גודל פונט
ילדים

כך תשמרו על הבריאות בחורף

מהם תוספי תזונה שכדאי ליטול, מה להכניס לתפריט ואילו פעילויות כדאי לאמץ כדי לסייע לגוף להתמודד עם מחלות החורף? כל הטיפים, העצות וההמלצות שיעזרו לכם ולילדיכם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בחורף ישנה נטייה ללקות במחלות שמתבטאות בחום, כאבי שרירים, כאבי ראש, שיעול, חום, גודש באף וכדומה
  2. שיפור התזונה ואימוץ הרגלי בריאות עשויים לתרום לחיזוק המערכת החיסונית
  3. נטילת תוספי תזונה, פרוביוטיקה, צמחי מרפא, עשויים לסייע במניעתן או בקיצור מחלות חורף

עונת הסתיו עם הענן ועונת החורף עם הרוח המיילל, הגשם והקור, רוויות בהצטננות ובמחלות, נגיפיות וחיידקיות, שזכו לכינוי מחלות חורף. רופאי משפחה מאשרים כי בחורף הנטייה היא ללקות במחלות שמתבטאות בחום, כאבי שרירים, כאבי ראש, שיעול, חום, גודש באף וכדומה. את חלקן אפשר לנסות למנוע, לכן, מומלץ  להקדיש מחשבה ולנסות לשפר את הרגלי התזונה והפעילות שלנו ושל ילדינו. לשם כך, אספנו עצות, טיפים וכללים שכדאי לאמץ, לניהול אורח חיים פעיל ובריא.

כל ההרגלים שכדאי לאמץ בחורף

ויטמין C: צרכו מזונות עשירים בוויטמין C, שאחראי על הגדלת ריכוז תאי הדם הלבנים בגוף ומסייע לפעילות מערכת החיסון. חשוב לדעת כי ויטמין C הוא מסיס במים, כלומר הוא מתפוגג במהלך חימום או בישול, ולכן כדי שהגוף יספוג כמה שיותר מהוויטמין יש לצרוך אותו כמה שיותר סמוך לצורתו המקורית במזון הטבעי. למשל מומלץ לשתות מיץ של פירות הדר מיד לאחר סחיטתם. המזונות שעשירים בוויטמין C הם: ירקות ופירות טריים, פלפל אדום, קיווי, גויאבה, פטרוזיליה. ופירות הדר.

בטא קרוטן ואבץ: גם מזונות העשירים בבטא קרוטן ובאבץ מגדילים את ריכוז תאי הדם הלבנים בגוף ומסייעים לפעילות המערכת החיסונית. את האבץ ניתן למצוא בגרעיני חמנייה ובגרעיני דלעת לא קלויים. בטא קרוטן ניתן למצוא במזונות כתומים, כגון בטטה, גזר, דלעת, פלפל כתום ועדשים כתומות. בנוסף, אכילת מזונות אלו בתוספת שמן זית או טחינה משפרת את יכולת הספיגה של הרכיבים בגוף.

ג’ינג’ר, קינמון וציפורן: תבלינים אלה  ידועים כבעלי סגולות מרפא, המסייעים בייצוב רמות הסוכר בגוף ולפעילות המערכת החיסונית. כדי ליהנות ממרב הסגולות מומלץ לאכול אותם לא מבושלים.

אכינצאה: מסייעת בהגדלת ייצור כדוריות הדם הלבנות בגוף ועל ידי כך מתגברת את המערכת החיסונית. ההמלצה היא ליטול אכינצאהה בתוסף תזונה למניעה של שפעת,  3-2 פעמים בשבוע, ועם התפרצות המחלה מספר פעמים ביום.

תוספי תזונה ומולטי ויטמין: אם אתם או ילדיכם אינכם מקפידים על תזונה מאוזנת, מגוונת ובריאה רצוי להשלים את החוסרים בעזרתת תוספי תזונה מתאימים. צריכת מולטי ויטמין, למשל עשויה לסייע לגוף לספוג את מכלול הוויטמינים.

פרוביוטיקה: חיידקים “טובים” מסייעים לגוף  להגן על עצמו ולהילחם נגד חיידקים פתוגניים שגורמים למחלות. כמו כן, נטילה שלל פרוביוטיקה  מסייעת בשמירה  על מנגנון ההפעלה התקין של תאי הדם הלבנים, על בריאות מערכת העיכול, ועל התמודדות עם תופעות לוואי בעת נטילת אנטיביוטיקה.

פעילות גופנית:  גם אם מחשיך מוקדם וקר בחוץ, אל תוותרו על פעילות גופנית שממריצה את מחזור הדם, שומרת על טמפרטורת גוף מאוזנת, פותחת חסימות ומעלה את מצב הרוח.

הליכה משותפת בפארק, רכיבה על אופניים או ריקוד – חפשו פעילות גופנית מהנה, מגבשת וממריצה שתתאים לכל המשפחה.

שטיפת ידיים: מחלות חורף יכולות להתפשט במגע ישיר. הנגיפים יכולים לחדור למערכת הנשימה בעת מגע בעיניים או באף. לכן,, נטילת ידיים במים ובסבון לעתים קרובות עשויה לסייע בחיסול הנגיפים לפני שהם מחוללים מחלה. וכן, חשוב להזכיר לילדים לשטוף ידיים לפני אכילה וכשהם נכנסים הביתה.

שינה: מחקרים מוכיחים כי מחסור בשעות שינה עלול להחליש את מערכת החיסון ולהקטין את הסיכון ללקות בשפעת או בהתקררות.. במחקרים נמצא כי ילדים שישנים פחות מ 7 שעות בלילה נמצאים בסיכון של פי 3 ללקות בשפעת בהשוואה לילדים שישנים 8 שעות ויותר. כמו כן, בזמן מחלה המתישה את הגוף מומלץ לנוח ולישון יותר מהרגיל.

רגיעה: כך תשמרו על האנרגיה של הגוף וזמינותה למלחמה בנגיפים ובחיידקים. כאמור, נסו לישון כמה שיותר, אם קשה לכם להירדם, עמעמו את האורות, צפו בסרט טוב, או התקלחו.

שתייה מספקת: חשוב מאד לשמור על מאזן הנוזלים בגוף בעזרת שתייה מרובה. משקאות ללא קפאין, כולל מים ומיצים נטולי סוכרר עשויים לסייע לשחרר ולנקות את הריריות, להרגיע כאב גרון ולהחזיר לגוף נוזלים שאובדים לו בגלל הנזלת. משקאות חמים, כמו תה צמחים או מרק, לא רק תורמים לגוף נוזלים, אלא שהחום שלהם אף מסייע להילחם בזיהום ומקל על הגודש באף.

כיסוי הפה והאף: רופאים ממליצים להתעטש או להשתעל אל תוך המרפק או אל השרוול כדי למנוע את פיזורם באוויר, להשאיר אתת כפות הידיים נקיות מנגיפים ולמנוע הדבקה במגע בכפות הידיים או בלחיצת יד.

תזונה: כדאי לשנות את הרגלי התזונה בחורף, הן משום שזו הזדמנות טובה לשפר הרגלים והן משום שישנם מזונות שעשוייםם לסייע במניעה או להקל על ההתמודדות עם מחלות חורף באמצעות תזונה. בניהם: מרק עוף, תבשילי קדרה, פירות וירקות ועוד. ישנם מזונות שדווקא מומלץ להוציא מהתפריט, כגון מוצרי חלב, סוכר ועוד.  להמשך קריאה