גודל פונט
ילדים

השמנת יתר בילדים – איך נמנע אותה?

ההשמנה היא מגפה עולמית, בקרב מבוגרים אך גם בקרב ילדים. מהי מגפת ההשמנה בילדים? כיצד ניתן להתמודד או אף למנוע אותה בבית שלנו?. כל זאת בכתבה שלפנינו.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
השמנת יתר בילדים – איך נמנע אותה? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. קיימת סבירות גבוהה שילדים בעלי משקל יתר יגדלו להיות מבוגרים בעלי משקל יתר עם כל ההשלכות הנלוות לכך ולכן חשיבות רבה של מניעה וטיפול בהשמנה בקרב הילדים.
  2. הגורמים העיקריים להשמנת יתר בילדים הם היעדר פעילות גופנית, צריכה מוגברת של מזון עתיר קלוריות, שומן וסוכר (ג'אנק פוד) ושתיית שתייה ממותקת.
  3. הקפידו על הרגלי אורח חיים בריא בבית כבר מהילדות. השמנת יתר בילדים ניתנת למניעה וטיפול וכדאי לא להסס לפנות לעזרה מקצועית במידת הצורך.

השמנה הגיעה לממדים של מגפה עולמית והיא מחלה כרונית השכיחה בעולם. השמנה בקרב ילדים ובני נוער אף היא נחשבת למגפה ונמצאת בעליה מתמדת. בשנתיים האחרונות מאז מגפת הקורונה, חלה עליה נוספת במגמת השמנת יתר בקרב ילדים.

השמנה פוגעת בבריאות, באיכות החיים, ביכולת התפקוד ומעלה סיכון למחלות כרוניות כגון סוכרת, מחלות לב וכלי דם, דלקות פרקים ועוד.

קיימת סבירות גבוהה שילדים בעלי משקל יתר יגדלו להיות מבוגרים בעלי משקל יתר עם כל ההשלכות הנלוות לכך ולכן חשיבות רבה של מניעה וטיפול בהשמנה בקרב הילדים.

כיצד מודדים השמנת יתר אצל ילדים?

השמנת יתר נמדדת ע”י מדד מקובל שהינו מדד ה- BMI או מדד מסת הגוף אשר מחושב כמשקל חלקי הגובה בריבוע. המדד הזה נבחן ביחס לאחוזונים לפי גילו ומינו של הילד. ילד שמדד ה- BMI שלו מעל אחוזון 85 יחשב עם עודף משקל. מדד BMI מעל אחוזון 95 נחשב כבר להשמנת יתר אצל ילדים.

מה הסיבות להשמנת יתר בילדים? 

  • חוסר בפעילות גופנית: אחת הסיבות המשמעותיות ביותר להשמנה בקרב ילדים היא מיעוט בפעילות גופנית. כיום ילדים מבלים שעות רבות יותר מול מסמכים ממה שהיה נהוג בעבר. בזמן הצפייה במסכים הילדים נמנעים מפעילות גופנית ובנוסף גם נחשפים לפרסומות על מזון עתיר קלוריות, שומן וסוכר אשר מובילות לצריכתם.
  • אכילה מחוץ לבית: סיבה נוספת היא עלייה במגמה של אכילה מחוץ לבית וצריכה של מזון דחוס קלורית, עשיר בסוכר, דל בסיבים עם תחושת שובע נמוכה מה שאנחנו מכירים כ”ג’אנק פוד”. תופעה זו שכיחה יותר בקרב משפחות בהן שני ההורים עובדים שעות ארוכות.
  • צריכה מוגברת של שתייה מתוקה ומיצים ממותקים
  • היעדר ארוחות מסודרות בבית עם כל המשפחה.

כיצד ניתן למנוע השמנת יתר בילדים?

מניעת ההשמנה בקרב ילדים מתחילה בהרגלים בריאים בבית.

  • כדאי להרגיל ילדים לאורח חיים בריא בבית כבר מגיל צעיר כלומר לצמצם אכילת מזון מעובד והכנת מזון טרי בבישול ביתי.
  • כדאי להרגיל ילדים לפעילות גופנית באופן תדיר, לצרוך הרבה ירקות ופירות ולהפחית צריכת חטיפים, ממתקים ושתייה ממותקת.
  • מומלץ להימנע מהערות על אכילה או אי אכילה של מזון מסוים. אם הילד כבר סובל מהשמנת יתר קיימות אפשרויות טיפול שונות שיכולות לעזור.

 

 כמה דברים שכדאי לדעת:

  • בילדים מתחת לגיל 10 השינוי צריך להיעשות קודם כל בבית ועדיף בשלב הראשון בצורה עקיפה בכלל ללא ידיעתו של הילד. אם מדובר בילדים גדולים עם מודעות לנושא בהחלט ניתן לעשות שינוי משפחתי המערב גם את הילד בתהליך.
  • ילדים אשר צורכים ג’אנק פוד בכמות גדולה, נמצאים בסיכון לתפריט דל ולתת תזונה למרות משקלם העודף.

טיפים לשמירה על אורח חיים בריא בילדים:

הפתרון בדומה למניעה מתחיל בשינוי בבית. קבלו מספר טיפים, מה ניתן לעשות בבית שיעזרו לכם גם במניעה וגם בטיפול.

  1. הגבלת זמן מסך – טלוויזיה, מחשב, סמארטפון, טבלט. כל או גרמים לילדים לשבת ולא לבצע פעילות משמעותית, כמו כן לחשיפה למסכים גם השפעות שליליות נוספות על הילדים.
  2. פעילות גופנית – רכיבה משפחתית על אופניים, חוגי ספורט, טיולים, הליכה ברגל לבית ספר, הליכה ברגל למכולת ועוד. האפשרויות לפעילות הן רבות ומגוונות וכדאי להיות יצירתיים.
  3. שיח מכבד – זכרו לשוחח עם הילדים בכבוד, ללא האשמות וללא הערות על סגנון האכילה שלהם. השתדלו לא להעיר על כמויות שנאכלות או על אי אכילת מזון מסוים. שיח פוגעני גם אם לא במתכוון עלול לייצר תהליך הפוך לחלוטין של אכילת יתר על רקע רגשי ולפגוע בביטחון העצמי של הילדים.
  4. ארוחה משפחתית- הקפידו על ארוחה משפחתית לפחות אחת ליום או בתדירות המקסימלית המתאפשרת. תוך כדי ארוחה משותפת זהו זמן טוב למתן דוגמה אישית ואכילת מזון בריא, טרי ומגוון.
  5. שתיית מים – מומלץ להוציא מהבית שתייה ממותקת כולל מיצים ולהרגיל את כל בני הבית לשתות מים בלבד. השתייה הממותקת עשירה בסוכר ובעלת השלכות שליליות על הבריאות.
  6. שמירה על סדר יום קבוע – של ארוחות עיקריות וארוחות ביניים. סדר וגבולות מאוד עוזרים לילדים לקבל תחושת ביטחון ומאפשר אכילה יותר אינטואיטיבית עם הקשבה לאיתותי רעב ושובע טבעיים.
  7. פנייה לאיש מקצוע וליווי משפחתי מקצועי – לעיתים יש צורך בליווי מקצועי של רופא ודיאטנית אל תהססו לפנות לעזרה.