גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

כאבי מפרקים – שחיקת סחוס

כאבים, נוקשות מפרקית ופגיעה באיכות החיים הם חלק מתופעות שחיקת סחוס. מה אפשר לעשות ואיך למנוע התדרדרות?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. גיל מתקדם וגנטיקה מזוהים עם גורמי הסיכון להתפתחות בעיות מפרקים
  2. פעילות אירובית מתונה כגון צעידה או שחיה בסגנון גב וחתירה עשויים לסייע בשיפור תפקוד המפרקים
  3. בכניסה לרכב או ביציאה ממנו מומלץ לחנות מעט רחוק מהמדרכה. כך קל יותר לבצע את המעברים

שינויי מזג האוויר הפוקדים אותנו מפעם לפעם מעוררים אצל חלק מאיתנו תזכורת לכאבי המפרקים. זה עשוי להתחיל בכאב קטן או אי-נוחות שאנחנו מתעלמים ממנה ובהמשך זה עלול להתגבר כך שכל ניסיון להרים את הנכד או אפילו לצאת מהרכב מלווה בכאב. לפעמים זה בגב או בידיים אבל בדרך כלל נרגיש את זה בברכיים, ירכיים או במפרק האגודל.

למה כואב לנו?

הסחוס היא רקמה מיוחדת, הנמצאת בין העצמות. היא מאפשרת לנו להניע את המפרקים כמעט ללא חיכוך בין העצמות ולאפשר בלימת זעזועים. כשהסחוס נפגע והשרירים סביב המפרק נחלשים, נתחיל להרגיש כאבים- תחילה קלים ובהמשך משמעותיים יותר.

האם זה קורה רק לי?

כ-50% מבני החמישים ומעלה יסבלו מדרגה זו או אחרת של שחיקת סחוס. נשים סובלות פי 3 יותר מגברים. וישנם מאמרים המרמזים כי בנוסף למגדר, גם גיל וגנטיקה מהווים גורמי סיכון בהתפתחות שחיקת הסחוסים.

מה אפשר לעשות?

ספורט או כל פעילות גופנית אחרת: נכון שבקרב ספורטאי עילית “בקצוות” ניתן למצוא שחיקת סחוסים , אבל פעילות ספורטיביתת מתונה יכולה  בהחלט לשפר את תפקוד המפרק. לא חייבים להתחיל כבר באימוני מרתון מפרכים. פעילות אירובית קלה כגון שחייה, בעיקר שחיית גב או חתירה וכן צעידה  בנעלי ספורט טובות ותומכות או אפילו הליכה במים, יכולים לשפר את המצב. מומלץ להתחיל בפעילות מתונה של מספר דקות ואז לעלות בהדרגה. אם אתם חשים כאב לאחר הפעילות ניתן לקרר מעט את האזור הכאוב .

ביצוע פעולות יום יומיות בצורה נכונה: כולנו יורדים במדרגות, יושבים ליד השולחן או יוצאים מהרכב המשפחתי. הקפידו לבצע פעילויות אלו תוך הפחתת עומס. . איך עושים את זה? במדרגות ניתן להיעזר במעקה,  ביציאה מהרכב דאגו לחנות מעט רחוק מהמדרכה כך שתוכלו להניח את הרגל הפחות כאובה בנוחות ואז לעבור לעמידה.

נסו לבצע פעילויות של בישול, חיתוך ירקות או קיפול כביסה כשאתם יושבים בצורה נוחה ולא עומדים באופן סטטי אולזמן ממושך.

הפחתה במשקל: משקל תקין מסייע בהורדת העומס ממפרקי הברך ומקל על הכאבים ועל התקדמות השחיקה. אם אתם בעלי משקל עודף מומלץ להשיל את הקילוגרמים העודפים ולהגיע למשקל תקין שיקל על הכאבים.

ובכל מקרה, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע כמו אורטופד או פיזיותרפיסט שיעקבו אחריכם ויסייעו לכם “לנהל נכון את המחלה”.

 

המידע בכתבה שלעיל מהווה המלצות מניעה בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש להיוועץ בגורם רפואי מוסמך לצורך אבחון והתאמת טיפול.

הכותבת הינה פיזיותרפיסטית מוסמכת לשיקום אורטופדי ונוירולוגי, וכן מרצה ומפתחת מערכי הדרכה במכללות ובתי ספר