גודל פונט
ילדים

כיצד להתמודד עם הצטננות?

מה אפשר לעשות כדי למנוע הדבקה בהצטננות, שהיא אחת מתופעות החורף השכיחות והמציקות, במיוחד כשמדובר בילדים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
ילדה מצוננת בחורף

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הצטננות נחשבת לסיבה המובילה להיעדרות של ילדים ממעונות, מגני הילדים ומבתי הספר. למרות שגם מבוגרים סובלים מהצטננות, ילדים נוטים לפתח אותה יותר מאשר מבוגרים
  2. הצטננות נגרמת על ידי נגיפים, אין תרופות שיכולות לרפא אותה, אלא רק להקל על חוסר הנוחות הכרוך בה
  3. שינה, שתיה, שימוש בתוספי תזונה והרגלים נוספים עשויים למנוע הדבקה בהצטננות ולהקל על תסמיניה

נזלת, אף סתום, עיניים דומעות, התעטשויות. בשפה העממית אנחנו קוראים לאוסף התסמינים הזה בשמם הלא רשמית – “הצטננות” או “התקררות”, אבל בשפה הרפואית מדובר ב”זיהום במערכת הנשימה העליונה”

הצטננות נחשבת לסיבה המובילה להיעדרות של ילדים ממעונות, מגני הילדים ומבתי הספר. למרות שגם מבוגרים סובלים מהצטננות, ילדים נוטים לפתח אותה יותר מאשר מבוגרים. סטטיסטית, תינוק עלול לסבול מכ-20 אירועי הצטננות בשנתיים הראשונות לחייו. כילד הוא יסבול מכ-8-6 אירועי הצטננות בשנה, לעומת מבוגר שיסבול רק מ-4-2 אירועים.

את חלקם של אירועי ההצטננות אפשר למנוע. לכן, מומלץ  להקדיש מחשבה ולנסות לשפר את הרגלי התזונה והפעילות שלמבוגרים ושל ילדים כאחד. למשל, ליטול אכינצאה ופרוביוטיקה, לאכול תזונה עשירה במינרלים וויטמינים, להשתמש בתבלינים מחממים ועוד. לשם כך, אספנו עצות, טיפים וכללים שכדאי לאמץ, לניהול אורח חיים פעיל ובריא.

איך מונעים ואיך מטפלים בהצטננות?

כאמור, הצטננות היא סוג של זיהום. קיימים מעל ל-200 סוגים של ונגיפים הגורמים להצטננות. התסמינים מתחילים, בדרך כלל, מספר ימים אחרי ההדבקות ונמשכים כשבוע. הסיבה העיקרית לכך שתינוקות וילדים נדבקים מספר פעמים רב יותר משל מבוגרים, היא שמערכת החיסון שלהם מפותחת פחות. בנוסף, ילדים נוטים להדביק זה את זה בזכות הקרבה הפיזית בזמן משחק. למרבה המזל, מספר אירועי ההצטננות פוחת בדרך כלל לאחר גיל 6.

הצטננות נחשבת למחלת חורף, שכן בחורף יש נטייה רבה יותר להידבק בסוגים שונים של נגיפים וחיידקים, הגורמים למחלות שמתבטאות בחום, כאבי שרירים, כאבי ראש, שיעול, חום, גודש באף וכדומה. מאחר שהצטננות נגרמת על ידי נגיפים, למעשה אין תרופות שיכולות לרפא אותה, אלא רק להקל על חוסר הנוחות הכרוכה בה. שכן, כידוע, אנטיביוטיקה פועלת כנגד חיידקים בלבד ואינה יעילה כנגד נגיפים.

למניעת הצטננות, ישנן מספר המלצות ייחודיות:

תוספת פרה-ביוטיקה: עשויה להפחית את מספר ההדבקות של זיהומים ולהפחית את סיכון חזרתן. כנראה שחיזוק מערכת החיסון על ידי פרה-ביוטיקה הוא שמאפשר הפחתה זאת.

שינה מספקת: מחקרים קובעים, כי שינה בלתי מספקת מגבירה את הסיכון להצטננות. כפי הנראה, מחסור בשעות שינה משבש תפקודים חיסוניים מסוימים. החוקרים גילו כי מידת הסיכון של אנשים שישנו פחות משבע שעות בלילה להצטננות גבוה פי 2.94 משל אחרים.

שתייה: משקאות ללא קפאין, כולל מים ומיצים נטולי סוכר עשויים לסייע לשחרר ולנקות את הריריות, להרגיע כאב גרון ולהחזיר לגוף נוזלים. משקאות חמים, כמו תה צמחים או מרק, לא רק תורמים לגוף  נוזלים, אלא שהחום שלהם אף מסייע להילחם בזיהום ומקל על הגודש באף. כמו כן, כאשר אין מספיק לחות, רירית האף מתייבשת ולא מצליחה להגן על הגוף מספיק טוב מפני נגיפים.

המלצות נוספות למניעה ולהקלה על מחלות חורף נוספות: 

  • צרכו מזונות עשירים בוויטמין C, בבטא קרוטן ובאבץ.
  • ג’ינג’ר, קינמון וציפורן: תבלינים אלה ידועים כבעלי סגולות מרפא, המסייעים לפעילות המערכת החיסונית. כדי ליהנות ממרב הסגולות מומלץ לאכול אותם לא מבושלים.
    אכינצאה הינה צמח מרפא. נטילתה עשויה לסייע בהגדלת ייצור כדוריות הדם הלבנות בגוף ובתגבור המערכת החיסונית.
  • אם אתם או ילדיכם אינכם מקפידים על תזונה מאוזנת, מגוונת ובריאה רצוי להשלים את החסרים בעזרת תוספי תזונה או מולטי ויטמין מתאימים.
  • נטילה של פרוביוטיקה מסייעת בשמירה  על מנגנון ההפעלה התקין של תאי הדם הלבנים, על בריאות מערכת העיכול, ועל התמודדות עם תופעות לוואי בעת נטילת אנטיביוטיקה.
  • פעילות גופנית ממריצה את מחזור הדם, שומרת על טמפרטורת גוף מאוזנת, פותחת חסימות ומעלה את מצב הרוח.
  • נטילת ידיים במים ובסבון לעתים קרובות עשויה לסייע בחיסול הנגיפים לפני שהם מחוללים מחלה. לכן, חשוב להזכיר לילדים לשטוף ידיים לפני אכילה וכשהם נכנסים הביתה.
  • רופאים ממליצים להתעטש או להשתעל אל תוך המרפק או אל השרוול כדי למנוע את פיזורם באוויר, להשאיר את כפות הידיים נקיות מנגיפים ולמנוע הדבקה במגע בכפות הידיים או בלחיצת יד.
  • כדאי לשנות את הרגלי התזונה בחורף, הן משום שזו הזדמנות טובה לשפר הרגלים והן משום שישנם מזונות שעשויים לסייע במניעה או להקל על ההתמודדות עם מחלות חורף באמצעות תזונה. בניהם: מרק עוף, תבשילי קדרה, פירות וירקות ועוד. ישנם מזונות שדווקא מומלץ להוציא מהתפריט, כגון מוצרי חלב, סוכר ועוד.