גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

הכאבים בקרסול משביתים אתכם? טפלו בהם

שיחקתם כדורסל, סובבתם את הרגל ועכשיו הקרסול ממש כואב? מוגבלות ברגליים בשל כאבים בקרסול יכולה לנוע מאי נעימות ועד להשבתת שגרת החיים. מהם הגורמים לכאבים בקרסול, איך אפשר להימנע מהם ומהם הטיפולים האפשריים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
כאבים בקרסול

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הקרסול הוא אחד המפרקים החשובים ביותר בגוף, מופעל עליו עומס רב והוא מועד להיפגע.
  2. כאבים בקרסול יכולים להיגרם כתוצאה מפעילויות ספורטיביות מאומצות, בעקבות נקע, שבר, דלקות מפרקים, וגם בהיריון.
  3. כדי לטפל בצורה הולמת יש לאבחן את מקור הכאב. מנוחה, האטה בפעילות הספורטיבית, טיפול מיידי ונכון בפציעה וגם משחה טבעית דוגמת סטילאר, שמפיגה כאב, יסייעו לקרסול כואב.

נכון, הוא חזק והוא נושא את משקל הגוף שלנו, ונכון גם שהוא סופג עומס רב ומתאים את עצמו למשטחים שעליהם אנחנו דורכים, אך בדיוק העומס הרב הזה הוא זה שהופך את הקרסול לאחד ממפרקי הגוף שנפגעים בתדירות הגבוהה ביותר. והתוצאה? כאבים בקרסול.

הקרסול הוא מפרק גדול ואחד מהמפרקים החשובים בגוף. הוא מורכב משלוש עצמות: עצם השוק, tibia, שהיא העצם הפנימית, השוקית, ,fibula שהיא העצם החיצונית, ועצם ה-,talus עצם כף הרגל שמתחברת עם מפרק הקרסול. תפקידו של הקרסול משמעותי ביותר מכיוון שהוא מחבר בין עצם השוק לכף הרגל. רצועות רבות וחזקות מייצבות את מפרק הקרסול שמונע על ידי שרירים. הן מסייעות למניעת תנועות חדות ומתאמות בין התנועה שמבצעת כף הרגל לתנועה של השוק. כל פגיעה ברצועות יכולה להיות קשה ביותר שכן היא עלולה לשבש את תפקוד הקרסול ולגרום לכאבים קשים. כאבים בקרסול יכולים להיות מורגשים גם במהלך פעילות וגם במנוחה, גם בזמן תפקוד שגרתי רגיל וגם במהלך פעילות ספורטיבית שמצריכה מאמץ רב יותר.

התסמינים של כאבים בקרסול שונים ובאים לידי ביטוי בהתאם לבעיה שנוצרה ולמידת חומרתה. הם יכולים לכלול קושי בביצוע פעולות קלות ושגרתיות כמו עמידה והליכה, נפיחות, אדמומיות, נוקשות, שטפי דם, כאבים בעת מאמץ, למשל, בזמן פעילות ספורטיבית, ומוגבלות בטווח התנועה.

הסיבות לכאבים בקרסול: משחיקה ועד נקע

1. פעילות גופנית מאומצת – ספורטאים או אצנים שמרבים בפעילות ספורט אינטנסיבית עלולים לסבול מכאבים בקרסול. תופעה זו מתרחשת בעיקר בגלל העומס הרב שמופעל על הקרסול ובגלל תנועה חזרתית במהלך הפעילות. בעקבות כך נגרמת שחיקה של גידי מפרק הקרסול, שגורמת לעייפות הקרסול ולכאבים.

מה עושים?
נחים – מפחיתים את תדירות הפעילות והעומס ועוברים לפעילות ספורטיבית שאינה מעמיסה על הקרסול, למשל, שחייה; גם טיפול פיזיותרפי יכול לעזור לכאבים בקרסול, תלוי בסוג הפגיעה ובהחלטת איש המקצוע. הטיפול יכול לכלול עיסוי מעמיק של הרצועה הפגועה כדי להפחית את הנפיחות והבצקתיות וחבישה על מנת לייצב את הקרסול/להוריד את הבצקתיות; משחה טבעית נוגדת כאב תרגיע כאבים בקרסול ותאפשר להחזיר את גמישות התנועה לאזור.

2. דלקת מפרקים – ישנם סוגים שונים של דלקות מפרקים שעלולות לערב את העצמות והסחוס של הקרסול ולגרום לכאבים בקרסול. בזמן הדלקת הרצועות הפגועות עלולות לאפשר למפרק להחליק או לנוע, דבר שיוצר לחץ נוסף ברצועות, כאב וחוסר יציבות. גם הקרסול הוא מפרק שעלול להיפגע בהדרגה עד כדי היווצרות נזק חמור למפרק, שיכול לבוא לידי ביטוי בכאבים קשים בזמן פעילות וגם בזמן מנוחה.

מה עושים?
לוקחים תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידאליות (NSAID) , שהן תרופות נפוצות לשיכוך כאבים. השימוש בתרופות מסוג זה מוגבל בזמן ויש לשים לב לכך; צורכים תוספי תזונה לדלקת  –למשל, כורכום, שהוכח שהוא תורם להפחתת הדלקת והכאב שנגרם בעקבותיה; מורחים משחה טבעית המשפרת את תפקוד הקרסול ואת כושר התנועה ומפחיתה את הכאבים במהירות. השימוש בה יעיל ביותר ואינו מוגבל בזמן. המשחה מתאימה גם במקרה של דלקת פרקים.

3. נקיעת קרסול או שבר – מתיחה או קרע של הרצועות שמייצבות את הקרסול. מרבית הנקעים מתרחשים בגלל תנועה חדה של הקרסול – “סיבוב של הקרסול”. הנקע עלול להתרחש בזמן פעילות ספורטיבית במהלך קפיצה או שינוי כיוון מהיר תוך כדי תנועה כמו במשחקי טניס, כדורגל, כדורסל וכדורעף. תופעה דומה יכולה להתרחש גם בעת נעילת נעלי עקב. גם ירידה לא מוצלחת במדרגות ותנועות “לא טובות” נוספות של הקרסול, שנעשות בשוגג, עלולות לגרום לנקע. במקרים חמורים יותר של חבלה סיבובית בקרסול עלול להיגרם שבר של אחת מעצמות הקרסול ואז תהליך ההחלמה יהיה ארוך ומורכב אף יותר.

מה עושים?
פונים לקבלת טיפול רפואי–  במקרה של שבר או נקע יש לגשת למומחה לקבלת אבחון וטיפול. במקרים חמורים של נקע או שבר ייתכן שיהיה צורך בניתוח; במקרה של נקע מטפלים בשיטתRICE : מנוחה (Rest) מיד עם הפגיעה ולמשך כמה ימים למניעת נפיחות רבה יותר. קרח (Ice) עטוף במגבת על האזור הפגוע להורדת זרימת הדם וצמצום הנפיחות. לחץ (Compression) על אזור הנקע בעזרת חבישה שתפחית את זרימת הדם ותצמצם את הנפיחות, והרמה (Elevation) של הקרסול הפגוע, באמצעות כריות למשל, דבר שיצמצם את זרימת הדם לאזור הפגוע וימנע את הגברת הנפיחות; הכאב ממש מטריד? נסו את משחת סטילאר, משחה הפועלת להקלת הכאב, העשויה מחומרים טבעיים וללא הגבלת שימוש.

4. תהליכי שחיקה – כאבים בקרסול יכולים להתהוות גם כתוצאה מפעילויות יומיומיות מתונות לאורך זמן, כגון הליכה ארוכה ורבה, הליכה בשיפוע או הליכה על משטחים קשים, נשיאת משאות כבדים שגורמים למאמץ ועומס רב על הקרסוליים ונעילת נעלי עקב או נעליים לא נוחות אחרות, כגון נעלי פלטפורמה וכפכפים, לאורך זמן ממושך. במקרים אלה עלול להיווצר עומס רב על המשטחים המפרקים של עצמות הקרסול וגם שחיקת סחוס הנמצא בין עצמות הקרסוליים, דבר שיוביל בסופו של דבר לכאבים.

מה עושים?
מנסים מדרסים, תומכים ומייצבי קרסול– עם אבחון ספציפי והתאמה אישית לבעיות של כאבים בקרסול, ונמנעים מהליכה ממושכת על עקבים או נעליים לא נוחות אחרות.

5. היריון– עלייה במשקל במהלך ההיריון עלולה לגרום לעומס, שמכביד על מפרק הקרסול וגורם לכאב.

מה עושים?
נחים 
מדי יום ולא מתאמצים יותר מדי. מניחים כרית בזמן השינה מתחת לרגל ומרימים אותה בזמן מנוחה על משענת הספה כדי להקל על הכאב בקרסול.

כאבים בקרסול: כדאי למנוע

כדי להימנע מכאבים בקרסול כדאי לתחזק את גמישות הקרסול ולשמור על שרירים חזקים. הנה כמה פעולות פשוטות שמומלץ לבצע, בעיקר לפני פעילות ספורטיבית, לצורך מניעת פגיעה בקרסול:

  1. בצעו תרגילי חימום ומתיחות לפני פעילות גופנית, להגדלת הגמישות של הגידים, הרצועות והמפרקים ולהפחתת הסיכון מפציעות ופגיעות.
  2. חייבים, אבל ממש חייבים להמשיך בפעילות ספורטיבית? עברו לסוג ספורט אחר. במקום לרוץ התחילו לשחות, למשל, וכך תמנעו החמרה של הכאב בקרסול.
    שמרו על משקל גוף תקין. השמנת יתר מעמיסה על המשקל שהקרסול צריך לשאת.