גודל פונט
ילדים

האם חסר לילדים שלכם סידן?

סידן הוא אחד המינרלים החיוניים ביותר בגוף האדם. מה תפקידו, מה גורם לחוסר בו, ואיך תזהו חוסר כזה? וגם: מהם המקורות הטובים ביותר לסידן?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ילדה מחייכת

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. סידן הוא אחד מרכיבי התזונה החשובים להגדילה ולהתפתחות והמינרל החיוני ביותר בגוף האדם. 99% מהסידן בגוף נמצא בעצמות ובשיניים
  2. הסימנים לחוסר בסידן הם: חוסר תחושה או עקצוץ באצבעות, התכווצויות שרירים, ירידה בתיאבון, בלבול, ועוד
  3. חשוב להוסיף לילדים שאינם צורכים סידן בכמות מספקת מזון מועשר בסידן או תוסף תזונה המכיל סידן, על מנת להתגבר על חוסר בסידן שעלול להתהוות

הילדים שלכם גדלים ועוברים מדי יום שינויים מפתיעים ומפליאים. מרגש להתבונן בהם ובהתפתחות שהם עוברים, מתינוקות חסרי אונים ל”מבוגרים קטנים” ודעתניים. ואולם מלבד התפעלות ועידוד, יש לנו, כהורים, תפקיד חשוב לאין שיעור: לעודד אותם לאכול בצורה נבונה, ללמד אותם את כללי התזונה הנכונה, כדי שיקבלו את כל הוויטמינים והמינרלים החיוניים להתפתחותם, ובמיוחד – כדי שלא יפתחו חסרים תזונתיים.

סידן הוא אחד מרכיבי התזונה החשובים לתהליך הגדילה וההתפתחות והמינרל חיוני ביותר בגוף האדם. 99% מהסידן נמצא בעצמות ובשיניים, שם הוא משמש לתמיכה במבנה שלהן. האחוז הנותר מצוי בדם ובשרירים. הוא חיוני לפעילות השרירים ולהתכווצות והתרחבות כלי הדם, קשור גם להפרשת הורמונים ואנזימים ומשתתף בהעברת מסרים במערכת העצבים.

חסר תזונתי של סידן עלול להתהוות בגלל  צריכה לא מספקת של מזון עשיר בסידן, ספיגה נמוכה של המינרל וכן אובדן סידן בשתן שעלול להיגרם עקב טיפול תרופתי, צריכת קפאין (כגון קולה) ועוד.

כיצד ניתן להגביר את צריכת הסידן?

כידוע, חלב ומוצריו, ובעיקר מוצרי חלב דל שומן, הם אחד המקורות הטובים ביותר לסידן. סידן מצוי גם בירקות ירוקים דוגמת ברוקולי, כרוב סיני ותרד.

ישנם ילדים ומבוגרים הסובלים ממצב רפואי שנקרא אי סבילות ללקטוז. זהו מצב שבו הגוף אינו מסוגל לעכל כמויות גדולות של לקטוז, שהוא סוכר המצוי בחלב ובמוצריו בכמויות שונות. כדי לספוג ולעכל את סוכר החלב, הגוף זקוק לאנזים לקטאז, המיוצר בדופן המעי הדק.

הקושי בספיגת לקטוז עלול להגביר את הסיכון לחוסר בסידן, שכן מרבית הסובלים מתופעה זו מעדיפים להימנע מחלב ומוצריו ובכך מסכנים את צריכת הסידן הנאותה שלהם. לכן, יש חשיבות גדולה מאוד לנטילת תוסף סידן במקרים אלה.

להבדיל מאי סבילות ללקטוז, ישנם ילדים שעלולים לסבול מאלרגיה לחלב פרה. זוהי תגובה חיסונית הנגרמת בגלל אחד או יותר מחלבוני חלב הפרה. הסימנים לתגובה אלרגית לחלב פרה יכולים להתבטא במערכת העיכול, במערכת הנשימה ועל העור – ובכמה אופנים: פריחה, קשיי נשימה, הקאות, שלשול או עצירות וחוסר נוחות כללית. כמו כן, סימני הרגישות לחלב פרה עשויים להחמיר ולגרום להלם אנפילקטי, לאטופיק דרמטיטיס, לקוליק בתינוקות ולתופעות נוספות. על כן, ההמלצה המקובלת לילדים שאובחנו כאלרגיים היא להימנע לחלוטין ממוצרי חלב ומוצרים העלולים להכיל שאריות של חלב ומוצריו. כמו כן, עליהם להימנע מחלב עזים וכבשים. ברוב המקרים נעלמת האלרגיה לחלב בילדים כאשר הילד מגיע לגיל 3 שנים.

מאחר שילדים בעלי רגישות לחלב פרה נמנעים מצריכת חלב, חשוב מאוד להוסיף לתזונתם מזון מועשר בסידן או תוסף תזונה המכיל סידן, על מנת להתגבר על חוסר בסידן שעלול להתהוות.

רמת הסידן המומלצת לפי גיל.
למידע נוסף כנסו למחשבון צריכה יומית מומלצת על פי משרד הבריאות

גיל (זכר ונקבה) מ”ג ליום
0-6 חודשים 210
6-12 חודשים 270
1-3 שנים 500
4-8 שנים 1000
9-13 שנים 1300
14-18 שנים 1300