גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
מפרקים, תנועה וספורט

איך לשמור על מפרקים בריאים?

אם עברתם את גיל 40, סביר להניח שחוויתם לא אחת כאבי מפרקים. ובכן – אתם לא לבד. אז למה לא להצטייד במספר טיפים שיסייעו לכם לשמור על המפרקים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מומלץ לשמור על משקל תקין שכן עודף משקל מעמיס על מפרקי הגפיים התחתונות
  2. רצוי להפחית עומסים תוך שימוש במעקה המדרגות או שימוש בעגלת קניות במקום סחיבת שקיות
  3. חשוב לבצע פעילות גופנית מותאמת כגון שחיה בסגנון גב או חתירה או הליכה במים לחיזוק השרירים סביב המפרקים

עקבות עלייה מתמדת בתוחלת החיים ושכיחות השמנת היתר, במוקדם או במאוחר רבים יאובחנו כסובלים מדלקות וכאבי מפרקים ברמות שונות. מצב זה מחייב הבנה של המחלה מצד המטופל. ההסברה הינה גורם חשוב ומהותי הן למטופל והן למשפחתו. הבנת מקור הכאב, הבנת השינויים בתפקוד המפרק והחשיפה למגוון דרכי הטיפול העומדים לרשותנו הם המפתח להצלחת הטיפול.

במערב, מחלות הקשורות למפרקים הן הגורם המוביל לחוסר תפקוד ולנכות, עובדה זו הובילה בין היתר את ארגון הבריאות העולמי והאו”ם להכריז על העשור הקודם, כעשור שהוקדש לשיפור איכות חייהם של הסובלים ממחלות הקשורות למפרקים. תרופות מסוג NSAID נוגדי דלקת ונוגדי כאבים (כגון DICLOFENAC, IBUPROFEN, CELECOXIB) לא מומלצות לשימוש לטווח ארוך, במיוחד לאנשים עם מחלת לב, יתר לחץ דם או כיב פפטי בקיבה או בתריסריון.

אז איך בכל זאת אפשר לשמור על מפרקים בריאים:

  • יש לשמור על משקל תקין שכן עומס משקל מביא לעומס על המפרקים.
  • שחייה היא פעילות גופנית מומלצת במיוחד כיוון שהיא אינה יוצרת עומס על המפרקים. העדיפו את הסגנונות חתירה וגב על פני חזה.
  • בעליה וירידה במדרגות מומלץ להיעזר במעקה.
  • בזמן עמידה ממושכת העבירו את משקל הגוף מרגל לרגל לסירוגין.
  • בפעולות שניתן לבצע בישיבה, העדיפו ישיבה על פני עמידה (חיתוך סלט, קיפול כביסה).
  • מומלץ לנעול נעליים בריאות ולשלב מדרסים תואמים לכף הרגל (נעלי ספורט רחבות ונוחות מעניקות תמיכה טובה יותר לכף הרגל והקרסול).
  • וכמובן – לגשת לייעוץ רפואי מתאים על מנת להגיע לאבחנה נכונה ולתכנן טיפול מתאים.תכנון הטיפול המתאים עשוי למנוע הידרדרות למצב שבו יש צורך בניתוחים כגון החלפת מפרק

*המידע המצורף הינו בגדר המלצה בלבד ואינו מהווה התוויה. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא המטפל ולפעול לפי הנחיותיו. אנשים החולים במחלות כרוניות והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש.

** לפני שמתחילים בפעילות גופנית הכרוכה בלחץ על הברכיים – מומלץ להיוועץ ברופא. פעילות גופנית שלא מבוצעת נכון מאמצת את הגוף ועלולה לגרום לשחיקה מוגברת של המפרקים.