גודל פונט
פורמולות מיוחדות

ליקופן: תוסף התזונה שהעור והלב שלנו צריכים

ליקופן הוא חומר צבע ממשפחת הקרוטנואידים. מחקרים מייחסים לו חשיבות רבה במניעת מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן ובהגנה על העור מפני קרינת השמש. מהו המינון הדרוש וכיצד ניתן להשיג ליקופן?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
ליקופן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ליקופן הוא אחד הפיגמנטים שיש בירקות ובפירות ומחקרים מייחסים לו משמעויות רבות במניעת מחלות
  2. כדי ליהנות מהיתרונות שלו ולספוג אותו בצורה מרבית, חשוב לצרוך ירקות ופירות שמכילים אותו בתוספת שומן, או לאכול אותם מבושלים
  3. כדי להגיע לקצובות המומלצות, ניתן לצרוך ליקופן בתכשירי מולטי-ויטמין או בתכשיר ייחודי

מהם קרוטנואידים ומדוע הם כה חשובים לבריאות?

מחקרים רבים מאשרים כי אכילת פירות וירקות שעשירים בקרוטונואידים ובנוגדי חמצון נוספים עשויים להפחית את הסיכון למצבי בריאות ולמחלות שמושפעים מרדיקלים חופשיים – מולקולות לא יציבות הנוצרות מחמצון, כתוצרי לוואי של תהליך הנשימה. נוגדי חמצון, כמו ליקופן, הם מולקולות שמסייעות בנטרולם של הרדיקלים החופשיים.

ליקופן שייך לקבוצה של כ-600 פיגמנטים טבעיים שנקראים קרוטנואידים, המהווים מקור לצבעים הצהובים, הכתומים והאדומים של צמחים רבים. קרוטנואידים הם נוגדי חמצון זמינים מאד שמהווים מושא למחקרים רבים, במטרה להבין כיצד ניתן להיעזר בהם במניעת מחלות, הן באכילתם בצורתם הטבעית והן כשהם נמצאים בתוספי תזונה שונים.

פירות וירקות מספקים את מרבית הקרוטנואידים שנמצאים בתזונה האנושית, שהידועים בהם הם לוטאין, בטא קרוטן וליקופן:

  • ויטמין A ובטא קרוטן נמצאים בירקות ובפירות כתומים כמו גזר, דלעת, משמש וכדומה
  • לוטאין נמצא בירקות ירוקים בעיקר, כמו תרד, ברוקולי, קייל ועוד
  • ליקופן מצוי בשפע בירקות ובפירות האדומים

כיצד ליקופן משפיע על הבריאות?

במצבים בהם קיים חוסר איזון בגוף בין רדיקלים חופשיים לבין נוגדי חמצון, עלולים הראשונים לגרום לנזקים שונים, בהם: חמצון של שומנים, פגיעה בחלקים שונים של תאי הגוף, הפרעה לספיגת חומרי מזון, לשינויים בחומר הגנטי (DNA) להתנוונות ולהזדקנות הגוף. לכן, ההמלצה היא להרבות באכילת פירות וירקות שעשירים בהם,  או להגביר את הצריכה שלהם באמצעות תוספי תזונה.

במחקרים רבים נמצא כי ליקופן הוא קרוטונואיד שקשור למניעת מחלות שונות:

קרינת השמש: במחקרים שנערכו באנגליה בשנת 2011 נמצא כשליקופן עשוי להגן מגן מפני נזקי קרינת השמש. הנשים שהשתתפו במחקר התבקשו לצרוך רסק עגבניות מעורב בשמן זית. לאחר 12 שבועות נמצא כי עורן של משתתפות המחקר היה רגיש פחות לנזקי שמש, כגון אדמומיות בעור, פגיעה בעור ונזק לחומר הגנטי בעור (DNA). במחקר נוסף נמצא כי אצל משתתפי הניסוי שקיבלו רסק עגבניות מעורב בשמן זית היתה הפחתה של כ-40% באדמומיות שנוצרה בעורם לאחר חשיפה מבוקרת לקרני UV .

 

סרטן הערמונית (פרוסטטה): במחקר שפורסם בשנת 2014 בכתב עת רפואי, דווחו החוקרים כי בקרב גברים שאכלו יותר מ-10 מנות שבועיות של עגבניות ומוצרי עגבניות שכיחות סרטן הערמונית היתה נמוכה בכ-18%. במחקרים קודמים היתה הירידה בסיכון אפילו גבוהה יותר (כ-23%) בצריכה של לפחות שתי מנות רוטב עגבניות בשבוע.

 

מחלות לב וכלי דם: במחקר שהתקיים בפינלנד בשנת 2012 נמצא כי צריכה של עגבניות ומוצריהן הפחיתו את הסיכון למחלות לב וכלי דם בקרב גברים. החוקרים עקבו אחרי הגברים כ-12 שנים ומצאו כי בקרב גברים עם רמות גבוהות של ליקופן בדם הסיכון לשבץ מוחי היה נמוך ביותר מ-50% בהשוואה לגברים עם רמות ליקופן נמוכות בדם. במחקר נוסף שנערך על נשים, נמצא כי מי שצרכו לפחות מנה אחת של עגבניות מדי היום היו בסיכון נמוך בכ-30% לעומת נשים שצרכו פחות מנות שבועיות של עגבניות ושל מוצריהן. אחת ההשערות היא, כי ליקופן מסייע במניעת טרשת עורקים, מפחית רמות של הכולסטרול “הרע” בדם (LDL) ואת לחץ הדם.

 

כמה ליקופן צריך ואילו מזונות מכילים אותו?

כאמור, ליקופן נמצא בפירות ובירקות אדומים, אולם מתברר כי כדי לספוג אותו בצורה מיטבית, חשוב לצרוך את הפירות והירקות בתוספת שומן. מה שחשוב ומפתיע אף יותר הוא כי כמות הליקופן שיש במוצרים מבושלים, למשל ברסק עגבניות, מיץ עגבניות, רוטב פיצה, מרק עגבניות ואפילו קטשופ – גבוהה משמעותית ונספגת טוב יותר.

 

חוקרים ומומחים לתזונה ממליצים על כ-10,000 מק”ג ליקופן ליום.

  • בחצי כוס רסק עגבניות יש כ-27,000 מק”ג של ליקופן
  • בכוס מיץ עגבניות יש כ-22,000 מק”ג של ליקופן
  • בחצי אשכולית אדומה יש כ-1700 מק”ג של ליקופן
  • בפלח אבטיח יש כ 13,000 מק”ג של ליקופן
  • בעגבנייה מיובשת אחת יש כ-1000 מק”ג של ליקופן
  • בפרוסת עגבנייה טרייה יש כ-500 מק”ג של ליקופן
  • בעגבניית שרי אחת יש כ-400 מק”ג ליקופן

 

חשוב לציין, כי ישנם הבדלים בין סוגי העגבניות, ויש מהן שמכילות כמויות גדולות יותר של ליקופן בהשוואה לאחרות. עגבניות שרי למשל, עדיפות על עגבניות “רגילות”, כמו כן, ישנה עגבניית שרי ייחודית (פרי פיתוח ישראלי) שעשירה בליקופן במיוחד ונקרא – איך לא – שרי ליקופן.

עוד חשוב להדגיש, כי ניתן לצרוך ליקופן בתכשירי מולטי-ויטמין או בתכשיר ייחודי.