גודל פונט
ילדים

טיפים לשמירה על אורח חיים בריא לילדים

כל הורה רוצה לעזור לילד שלו לרכוש הרגלים בריאים לחיים. בכתבה נביא בפניכם טיפים כיצד כדאי לעשות זאת בצורה הנכונה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
אורח חיים בריא לילדים - טיפים והרגלים מהמומחים - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הרגלי אכילה ואורח חיים בילדות יעצבו את הרגלים של הילדים שלכם בבגרות.
  2. דיאטות לירידה במשקל אינן הפתרון וכדאי להימנע מהן.
  3. ניתן לעזור לילדים לרכוש הרגלי אכילה ואורח חיים בריאים כבר בילדות ע"י מתן דוגמה אישית, שמירה על סדר יום קבוע, בישול ביתי, שילוב של הילדים בבחירת התפריט ובהכנתו ועוד.

הרגלים שהילדים ירכשו בילדותם יעצבו מאוד את ההרגלים שלהם בבגרותם. תקופת הילדות היא חלון הזדמנויות מצוין לעזור לילדים שלכם לעצב הרגלים בריאים ואורח חיים בריא לעתיד.

רובינו כבר יודעים היטב שכדי לשמור על אורח חיים בריא בבית כדאי לוותר על השתייה המתוקה, להפחית בצריכת הממתקים והחטיפים, ולאכול ארוחת בוקר בריאה ומזינה. בנוסף לדברים שכולנו מכירים, קבלו מספר טיפים נוספים שיעזרו לכם ביצירת סביבה תומכת להקניית הרגלים לשמירה על אורח חיים בריא לילדים שלכם.

שמרו על סדר יום קבוע וצפוי מראש

מחקרים מראים שארוחות מסודרות וסדר יום אותו הילדים יכולים לצפות מראש מקנה לילדים תחושת בטחון. השתדלו לאכול ארוחות בזמנים קבועים, ארוחות ביניים קבועות, בריאות ומונגשות. שימו צלחת עם פירות שטופים מוכנים לאכילה וירקות חתוכים על השולחן כל יום וזה יהפוך להרגל קבוע ובריא.

הימנעו מדיאטה לילדים

שינוי אורח חיים והקניית הרגלים בריאים בילדות הם אבן דרך בטיפול ומניעת השמנת ילדים. שינוי זה מתחיל בבית ועובר אל הילדים שלכם והוא כולל הרגלי אכילה בריאים, הרגלי פעילות גופנית ותמיכה רגשית במידת הצורך.

למדו ע”י מתן דוגמה אישית

הילדים קולטים את התנהגויות ההורים במהירות ונוטים לחכות אותן. אם הילדים יראו אתכם בבית אוכלים מסודר, צורכים פירות וירקות, שותים מים ומתאמנים באופן קבוע, הם גם יחקו התנהגות זו. לעומת זאת, אם הם יקלטו בבית צריכת מזון מזדמן, שתייה ממותקת ודיאטות “יו יו” בהן אתם יורדים ועולים במשקל באופן קבוע אלו ההרגלים איתם יגדלו הילדים שלכם.

כבדו את תחושת השובע והרעב הטבעיים של הילדים

חשוב מאוד לתת לילדים לשמור על איתותי רעב ושובע טבעיים ולאכול כשרעבים ולהפסיק לאכול כששבעים. נשמע פשוט? אך להורים רבים זו משימה לא קלה בכלל. אם משפטים כמו “תאכל רק עוד ביס אחד”, “עד שאת לא מסיימת את המנה את לא קמה מהשולחן” נשמעים אצלכם בבית, כדאי לשנות את ההתנהלות.

הערות ודרבון לאכול, לרוב מייצרים תחושת סלידה מאוכל, תחושה של חוסר בטחון ובלבול לגבי הקשבה לאיתותי הרעב והשובע הפנימיים שלהם.

גם אם להערכתכם הילד בעודף משקל ואוכל כמויות גדולות מדי, להעיר לו על כך לא יעזור ואף יגרום לו לתחושת אשמה סביב אכילה ופגיעה בדימוי הגוף. כדי לחדד את ההקשבה לאיתותי השובע, הימנעו מאכילה מול טלוויזיה או מול מסכים אחרים.

הימנעו משימוש באוכל כפרס או כעונש

מתן גלידה לאחר הצלחה במבחן מלמדת את הילדים שמזון לא בריא הוא בעצם פרס על התנהגות טובה. המסר הזה גורם להם להעדיף ג’אנק פוד על פני מזון בריא. השתדלו להשתמש בדברים אחרים לפרס כגון מדבקה או הכרה והערכה על עבודתם הקשה. הימנעו גם ממניעת ממתקים כעונש על התנהגות לא טובה, מצב זה שם זרקור על הממתקים וגורם להם להיראות כמשהו שזוכים בו אם מתנהגים יפה.

תנו לילדים להיות מעורבים

שלבו את הילדים בתכנון הארוחות והתפריט השבועי. תתנו להם לבחור את הפירות והירקות בקניות, שלבו אותם בהכנת ארוחת הערב- תנו להם לקלף ירקות או לחתוך סלט. ככל שהם יהיו יותר מעורבים בקבלת החלטות, בבניית התפריט, בקניית המצרכים ובבישול כך הם יהיו יותר מעורבים גם באכילה. הכינו טבלה לארוחות המתוכננות לשבוע הקרוב יחד עם הילדים- יעזור בתכנון, בבישול ומניעת ויכוחים.

אכלו יחד ארוחה משפחתית בבישול ביתי

הפחיתו אכילה מחוץ לבית והשתדלו לאכול ארוחות משפחתיות בבית. ילדים שאוכלים בבית לרוב אוכלים בריא יותר וכמויות קטנות יותר מאשר ילדים שצורכים את מרבית התזונה שלהם מחוץ לבית. בישול ביתי לא חייב לקחת הרבה זמן, תכנון התפריט מראש יכול לקצר תהליכים ולעזור לבשל ארוחות בריאות, מהירות וקלות. הימנעו מקניית ג’אנק פוד הביתה, מלאו את המקרר בירקות, פירות וקטניות והשתדלו לא להכין מזון “מיוחד” לילדים אלא לשלב אותם במזון שאוכלת כל המשפחה.

בצעו פעילות מהנה

ארגוני הבריאות בעולם ממליצים על שעה של פעילות גופנית לילדים ביום. הפכו את הפעילות למהנה – קחו את הילדים לגינה, רכבו איתם על אופניים, צאו לטיולי טבע יחד עם כל המשפחה, שחקו עם הילדים תופסת. כל פעילות נחשבת וחשובה, זכרו כי זה לא הכול או כלום.