גודל פונט
פורמולות מיוחדות

שיפור הזיכרון בגיל השלישי

ירידה קלה ביכולת הקוגניטיבית המתאפיינת גם בהיחלשות הזיכרון היא מצב נפוץ בקרב אנשים מבוגרים. לעיתים, ירידה בזיכרון תלווה בירידה בתשומת הלב וביכולות קוגניטיביות נוספות, מעבר לירידה לה היינו מצפים עם ההתקדמות בגיל. ככל שתוחלת החיים הולכת ועולה, כך מתרבות השיטות לשיפור הזיכרון במבוגרים. למרות שהירידה בתפקוד צפויה, היא לא לגמרי בלתי נמנעת ולכן ישנה חשיבות גדולה לזיהוי מוקדם, טיפול ובעיקר מניעה. איך לעשות את זה? בכתבה הבאה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אף על פי שירידה בזיכרון היא חלק מתהליך ההזדקנות הטבעית במידת מה, לעיתים עלולה להתרחש ירידה קוגניטיבית קלה מעבר לרמה לה היינו מצפים לה
  2. על מנת להפחית את הסיכון להתדרדרות הזיכרון מומלץ להפחית את החשיפה לגורמי הסיכון מהם ניתן להימנע - עישון, צריכת אלכוהול, היעדר פעילות גופנית ועוד
  3. מומלץ לאמץ הרגלים העשויים לסייע בשיפור הזיכרון כמו הפחתת הסטרס, ביצוע פעילות גופנית סדירה, הצבת אתגרים מנטליים באופן קבוע ושילוב פירות יער, המכילים פוליפנולים, בתזונה היומית

אריכות ימים – לטוב ולרע

השיפור המתמיד בשירותי הרפואה הביא לעלייה משמעותית ומשמחת בתוחלת החיים. כתוצאה  מעלייה זו גדל מספרם של האנשים מעל גיל 65. יחד עם העלייה בגיל וכחלק מתהליך ההזדקנות חלה עלייה בשכיחותן של הפרעות בזיכרון, שלעיתים עלולות להצביע על התחלתה של דמנציה. לרוב, ההפרעות בזיכרון המופיעות בגיל השלישי תהיינה קשורות באחד מהשניים: זיכרון אפיזודי וזיכרון לטווח קצר. הזיכרון האפיזודי הוא מאגר הזיכרון האחראי על זיכרון אירועים וחוויות מהזמן האחרון, ומאגר הזיכרון לטווח קצר אחראי בין היתר גם על הלמידה ויכולת החשיבה. על פי התחזיות המקובלות כיום, צפוי כי שכיחותה של דמנציה בקרב אנשים בגיל השלישי תעלה מ 9.4% בשנת 2000 עד לכדי 23.5% בשנת 2050, ועל כן חשיבותו הגדולה של הזיהוי המוקדם של גורמי הסיכון, ויחד איתו גם האבחון, הטיפול ומניעתם, של אלה הניתנים למניעה.

גורמי סיכון ומניעתם

קיימים גורמי סיכון רבים לירידה בזיכרון בגיל השלישי, ומניעתם של אלו הניתנים למניעה יכולה להפחית בצורה משמעותית את הסיכון להתדרדרות קוגניטיבית משמעותית עד לכדי דמנציה. בין גורמי הסיכון לירידה בזיכרון ניתן למצוא מצבים ומחלות כמו: אי ספיקת כליות כרונית, מחסור בוויטמינים (B12, B6, B9, D, E), תפקוד ירוד של בלוטת התריס, יתר לחץ דם, שומנים גבוהים בדם ועוד. גורמי סיכון נוספים הם כמובן גיל, אובדן ראיה ו/או שמיעה, חוסר פעילות גופנית, רמת השכלה ירודה, מצב סוציו אקונומי נמוך, הפרעות שינה, בדידות, סטרס, דיכאון, עייפות, עישון, צריכת אלכוהול  ופגיעות גנטיות נוספות. מדיווחים עולה כי כ- 44% מהמבקרים אצל הרופא עם ירידה קוגניטיבית קלה יחזרו לעצמם לאחר שנה, כך שבהחלט מומלץ לזהות את המצב בהקדם ולהתחיל טיפול בגורמי הסיכון הניתנים לטיפול באמצעות טיפול תרופתי, תזונתי ואורח חיים. כבר לפני כ-  1,000 שנים אמר הרמב”ם כי המילה “בריאות” מורכבת מראשי התיבות- בולם רוגזו, יפחית אוכלו ויגביר תנועתו.

נמצאים בסטרס? מצאו שיטות להפחתת המפלס כמו למשל תחביב מרגיע או ביצוע פעילות גופנית. סובלים מהשמנה? התייעצו עם איש מקצוע ונסו לשמור על משקל תקין. לא זזים במהלך היום? מצאו פעילות שתהיה מהנה עבורכם והתמידו בה. עייפים? השתדלו להקפיד על שעות שינה מספקות. מעשנים? נסו להפסיק. חוסרים תזונתיים? התייעצו עם תזונאי ודאגו להשלמה תזונתית. סובלים מירידה בשמיעה או בראיה? פנו לקבלת טיפול והתאמתם של אמצעי עזר מתאימים. דיכאון? טיפול נפשי ו/או תרופתי יכול לסייע. באופן כללי, את מניעתם של רוב גורמי הסיכון ניתן לסכם באמצעות מעבר לאורח חיים בריא, בו מקפידים על תנועה, שינה ואכילה מאוזנת ומגוונת.

מקפידים על הכל ורוצים אקסטרה?

גם בתוך ההצמדות לאורח חיים בריא ניתן לעשות טוב יותר, וקיימים הרגלים נוספים ששילובם עשוי לתרום לשיפור הזיכרון בגיל השלישי:

  • פעילות חברתית – מלבד הפגת הבדידות לקשרים חברתיים יש תפקיד קוגניטיבי חשוב. שמיעה, חשיבה, דיבור והעלאת זיכרונות מפעם הם רק חלק מהקישורים הקוגניטיביים שאנחנו מתרגלים ומשפרים בזמן מפגשים חברתיים. יחד איתם מתחזקים קשרים חשמליים בין תאי המוח ונוצרים קשרים עצביים נוספים המסייעים גם בשיפור הזיכרון.
  • תשבצים, תשחצים, סודקו או פאזלים – כל פעילות המצריכה חשיבה וריכוז עשויה לסייע באימון המוח. גם אם אתם לא זוכרים את עצמכם כחובבי פאזלים, קיימים שפע של משחקי חידות והרכבה שמלבד הרווח שבתרגול הקוגניטיבי יכולים לספק שעות של הנאה.
  • למדו דברים חדשים – זה הזמן להתחיל ללמוד שפה חדשה, ריקוד חדש או אפילו שיעורי היסטוריה, מדע או תנ”ך. כל נושא שיש לכם עניין בו יכול למלא את הזמן הפנוי ועל הדרך לסייע ליצירת קשרים נוספים בין תאי המוח ואיתם שיפור הזיכרון.
  • סדר באלבום התמונות – עדיין לא עשיתם סדר בתמונות שצילמתם לפני 30 שנה? זה הזמן. סידרתם כבר הכל באלבומים? מצוין, פתחו את התמונות ונסו להתעמק ולהיזכר במקומות, בתחושות ובסיפורים המעניינים שמאחורי כל תמונה. העלאת הסיפורים תסייע בחיזוק הזיכרונות ובפעילות המוחית.
  • הוסיפו פירות (ובעיקר פירות יער), ירקות, תה ירוק, קקאו ויין אדום – מזונות אלה נמצאו עשירים ברכיבי תזונה ייחודיים הנקראים “פוליפנולים”. מלבד תרומתם הבריאותית הגדולה בשל היותם נוגדי חמצון ומעקבי דלקת, נמצא שתזונה עשירה בפוליפנולים משפרת את הקוגניציה, הזיכרון, הלמידה ואת תפקודם של כלי הדם באנשים מבוגרים. ממחקרים עולה כי צריכתם של מזונות אלה, כמו אוכמניות וענבים, עשויה לסייע בהפחתת הירידה הקוגניטיבית ואף לתרום לשיפור הזיכרון בגיל השלישי.

צריכים עזרה? פנו לטיפול

למרות כל הכתוב, אם אתם מרגישים ירידה בזיכרון, שלכם או של הקרובים לכם, מומלץ לפנות לקבלת יעוץ וטיפול רפואי. טיפול מתאים הניתן בזמן הנכון יכול לשפר פלאים את איכות החיים שלכם ושל קרוביכם, ולמנוע הידרדרות קוגניטיבית נוספת. רק אל תשכחו בזמן ההמתנה בתור לרופא לאכול אוכמניות ולפתור סודוקו.

מקורות:

References:

1. Eshkoor SA, Hamid TA, Mun CY, Ng CK. Mild cognitive impairment and its management in older people. Clin Interv Aging. 2015;10:687-693. Published 2015 Apr 10. doi:10.2147/CIA.S73922
2. Morrison AB, Chein JM. Does working memory training work? The promise and challenges of enhancing cognition by training working memory. Psychon Bull Rev. 2011;18(1):46-60. doi:10.3758/s13423-010-0034-0
3. Roig M, Nordbrandt S, Geertsen SS, Nielsen JB. The effects of cardiovascular exercise on human memory: a review with meta-analysis. Neurosci Biobehav Rev. 2013;37(8):1645-1666. doi:10.1016/j.neubiorev.2013.06.012