גודל פונט
ילדים

אומגה 3 לילדים וההשפעתן על הבריאות שלהם

כיצד ומדוע חומצות שומן מסוג אומגה 3 משפיעות על תינוקות, ילדים ומתבגרים ועל אילו מצבים בריאותיים הן עשויות להקל או אפילו למנוע?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
חשיבות אומגה 3 בילדים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. חומצות השומן מסוג אומגה 3 חיוניות להתפתחות המוח, מערכת העצבים והראייה של העובר
  2. אומגה 3 ממשיכה להשפיע על תפקוד המוח המתפתח בשנים הראשונות לחיים
  3. מחקרים מוכחים כי תוספת של אומגה 3 לתזונתם של ילדים ומתבגרים חיונית לשורה ארוכה של מצבי בריאות כגון הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, אסתמה, דיכאון סוכרת ועוד

נראה שאין כמעט תחום ברפואה שבו חשיבותן של חומצות השומן החיוניות מסוג אומגה 3  אינה באה לידי ביטוי: בריאות הלב, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז וכמובן – התפתחות המוח ומערכת העצבים של העובר במהלך ההריון, ושל היילוד בשנים הראשונות לחייו.

כידוע, מערכת העצבים המרכזית של העובר מתחילה להתפתח ביום העשירי שלאחר ההפריה. התהליך מואץ ומגיע לשיאו בחציו השני של ההריון ובשנתיים הראשונות לחיים, הן מבחינת עלייה בגודלו ובמשקלו של המוח, והן מבחינת רכישת יכולות קוגניטיביות, אופטיות ומוטוריות.

כיצד אומגה 3 תורמת למניעת בעיות בריאות

כאמור, מחקרים רבים מראים שחומצות השומן החיוניות אומגה 3 ממלאות תפקיד חשוב בהתפתחותם של תינוקות בשנים הראשונות לחייהם ובהמשך החיים. בין היתר, הוכיחו מחקרים כי תוספת של אומגה 3 לתזונתן של נשים בהריון, של מניקות, של תינוקות, פעוטות, ילדים ומתבגרים עשויה לסייע במקרים הבאים:

  • לשפר לקויות למידה ובעיות התנהגות
  • לשפר תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
  • לעודד התפתחות מנטלית
  • לקדם את התפתחות מערכת החיסון
  • להפחית את שכיחותן של מחלות דלקתיות כמו אסתמה, דיכאון וסוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים)
  • לסייע בשמירה על משקל וחילוף חומרים בריאים
  • להפחית אלרגיות ואטופיק דרמטיטיס

כיצד וכמה אומגה 3 מומלץ לצרוך?

שלל המחקרים והתובנות הרפואיות הללו הביאו להכרה של רופאים, תזונאים ואנשי מקצועות הבריאות ביתרונות הרבים שיש לתזונה עשירה ב-EPA ו-DHA לתינוקות וילדים בגיל בית הספר. ואולם מבחינת מאפייני התזונה בעולם המערבי, אנחנו, הורים כילדים, איננו צורכים חומצות שומן מסוג אומגה 3 ברמה מספקת. ובפרט נשים בהריון.

זו הסיבה שארגונים רפואיים ממליצים להעשיר את תפריטן של הנשים ההרות  בתוספת של DHA למשך ההריון וההנקה. עקב החשיבות הרבה שיש לחומצות האומגה 3, מועשרות בהן מרבית תרכובות המזון לתינוקות (תמ”ל). לתינוקות שאינם יונקים כלל ההמלצה היא להשתמש בתמ”ל המכיל DHA.

ההמלצה לצריכת אומגה 3 לנשים הרות עומדת על לפחות 200 מ”ג DHA  ביום, באמצעות תוספי תזונה שמותאמים להריון ולהנקה. כמו כן, מומלץ לערוך בדיקה לגילוי חסרים תזונתיים של אומגה 3 במהלך ההריון, ובייחוד בשליש הראשון.

כמו כן, ישנם כיום תוספי תזונה המבוססים על שמן הדגים במינון המותאם לילדים.