גודל פונט

מהי העצמה נשית וכיצד היא תורמת לנו גם כיום?

יש לכן חשבון בנק, מקצוע, תואר, רישיון נהיגה וזכות בחירה? מתברר שגם כיום, במאה ה-21, האפשרויות הללו אינן מובנות מאליהן. מהי העצמה נשית, מה השגנו ולמה עוד אנחנו צריכות לשאוף?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
מהי העצמה נשית וכיצד היא תורמת לנו גם כיום?

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הדרישה לשוויון זכויות לנשים התעוררה באמצע המאה ה-19, אלא שנדרשו כמה עשרות שנים כדי להשיג את מה שנראה לנו כיום טריוויאלי וטבעי. ועדיין לא הכל ורוד, המסע טרם הושלם
  2. העצמה נשית ויום האישה הפכו לסיסמה מסחרית, אבל לפני שהפכה לקלישאה העצמה נשית הוא מושג ששייך למאבקן של מאות אלפי נשים שפעלו, ופועלות גם כיום, כדי להשוות את זכויותינו לאלו של גברים
  3. יש שפע סדנאות להעצמה נשית, במגוון נושאים ותחומים. המשותף לכל הסדנאות להעצמה נשית: הן מיועדות לנשים ומונחות על ידי נשים

נפתח בחידה: באיזו מדינה ניתנה זכות הבחירה לנשים בשנת 1971?

אם אינכן יודעות את התשובה, הנה רמז: לא מדובר במדינת עולם שלישית, נכשלת, ענייה וחלשה, אלא במדינה אירופאית עשירה. שוויץ, שמה. מדהים לא?

הדרישה לשוויון זכויות לנשים התעוררה באמצע המאה ה-19, אלא שנדרשו עשרות רבות של שנים כדי להשיג את מה שנראה לנו כיום טריוויאלי וטבעי. העצמה נשית הוא מושג ששייך למאבקן של מאות אלפי נשים שהשתייכו למאות קבוצות וזרמים שפעלו, ופועלים גם כיום, כדי להשוות את זכויותינו לאלו של גברים.

בישראל, באירופה וארצות הברית זכות הבחירה, רכישת השכלה, שוויון הזדמנויות ושליטה ברכוש ובהון על ידי נשים נשמעים כמובנים מאליהם. אבל עדיין ישנן מדינות רבות בעולם בהם זכויות אלה הן בגדר חידוש. בסעודיה, למשל, נשים קיבלו היתר לנהוג רק בשנת 2017.

מה הקשר בין העצמה נשית לקרם לחות?

כמו העצמה נשית, גם המושג “יום האישה”, הפך לקלישאה מסחרית שנועדה לעודד רכישת מוצרים ואירועים, אלא שלא כך היה לפני כ-120 שנים. כל שנה, ב-8 במארס, אנחנו מציינות את יום האישה, אבל לא תמיד זוכרות מדוע נטבע התאריך הזה ומהי משמעותו. אז הנה, טיפת היסטוריה: יום האישה הבינלאומי הראשון התרחש בארצות הברית ב-28 בפברואר 1909, לכבוד שביתת עובדות הטקסטיל שמחו נגד תנאי העסקתן בניו יורק, שנה לפני כן. אולם הצעד הראשון להקמת הכוח הנשי התרחש מוקדם יותר, בשנת 1848, בהתכנסות של נשים במדינת ניו יורק שמחו נגד מניעת השתתפותן של דוברות בכנס מחאה נגד העבדות. המתכנסות השמיע את קולן ודרשו זכויות אזרחיות, חברתיות, פוליטיות ודתיות.

מכאן כבר לא ניתן היה לעצור את כדור השלג המתגלגל, כשגל של התארגנויות נשים, מחאות, מאמרים וספרים – כגון “חדר משלך” של וירג’יניה וולף ו”המין שלישי” של סימון דה בובואר –  שטף את ארצות הברית, את אנגליה ואת אירופה. אולם רק בשנת 1977 יזם האו”ם יום מיוחד לציון המאבק על זכויות נשים, שזכה לשם “יום האישה הבינלאומי” וזיכה אותנו במטח של קופונים לרכישת קרם פנים מפנק.

מלבד השימוש הציני שרשתות השיווק ומשרדי הפרסום עושים בתאריך, ברחבי העולם יום האישה הבינלאומי מוקדש גם לבחינת השתלבותן והישגיהן של נשים במוקדי העשייה והכוח: בכלכלה, בפוליטיקה ובחברה.

העצמה נשית: למה אנחנו עדיין צריכות לשאוף?

בישראל, במאה ה-21, נשים עדיין נמצאות במיעוט בעמדות פוליטיות ומנהליות. מבחינה מקצועית, אנחנו עדיין מגרדות תקרות זכוכית, משתכרות פחות מגברים הנמצאים במעמד או במשרה זהה. ובל נשכח, כאילו שניתן לשכוח, את הנושאים הכואבים ביותר: אלימות במשפחה והטרדות מיניות, ולהבדיל – סחר בנשים וזנות.

נשים עדיין מוסללות לעסוק במקצועות “נשיים”: מורות, גננות, אחיות. אמנם כיום מספר הסטודנטיות לרפואה – כדוגמה לפמיניזציה מוצלחת באחד המקצועות הנחשקים והיוקרתיים – עולה על מספר הסטודנטים הגברים, אבל עדיין ישנם כמה מחסומים שצריך לעבור. נשים רופאות מעדיפות לבחור בהתמחויות קצרות, יחסית, כגון רפואת ילדים ורפואת משפחה, נמנעות מלצאת להתמחויות בחו”ל ויש מי שמביעות חשש כי הפמיניזציה ברפואה תפחית את יוקרתו של המקצוע ואת רמת ההשתכרות ממנו.

למרות שגברים יכולים לקחת חופשת לידה, ובכך לסייע לנשים בגיל פריון לחזור למעגל העבודה במהירות גדולה יותר מאשר בעבר, בפועל רק אחוז קטן מקרב הגברים מנצל את הזכות הזו, ועדיין הטיפול בבית, במשפחה, בילדים נופל בעיקר על נשים, גם אילו שנמצאות בתפקידים בכירים.

נערות בישראל עדיין נאבקות על הזכות להתקבל לתפקידים צבאיים שנחשבים “גבריים”, תפקידי לוחמות בחיל השריון או בחיל האוויר, למשל.

בקיצור, הדרך עדיין ארוכה.

סדנאות להעצמה נשית: מהשקעות בנדל”ן ועד מעגלים רוחניקים

חיפוש גוגל אחר הביטוי סדנאות להעצמה נשית מעלה שפע של הצעות. יש מנטוריות המציעות כלים “להבטחת העתיד הכלכלי ממקום של ביטחון ועוצמה”, יש מי שמזמינות להצטרף ל”מעגלי שיתוף, ריקוד, מדיטציה, נשימה ופתיחת צ’אקרות”, ויש סדנאות שמבקשות להעצים ולחזק בהתמודדות עם בריאות, החלמה, מצבי אסון וחרדה.

המשותף לכל הסדנאות להעצמה נשית הוא, שהן מיועדות לנשים ומונחות על ידי נשים. מבחינת תכנים, ישנו מגוון עצום של אפשרויות: מסעות ג’יפים, חופשות מפנקות באיי יוון, פסטיבלים הכוללים מעגלי שיח, ריקוד ושירה, כמו גם סדנאות למידה והתמודדות עם נושאים שנחשבים “גבריים” – כמו נדל”ן, יזמות וטכנולוגיה, נגרות ותיקונים בבית או תיקון מכוניות ואופניים. וישנן כמובן סדנאות להעצמה נשית שעוסקות בגוף ובנפש: זוגיות ויחסים, תזונה נכונה, התפתחות אישית ועוד.

בישראל פועלות עשרות עמותות וגופים ששמו להם מטרה: העצמת נשים, קידום שוויון וזכויות. בהן:

  • עמותת יוזמות עתיד שמטרתה המוצהרת היא צמצום פערים חברתיים באמצעות העצמת נשים ומתן כלים אשר יסייעו להן להקים ולפתח עסקים
  • שדולת הנשים בישראל שהובילה חקיקה בנושאים כמו איסור הטרדה מינית, שוויון הזדמנויות בעבודה ותפקידי לוחמות בצה”ל
  • רוח נשית – הפועלת לחיזוק כוחן הכלכלי של נשים נפגעות אלימות בישראל על מנת שיוכלו לצאת ממעגל האלימות ולהתחיל חיים חדשם.

בעולם הרחב מרבית היוזמות והסדנאות להעצמת נשים פועלות בקרב אוכלוסיות העולם השלישי, בתחומי כמו בריאות, כלכלה, מנהל, זכויות, שוויון הזדמנויות ועוד.