גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

אוסטאוארטריטיס – דלקת מפרקים ניוונית

בשנת 2020 אוסטאוארטריטיס, דלקת המפרקים הניוונית, תהיה המחלה הרביעית בשכיחותה בעולם, היא גוררת נכות וכאב בגיל המבוגר, אך למרות שעדיין לא נמצא ריפוי מלא למחלה, קיימות מספר דרכים לשיכוך הכאבים ולהקלה עליהם כגון פעילות גופנית, תרופות לשיכוך כאבים ואפילו ניתוח. דלקת מפרקים ניוונית: כדאי להכיר

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כמעט כל אחד מאתנו צפוי לסבול משחיקת סחוס במידה כזאת או אחרת עם חלוף השנים
  2. דלקת מפרקים ניוונית היא הסיבה הנפוצה ביותר לשימוש במשככי כאבים ונוגדי דלקת
  3. נשים סובלות ממנה לפחות פי 3 מגברים

בעולם של אנטי אייג’ינג, הנדסה גנטית ותוחלת חיים שהולכת וגדלה – דלקת המפרקים הניוונית (אוסטאוארטריטיס) היא מחלת המפרקים השכיחה בעולם. המחלה שבעקבותיה אנו צורכים הכי הרבה משככי כאבים ונוגדי דלקת. בשנת 2020 צפויה דלקת המפרקים להיות המחלה העיקרית שמובילה למוגבלויות ונכויות, ועדיין איננו יודעים עליה כל צורכנו. דלקת המפרקים הניוונית היא מחלה של הגיל השלישי ותוקפת נשים בשיעור של פי 3 מגברים.

העלייה בגיל הממוצע (הנובעת מהעלייה בתוחלת החיים), במשולב עם העלייה בשכיחות השמנת היתר והשאיפה לאורח חיים פעיל בגיל המבוגר, הביאו איתן גם עלייה בשכיחות המחלה מדי שנה. צריך להבין ששחיקת סחוס היא בעצם תהליך שקורה אצל כל אחד ואחד מאיתנו, עם הגיל. במפרק האנושי קיים איזון עדין בין הרס ובנייה של סחוס. בשלב מסוים השחיקה עולה על הבנייה. מכאן, שכמעט כל אחד מאתנו צפוי לסבול משחיקת סחוס במידה כזאת או אחרת עם חלוף השנים.

מהי מחלת האוסטאוארטריטיס?

דלקת מפרקים ניוונית, הקרויה גם אוסטאוארטריטיס, היא מחלה כרונית פרוגרסיבית המערבת את הסחוס המפרקי ומתאפיינת באבדן האיזון שבין הרס ובנייה של רקמת הסחוס ומתבטאת בכאב ומגבלה תפקודית. ידוע היום כי דלקת מפרקים ניוונית היא הסיבה הנפוצה ביותר לשימוש במשככי כאבים ונוגדי דלקת.

ממה היא נובעת?

משקל המתבטא בעומס על המפרקים נושאי המשקל, ובראשם מפרקי הברכיים. כדאי לזכור כי גם למטען הגנטי שבו צוידנו עם לידתנו, למין שלנו (נשים סובלות פי 3 מגברים), לאורח החיים שלנו ולשימוש לא מבוקר במפרקים וחשיפה מתמשכת לעומסים חשיבות רבה.

איך מזהים את המחלה?

כאב הוא התסמין העיקרי לאוסטאוארטריטיס. הכאב אופייני במיוחד למפרקי הברכיים ולבסיסי האגודלים, ויכול לערב גם את פרקי הירכיים, מפרקי האצבעות, הכתף ומפרקי עמוד השדרה והקרסול. לכאבים מתלווים לעתים נפיחות, טווח תנועה מוגבל של המפרק וקושי בתפקוד יומיומי.

מי עלול לסבול מאוסטאוארטריטיס ובאיזה גיל?

התשובה היא כל אחד ואחד מאיתנו. מגיל 55 עד 65 גברים יסבלו מכאבי פרקים יותר מנשים, אך מגמה זאת משתנה, ואחרי גיל 65 נשים יסבלו מפגעי דלקת המפרקים הניוונית עד לכדי פי 3 מהגברים בני אותו הגיל. בקרב בני ה-70 ומעלה – מעל ל-90% יסבלו מדלקת מפרקים ניוונית בלפחות אחד מהפרקים בגופם.

מהם הטיפולים המוצעים?

טיפולי פיזיותרפיה, עזרים כגון סדים ומקלות הליכה, טיפולים ביומכניים שונים, ובסופו של יום, כאשר כלו כל הקצים, התערבות כירורגית בדמות ניתוח.

על מה ממליצים המומחים המובילים בעולם?

(גם למניעה וגם במצב שכבר יש בעיית שחיקת סחוסים)

  1. הפחתה במשקל – עודף משקל מפעיל לחץ עודף על המפרקים וכתוצאה מכך נגרמת האצה בשחיקת הסחוס.
  2. חינוך ותרגול עצמי – להפעיל נכון את המפרקים ולעסוק בפעילות גופנית.
  3. טיפולי פיזיותרפיה – כמקור לחינוך לתרגול עצמוני וכאמצעי טיפולי העומד בפני עצמו.

המידע בכתבה שלעיל מהווה המלצות מניעה בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש להיוועץ בגורם רפואי מוסמך לצורך אבחון והתאמת טיפול.