גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

לרוץ בלי כאב: איך לטפל בכאבים בברך?

רצתם, רצתם ונפצעתם, הברך התנפחה, והכאב… אולי לא תתנחמו אם נאמר שיש הרבה כמותכם, אבל בואו תקראו על כאבי ברכיים: סיבות, דרכי טיפול אפשריות, וגם – האם במצב של כאבי ברכיים תרופות סבתא יכולות לעזור?

זמן קריאה: 6 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כאבים בברך הם בעיה נפוצה שיכולה להשפיע על אנשים בכל הגילים, ובעיקר על ספורטאים ואנשים מבוגרים
  2. לכאבים בברך סיבות שונות – הם יכולים להיגרם מפציעות, ממצבים רפואיים ומשחיקת יתר של האזור
  3. במצב של כאבי ברכיים תרופות סבתא כמו כורכומין, ג'ינגר וארניקה יכולות להקל על הכאב

הברכיים כואבות? אתם ממש לא לבד. כאבי ברכיים הם בעיה נפוצה עם סיבות רבות, מפציעות ועד מצבים רפואיים כרוניים. כאבים בברך יכולים להיות מקומיים ולהתמקד באזור מסוים של הברך או להיות מקיפים יותר, ולעיתים קרובות הם מלווים בהגבלה פיזית.

לכאבי ברכיים סיבות שונות, הם יכולים להגיע מכל אחד מהמבנים הגרמיים במפרק הברך (עצם הירך, הטיביה, הפיבולה), מהפיקה או מהרצועות, הגידים והסחוסים (המניסקוס) של הברך. ספורטאים ואנשים העוסקים בפעילות גופנית מועדים לסבול יותר מכאבים בברך כחלק מפציעות ספורט, אך הכאבים יכולים להשפיע על אנשים בכל הגילים ובמצבים שונים.

 

כאבי ברכיים: סיבות נפוצות

לכאבי ברכיים סיבות שונות, ואפשר לחלק אותן לשלוש קטגוריות עיקריות:

פציעה חריפה:

פגיעה ישירה במבנה הגרמי יכולה לגרום לאחת העצמות בברך להישבר, ומדובר לרוב בפציעה מאוד ברורה וכואבת. רוב השברים בברך לא רק מכאיבים, אלא גם מפריעים לתפקוד תקין של הברך.

פציעות ברצועות:

הפציעה הנפוצה ביותר היא פציעה ברצועה הצולבת הקדמית, הנגרמת בדרך כלל על ידי עצירה קשה או פיתול חזק של הברך, ואופיינית לעוסקים בכדורגל וכדורסל; שאר הרצועות נפצעות בתדירות נמוכה יותר.

פגיעה במניסקוס:

המניסקוסים עשויים מסחוס ומשמשים כבולמי זעזועים בין העצמות בברך. פציעת מניסקוס יכולה להיגרם מתנועה חזקה מדי של הברך, כמו סיבוב, או ממכה חזקה בעת עיסוק בספורט. פגיעת מניסקוס יכולה להיגרם גם משחיקה ניוונית. קרע במניסקוס גורם לכאב ברכיים חד והגבלה בתפקוד הרגל ולעיתים תופיע גם נפיחות במקום.

פריקת פיקת הברך:

חבלה מכנית נפוצה הגורמת לכאבים בברך ונגרמת על ידי טראומה ישירה או יישור חזק של הרגל. הכאב בברך נגרם בעקבות יציאת הפיקה ממקומה, בדרך כלל לצד. הפגיעה נפוצה בקרב שחקני כדורעף או טניס, אצל נשים, אנשים הסובלים מעודף משקל ובעקבות תאונות דרכים.

מצבים רפואיים:

דלקת מפרקים שגרונית: מחלה אוטואימונית של רקמות החיבור של כל הגוף, המשפיעה על מפרקים רבים, ולעיתים קרובות על הברך, ויכולה לגרום לכאב חמור ונפיחות. בנוסף לכאבי ברכיים, דלקת מפרקים שגרונית עלולה ליצור גם קשיון בברך וכאב במפרקים אחרים.

מחלת גאוט (שיגדון): סוג של דלקת מפרקים הנפוצה יותר בבוהן הרגל, אך היא יכולה להשפיע גם על הברך. הכאבים בברך מופיעה בעיקר בהתלקחויות של המחלה. בתקופות שבהן המחלה שקטה לרוב לא יורגשו כאבי ברכיים.

דלקת מפרקים זיהומית: נגרמת כתוצאה מחדירת גורם זיהומי למפרק הברך. התסמינים שלה הם כאב בברך, נפיחות, חום ואדמומיות באזור. מצב זה דורש טיפול מיידי, לרוב באנטיביוטיקה.

פגיעות ברך הנובעות משחיקת יתר (שימוש יתר)

דלקת בגיד הפיקה: שכיחה יותר אצל שחקני כדורעף ושחקנים בענפי ספורט אחרים שיש בהם חזרתיות על אותה תנועה והם מערבים קפיצות. לרוב הכאב מקומי ומחמיר בקפיצות, כיוון שאז נוצר מתח על הגידים.

סינדרום פטלו-פמורלי: כאבים בחלק הקדמי של הברך עלולים להצביע על סינדרום פטלו-פורמלי והם נובעים מחולשה בשרירים באזור הברך (ארבע ראשי או השרירים המייצבים), מגמישות יתר או משחיקה או חבלה. הסינדרום שכיח יותר בקרב צעירים (בני 30-20) העוסקים בספורט וכאבי הברכיים מורגשים בעיקר בעת פעילות גופנית והפעלת עומס על הברך.

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס)> דלקת שנגרמת מניוון של הסחוס בברך. במצב קיצוני הסחוס בברך עלול להישחק לחלוטין, ואז עצם הירך ועצם השוקה משתפשפות זו בזו ונגרם כאב. אוסטיאוארתריטיס גורם לכאב ברכיים כרוני, שלעתים קרובות מחמיר בפעילות. 

דלקת של הבורסה (בורסיטיס): נגרמת כאשר טראומה חריפה או כרונית גורמת לכאבים בברך ולעתים קרובות הברך נפוחה בעקבות דלקת. הסיבות לרוב הן טראומה מקומית וזיהום. לעיתים קרובות מורגש הכאב באזור של הבורסה, והוא מחמיר עם כיפוף הברך או בלילה בזמן השינה.

תסמונת ITB: ITB היא רצועה סיבית, העוברת בין החלק החיצוני של עצם האגן אל החלק החיצוני של השוקה. התסמונת נפוצה יותר בקרב רצים המכופפים את הברך ומאריכים אותם שוב ושוב ואז נוצר חיכוך של החלק התחתון של עצם הירך. הכאב מורגש בחלק החיצוני של הברך ומופיע בדרך כלל כ-10 דקות עד 15 דקות אחרי תחילת הריצה.

סיבות אחרות לכאבים בברך

מחלת אוסגוד-שלטר: מחלה האופיינית יותר לילדים ונערים בתקופת גדילה. מדובר בדלקת בגיד הפיקה וברקמות שסביבו, הבאה לידי ביטוי בכאבים מתחת לברך שמחמירים בלחיצה. לרוב הכאב עובר עם סיום תהליך הגדילה.
ואם אמרנו שלכאבי ברכיים סיבות שונות, אז גם הטיפולים בבעיה יהיו שונים ויינתנו בהתאם לפגיעה. בכל מקרה של כאב שנמשך יותר מכמה ימים יש לפנות לייעוץ רפואי.

הטיפול בכאבי ברכיים: מנוחה, נעליים טובות ואבחון רפואי

הכירו את עצמכם ואת הבעיה: חשוב שכל אחד יכיר את מהלך המחלה שלו וידע כיצד להתאים אליו את אורח חייו. כמו כן חשוב לקבל הדרכה בנושא הפחתת עומסים בהתנהלות היומיומית, הפחתת משקל אם קיים עודף משקל ותזונה נכונה.

אם מדובר בשבר יש לקבל טיפול רפואי מיידי.

תרופות נגד כאבים ללא מרשם: תרופות יכולות לעיתים קרובות להקל על הכאב, אולם אם אתם צורכים תרופות אלו על בסיס קבוע, עליכם להגיע לרופא מקצועי כדי להעריך את הכאבים בברכיים ולקבל אבחון תקין וכדי למנוע את תופעות הלוואי האפשריות של שימוש תרופתי כרוני.

טיפול ראשוני (RICE Rest, Ice, Compression, Elevation):
מתאים כטיפול מיידי אחרי פציעה.
מנוחה: תנו לברך שלכם מנוחה והקטינו עומס מהברךקרח: הניחו קרח על האזור הכואב מספר פעמים ביום למשך 20-15 דקות ביומיים הראשונים. חבישה: חבשו את האזור עם תחבושת אלסטית שיוצרת לחץ על המקום; הגבהה: הגביהו את הרגל כדי למנוע זרימת דם מוגברת לאזור.

התאימו לעצמכם תוכנית תרגול לחיזוק שרירים ולשיפור יכולת אירובית:
מומלץ להתמקד גם בפעילות אירובית מותאמת, גם במתיחות וגם בחיזוק שרירים. דגש מיוחד ניתן לשריר הארבע ראשי (השריר העיקרי בקדמת הירך והברך) ולכן חשוב להיוועץ באיש מקצוע להתאמת תוכנית תרגול.
בנוסף נמצא כי לפעילות במים (הידרותרפיה) ולטאי צ’י יתרונות רבים.

נעליים נכונות וטובות: נעליים עם בולמי זעזועים, סוליית נעל התומכת בקשתות כף הרגל והימנעות מנעלי עקב יכולות לעזור למניעת כאבי ברכיים. גם כאן חשוב להיוועץ עם איש מקצוע – אורתוטיסט או פיזיותרפיסט.

פיזיותרפיה הכוללת: תוכנית תרגול, אולטרה סאונד טיפולי או TENS חשמלי להפחתת תסמיני כאב ודלקת, טייפינג (חבישה מיוחדת) להפחתת עומס וכאב וסל נרחב של טיפולים.

התאימו אביזרי עזר: כמו תומכי ברך בהתאם למנח הביו-מכאני של הברך. יש להשתמש בעזרים בתבונה על מנת לשמור על כוח השרירים. נמצא כי התאמת תומכי ברך מתאימה יותר לצעירים, פעילים גופנית, ללא עודף משקל ועם תסמיני שחיקה בחלק אחד בברך.

דיקור סיני (אקופונקטורה): קיימות עדויות מחקריות להפחתת כאב בעזרת טיפול בדיקור.

משחות וקרמים למריחה על הברך: משחות טבעיות המסייעות להפחית את הכאב במהירות ומחזירות את כושר התנועה לברך, דוגמת סטילאר, משחה שאינה NSAID, ולכן אפשר להשתמש בה לאורך זמן, ללא הגבלה.

כאבי ברכיים: תרופות סבתא

וגם לסבתא יש מה לתרום לטיפול בכאבי ברכיים. כמובן שמדובר בטיפולים שאינם מחליפים התייעצות עם רופא.

כורכומין – התבלין היעיל ביותר לדלקת: וכן, הוא גם מצוין לדלקות בברכיים, ובעיקר נמצא מועיל במצבים של דלקת מפרקים ניוונית. הכורכומין מעכב רכיבים בגוף הגורמים לדלקת, ולכן הוא מקל על כאבים בברך. מחקרים מראים כי תוספי כורכום מפחיתים סימני כאב ודלקת ביעילות רבה.

ג’ינג’ר – בתוסף תזונה, טרי או כתבלין לתה: הג’ינג’ר ידוע ביכולת שלו להקל על כאב. מחקר שבדק אנשים עם דלקת מפרקים מצא כי הג’ינג’ר עזר להפחית את הכאב כאשר נעשה בו שימוש בשילוב עם טיפול בדלקת פרקים.

משחה ביתית לכאבי ברכיים: תרופות סבתא יש הרבה, אבל על המשחה הזו נסו לא לדלג: היא מכילה שמן קיק, נבט חיטה, חמאת עיזים וכורכום, המעורבבים יחדיו למשחה, שאתם מכינים. מרחו את המשחה על הברך והיא כבר תפחית את הכאב.

עיסוי שמני חרדל וזית: ערבבו שמן חרדל ושמן זית חמימים ועסו את הברך שלכם מספר פעמים ביום.

ארניקה: מרחו ג’ל ארניקה על הברך. הארניקה מועילה במצבי דלקת ויכולה לשכך את כאבי הברכיים.

ומה לגבי עלי כרוב וקומפרסים?
אין אף מחקר התומך בנושא. לא ברור אם אכן הדבר עוזר או לא. אבל עם חוכמת המונים קשה להתווכח ובעיקר עם סבתא. אז אם זה עוזר – מצוין!