גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

דלקת מפרקים ניוונית: הכאב שבגוף ובנפש

חולים רבים בדלקת מפרקים ניוונית מקבלים את הידיעה על המחלה בהלם ובחשש. עם הזמן מחלחלת ההבנה שזהו מצב כרוני הדורש התמודדות רגשית. לפניכם כמה כללי זהב להתמודדות טובה יותר עם המחלה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
מי צריך תוסף סידן?

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. דעו לזהות את תסמיני המחלה והכירו בקושי הרגשי והתפקודי הנלווים אליה
  2. הרפו מעט משלמות. גם אם הבית לא מצוחצח והמצעים לא מתוחים דיים- אט אט תדעו למצוא פתרונות קלים יותר לביצוע
  3. היעזרו באנשי מקצוע להתאמת אביזרי עזר להפחתת עומס מהמפרקים (מקומות כמו "יד שרה", חנויות ציוד אורטופדי, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק)

רק עכשיו קיבלתם דיאגנוזה מהרופא שאומר שאתם סובלים מדלקת מפרקים ניוונית או משינויים ניווניים במפרק. סביר להניח שמדברים אתכם על צילומי הרנטגן ועל מצב כרוני שאינו הפיך.

אולם לא רק המפרקים שלכם “סובלים”, אלא גם המערכת הרגשית. אם אתם מרגישים תסכול, מצבי רוח משתנים שנעים בין התעלמות מכוונת מהמצב הפיזי ועד להתמקדות אינטנסיבית בכאב, הרי שאתם עוברים תהליך של עיבוד רגשי לקבלת המצב החדש.

רבים לא מאמינים לדיאגנוזה החדשה ומוצאים עצמם בשלב זמני של הכחשה. עם הזמן, מחלחלת ההבנה שזהו מצב כרוני הכולל כאב וירידה בתפקוד הגופני. כמו בכל שינוי, התמודדות רגשית בריאה תעזור לכם לצלוח את המחלה בקלות.

כללי זהב להתמודדות רגשית עם דלקת מפרקים ניוונית:

  • זהו את תסמיני המחלה ואת הקושי הרגשי הכרוך בה. היכרות עם התסמינים תפחית את אלמנט ההפתעה ותקל עליכם בקבלתם.
  • ברגע שהחלטתם על דרך הטיפול (תרופתי, תרגול וכו’) – דבקו בה, היו עקביים ועשו הכל על מנת להצליח בדרככם החדשה.
  • זה בדיוק הזמן לעשות דברים שאתם אוהבים, להיפגש עם חברים ולחלוק את חוויותיכם.
  • קבוצות תמיכה יכולות גם הן להיות פתרון זמני להתמודדות ולקבלת השינויים הכרוכים בבעיה.
  • הרפו מפרפקציוניזם. סלחו לעצמכם! אם לפני כן דרשתם מעצמכם ביצוע מושלם במטרות כמו הצמדת הסדין למיטה, עכשיו אולי עשו זאת בשלבים. עם הזמן תלמדו לגייס טקטיקות חדשות לביצוע משימות.
  • גשו למקומות כמו “יד שרה” או חנויות ציוד רפואי והיוועצו באנשי המקצוע, שיכולים להציע לכם עזרים שאולי יוכלו להקל על חייכם. במקביל, או בנפרד, אתם יכולים להתייעץ עם מרפא בעיסוק ופיזיותרפיסט שיעזור לכם להתאים ציוד לצורכיכם האישיים.

הכותב הינו מנהל מחלקה אורתופדית בבי”ח ברזילי באשקלון

המידע בכתבה שלעיל מהווה המלצות מניעה בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש להיוועץ בגורם רפואי מוסמך לצורך אבחון והתאמת טיפול.