירך.

רוב הזמן יש הסבר פשוט מאוד לכאבים בירכיים, למשל פעילות יתר בזמן פעילות גופנית, העלולה לגרום למתיחת גיד או לדלקתיות, שלרוב חולפות בתוך כמה ימים. אולם ישנן פגיעות, דוגמת פציעות שונות, שיש לטפל בהן, כמו כן יכולים כאבים בירכיים לנבוע ממחלות שונות דוגמת דלקות זיהומיות, נמק בעצם או גידול. אם אתם חשים כאבים בירך לאורך זמן, חשבו לבדוק את הסיבה ולטפל בה.

מה יכול לגרום לכאבים בירכיים?

דלקות מפרקים – אוסטאוארטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) ודלקת מפרקים שגרונית הן בין הגורמים השכיחים ביותר לכאבים בירך, בייחוד אצל מבוגרים. דלקת מפרקים מובילה לדלקת של מפרק הירך ולשחיקת הסחוס שמגן על עצמות הירך, ומדובר לרוב בכאב שהולך ומחמיר בהדרגה. אנשים עם דלקת מפרקים ירגישו גם נוקשות והפחתה בטווח התנועה של הירך.

שברים בירך –  עם הגיל, העצמות הופכות חלשות ופריכות יותר, ועצמות מוחלשות נוטות יותר להישבר במהלך פגיעה באזור. שבר בירך יכול להתרחש בכל גיל, אך הוא שכיח יותר בקרב אנשים בני 65 ומעלה, ובעיקר בנשים, ובקרב אנשים הסובלים מאוסטאופורוזיס (בריחת סידן).

נקע – נקע מתרחש כאשר הכדור בחלק העליון של עצם הירך מחליק מתוך השקע, והוא גורם לכאב חמור ולחוסר יכולת להזיז את הרגל. לרוב הסיבה לכך היא טראומה קשה למקום, דוגמת תאונת דרכים או נפילה חמורה. כאשר מדובר במפרק ירך הפגוע מעיוות מולד או מאוסטאופורוזיס, למשל, הירך חשופה יותר לנקעים.

בורסיטיס של הירך – הבורסות הן שקיות של נוזלים שנמצאות בין עצמות, שרירים וגידים, ותפקידן להקל על החיכוך שנגרם כאשר הרקמות הללו משתפשפות זו בזו. כאשר בורסה הופכת דלקתית, עלולים להתפתח כאבים בירכיים. דלקת של הבורסה נגרמת לרוב עקב פעולות חוזרות ונשנות המגרות את מפרק הירך, והיא מחמירה בהליכה או בפעילות שגורמת לגיד לנוע על העצם.

מתיחת שריר או גיד, ודלקת – פעולות חוזרות ונשנות יכולות לגרום למתח על השרירים, הגידים והרצועות התומכות בירכיים, ולדלקת. כאשר הם הופכים מודלקים, הם יכולים לגרום לכאב ולמנוע מהירך לעבוד באופן נורמלי.

קרע בלברום – קרע ברקמה הסחוסית של השקע של מפרק הירך (לברום). ספורטאים ואנשים המבצעים תנועות סיבוביות חוזרות ונשנות נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח קרע בלברום. גם שינויים מבניים בירך – נרכשים או מולדים – ושינויים ניווניים הם גורמי סיכון לקרע בלברום. קרע בלברום בא לידי ביטוי בכאבים באזור הקדמי של הירך, ולעיתים אף בישבן ובגב התחתון, והוא אף “נשמע” – כ”קליקים”, שיכולים להיות מלווים בנעילת ירך.

תסמונת הירך הקופצת – מצב המאופיין בתחושת צליפה בירך, עם או בלי רעשים מאזור המפרק, כאבים ומגבלות בתנועה. התסמונת עלולה להתרחש כאשר רקמות החיבור התומכות בירך מתחככות או מחליקות על פני הקצה העליון של עצם הירך. התסמונת שכיחה בקרב ספורטאים כגון רקדני בלט, מתעמלים, רצים, מרימי משקולות ושחקני כדורגל ועלולה להיווצר בעקבות שימוש חוזר ונשנה במפרק או פציעה.

 

ממנוחה, דרך משחה טבעית ועד ניתוח: הטיפולים בכאבים בירך

תנו לו לנוח – נסו לתת למפרק לנוח ככל האפשר עד שתרגישו טוב יותר. הימנעו מפעולות שגורמות לכם לכופף את הירך או שמפעילות לחץ על הירך. נסו גם להימנע משינה על הצד הכואב של הירך. אם אתם סובלים מעודף משקל, מומלץ להפחית במשקל.

קירור או חימום של האזור – החזיקו קרח על האזור במשך כ-15 דקות כמה פעמים ביום. לאחר מכן, אתם יכולים לנסות גם לחמם את האזור, ולבדוק מה מיטיב עמכם יותר – הקור או החום. אמבטיה חמה או מקלחת יכולות גם לעזור להכין את השרירים לתרגילי מתיחה שיכולים להפחית את הכאב.

תרגילים במתח נמוך – אמצו כמה תרגילים (בייעוץ עם אנשי מקצוע) שיעזרו לכם להפחית את הכאב ולשפר את הניידות של המפרק. התרגילים מסייעים לשמור על טווח התנועה והם מחזקים את השרירים התומכים בירכיים.

תרגולים בהדרכה – פיזיותרפיה היא אופציה נוספת להגדלת טווח התנועה, וגם טאי צ’י ויוגה – תרגילים איטיים המשלבים מתיחה עדינה עם נשימה עמוקה. שניהם יכולים לסייע לגוף להירגע ולהזיז אותו בדרכים שלא יחריפו את הכאב.

משככי כאבים או תרופות אנטי דלקתיות – אם הסיבה לכאבים בירך היא מתיחת שריר או גיד, אוסטאואורטריטיס או דלקת בגיד אפשר לרוב להקל עליהם בעזרת משככי כאבים או תרופות אנטי דלקתיות.

האופציה הניתוחית – כאשר מדובר באוסטאוארטריטיס חמור עם כאב חזק מאוד או עיוות של מפרק הירך ייתכן שיש לשקול ניתוח החלפת מפרק. גם במקרים מסוימים של שבר תיתכן התערבות ניתוחית.

משחות טבעיות – דוגמת סטילאר. מריחה של משחה טבעית על הירך כמה פעמים ביום יכולה לעזור להפחית את הכאב במהירות ולהגדיל את טווח התנועה של המפרק.

 

חשוב להגיע לרופא בדחיפות כאשר:

  • הכאבים בירך החמירו בפתאומיות.
  • נפילה או פגיעה גורמות לכאב נוסף בירך.
  • המפרק נראה מעוות או מדמם.
  • נפצעתם בירך ושמעתם קול של פצפוץ.
  • הכאב אינטנסיבי.
  • אתם לא יכולים להזיז את הרגל או את הירך.