גודל פונט

תוכנית לשימור ושיפור התפקוד הקוגניטיבי

אלטמן professionals
מאת: ד”ר דני קרת, M.D ודוקטור לנטורופתיה N.D, מטפל ברפואה הטבעית המבוססת מחקרית

מאמר קצר זה מיועד לתת לקהל המטפל טעימה מהתוכנית המקיפה, המעמיקה  והמגובה מחקרית ביותר הקיימת היום למניעת ירידה קוגניטיבית ולשיפורה כשזו כבר החלה לרדת – תוכניתו של ברדסן (Dr Dale Bredesen) ממרכז איסטון לחקר מחלת האלצהיימר, המחלקה הנוירולוגית באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג’לס. ספרו הראשון של ברדסן  “The end of Alzheimer’s: The first program to prevent and reverse cognitive decline” (1) (“סוף לאלצהיימר- התוכנית הראשונה למניעת ירידה קוגניטיבית והיפוכה” – הוצאת אופוס, 2020). ספרו השני על התוכנית “The end of Alzheimer’s program – The practical plan to prevent and reverse cognitive decline at any age” (2) התפרסם לפני מספר חודשים והוא ידידותי יותר לקורא.

מדובר על מהפכה של ממש, בהתחשב בכך שכיום מה שיש לנוירולוגים להציע למטופלים עם ירידה קוגניטיבית הוא מצומצם מאוד. במטה-אנליזה ב-JAMA דווח שתרופות לשיפור הזיכרון הניתנות כיום לסובלים מבעיה זו, לא רק שאינן עוזרות, הן אף מאיצות את קצב ההידרדרות של התפקוד הקוגניטיבי (3). לאור מיעוט ההיצע בעולם הנוירולוגי של היום, חשוב להכיר את התוכנית ואת מרכיביה העיקריים. מספר מחקרים רפואיים מתעדים את הצלחת התוכנית (4, 5). צורת ההסתכלות של ברדסן על הפתוגנזה של מחלת האלצהיימר שונה לחלוטין מהראייה הקונבנציונלית. הוא רואה ברבדים של הבטא עמילואיד תגובת הגנה להתקפות ופגיעות במוח ולא סיבה למחלה, כפי שרואה הנוירולוגיה כבר שנים רבות. על סמך התפיסה הקונבנציונלית חברות התרופות השקיעו מיליארדי דולרים בניסיון לייצר תרופות שיקטינו את משקעי העמילואיד במוח, ללא הועיל. אולי הגיע הזמן לראייה אחרת של המחלה? לטענתו, כשהמוח חווה פגיעות וחוסרים הפוגעים ביכולתו לשמור על עצמו, הוא מעדיף לוותר על זיכרונות קרובים לטובת תפקודים חיוניים (נשימה, ויסות טמפרטורת גוף). ברדסן מדמה את התקלות הרבות שיכולות לתרום להתפתחות המחלה לעשרות חורים בגג. כאשר תרופה מסוימת מצליחה לסגור חור אחד, זה לא ישפיע על כניסת הגשם לבית. צריך לסגור כמה שיותר חורים כדי למנוע מהגשם לחדור, וזה מה שהתוכנית מנסה לעשות.

הנושאים העיקריים שבהם עוסקת התוכנית בניסיון להתייחס לכמה שיותר “חורים בגג”:

  1. דלקת/זיהום – כדאי להימנע משומני טראנס או אומגה 6, להמעיט בצריכת סוכר, גלוטן, דגנים, חלב ומוצריו המגדילים את חדירות המעי (leaky gut), ולטפל בדלקות חניכיים או דלקות חוזרות בדרכי השתן או כל זיהום כרוני אחר. התוכנית מדגישה את חשיבותה של בריאות המיקרוביום (תזונה מתאימה, פרה-ביוטיקה, פרוביוטיקה, הימנעות מחומרי הדברה).
  2. הפחתת עמידות לאינסולין – הסוכר והפחמימות גורמים לעליית אינסולין ועמידות לאינסולין. עקב כך נוצר שומן וחומרים המזיקים למוח – Adipokines. לאחר שהאינסולין “עשה את עבודתו”, הוא מתפרק באמצעות Insulin Degrading Enzyme – IDE, שמתפרק לעמילואיד המרכיב את הרבדים הפוגעים בסינפסות. אך IDE לא יכול לפרק גם אינסולין וגם עמילואיד. משיכת ה-IDE לפירוק אינסולין גורמת לכך שהוא מפרק פחות עמילואיד.
  3. חוסר בהורמונים, נוטריאנטים ומולקולות אחרות התומכות במוח – חומרים מחזקי סינפסות BDNF – Brain Derived Neurotrophic Factors עולים בעת פעילות גופנית. BDNF הוא חלבון שתומך בשימור תאי מוח וסינפסות קיימות בין הנוירונים. הורמונים (כמו אסטרדיול, טסטוסטרון), ויטמין D וחומצה פולית. כשרמת ה-BDNF במוח אינה מספקת, יעלה ייצור העמילואיד.
  4. חשיפה לרעלים כמו מתכות (נחושת, עופרת, כספית) וביוטוקסינים (רעל הנוצר מעובשים או חיידקים) – העמילואיד קושר את הרעלים ולא מאפשר להם לפגוע בעצבים. אם אין רעלים, למוח יש פחות סיבות לייצר עמילואיד ולכן מומלץ לצרוך מזונות המסייעים לדה-טוקסיפיקציה: ירקות מצליבים, מים טהורים, סאונה, גלוטתיון ולהפחית ככל האפשר בנטילת תרופות העלולות לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי כמו PPI (מדכאי הפרשת חומצה בקיבה), סטטינים, תרופות שינה ותרופות הרגעה.

הפרוטוקול נבנה לפי תוצאות הבדיקות והוא אישי. התוכנית מגדירה למעלה מ-36 גורמים או סטיות שתורמים לירידה קוגניטיבית ומעלים את הסיכון לירידה כזו. התוכנית מתייחסת בעיקר לשישה מרכיבים של אורח חיים: תזונה, תנועה, שינה, סטרס, תרגול מוחי וחִברות Socializing)). במאמר זה אתייחס בהרחבת מה רק למרכיב התזונתי–תוספי של התוכנית.

התוכנית התזונתית של ברדסן נקראת Ketoflex 12/3. הוא ממליץ על תזונה קטוגנית עתירת שומן ומיעוט בפחמימות, שרובה צמחית – ירקות ומזונות עתירי שומן מהצומח: שמן זית, אבוקדו, אגוזים, גרעינים, צנוברים ודומיהם עם מעט מזון עתיר שומן מהחי; 12 – המלצתו היא הפסקת אכילה במשך 12 שעות ביממה לפחות; 3 – הפסקת אכילה שלוש שעות לפני השינה; Flex – התוכנית התזונתית גמישה והיא מתאימה לתזונה צמחונית, טבעונית (קשה יותר בגלל היעדר חלק מקבוצות המזון) או לאוכלי כל (אומניבורים). כדי להחליט על תוספי התזונה שישולבו בתוכנית, ההמלצה היא לערוך בדיקות דם מקיפות – Cognoscopy – מדדי דלקת (כמו hs-CRP), הומוציסטאין, ויטמין 12B, חומצה פולית, ויטמין D, אינדקס אומגה 3, יחס אלבומין לגלובולין (כאחד מהמדדים לדלקתיות), אינסולין, HgbA1C, פרופיל שומני דם, הורמוני מין, הורמוני תירואיד, אבץ, הרעלת מתכות כבדות, מעבדת שינה לשלילת דום נשימה בשינה ועוד (לא כל הבדיקות אפשריות בארץ). תוצאות הבדיקות מכתיבות את מתן התוספים. התוספים הקלאסיים: אומגה 3, ויטמינים מקבוצה B, ויטמין D, כורכום, שמן MCT, פרה-ביוטיקה ופרוביוטיקה; לשינה – מלטונין ומגנזיום, הופס וקמומיל;  למיטוכונדריה – PQQ, Q10, אצטיל קרניטין, חומצה אלפא ליפואית, N-Acetyl-Cystein; צמחים כמו גינקו בילובה והורסיום וזו רשימה חלקית.

מרכיב תזונתי–תוספי שיש לגביו מחקרים תומכים מהשנים האחרונות (בעיקר מצרפת) הוא הפוליפנולים. אקסטרקט של פוליפנולים מענבים ואוכמניות הביא לשיפור תפקוד קוגניטיבי גם במבוגרים (6)  וגם בצעירים (7). שכיחות דמנציה במבוגרים שהיו בחמישון העליון של  צריכת פוליפנולים דרך התזונה (אגוזים, הדרים, פירות יער, עלים ירוקים, סויה, דגנים, שמן זית) הייתה פחותה ב-50% ממבוגרים שהיו בחמישון התחתון (8, 9).

כל אחד מכם יכול להתחיל לתת המלצות (לעצמכם ולמטופליכם) ברוח התוכנית – שינויי תזונה ותוספים, עידוד לפעילות גופנית אירובית ואנאירובית, שיפור שינה, דגש על חִברות, תרגול מוחי וStress management-. ובנימה אישית, היום אני מכוונן לשימור מוחי ותפקודי הקוגניטיבי יותר מכל. אני לא יודע עד מתי אחיה, אך שאיפתי היא להגיע לשם עם מוחי שלם. בעקבות יישום התוכנית על עצמי, אני יכול לומר שזיכרוני טוב יותר היום משהיה לפני 10-5 שנים. בהצלחה!

 

References:

  1. Bredesen, D. (2017). The end of Alzheimer’s: The first program to prevent and reverse cognitive decline. Penguin.‏
  2. Bredesen, Dale. The end of Alzheimer’s program: The practical plan to prevent and reverse cognitive decline at any age. Ebury Digital, 2020.‏
  3. Kennedy, R.E., et al. Association of concomitant use of cholinesterase inhibitors or memantine with cognitive decline in Alzheimer clinical trials: a meta-analysis. JAMA network open. 2018 Nov 2;1(7).
  4. Bredesen, Dale E. Reversal of cognitive decline: a novel therapeutic program. Aging (Albany NY), 2014, 6.9: 707.
  5. Bredesen D. E. et al., Reversal of cognitive decline: 100 Patients. J Alzheimers Dis Parkinsonism 2018, 8.450: 2161-0460.1000450.
  6. Bensalem, J et al. Polyphenols from grape and blueberry improve episodic memory in healthy elderly with lower level of memory performance: A bicentric double-blind, randomized, placebo-controlled clinical study. J Gerontol A Biol Sci Med Sci, 2018, 1–12.
  7. Philip P. et al. Acute intake of a grape and blueberry polyphenol-rich extract ameliorates cognitive performance in healthy young adults during a sustained cognitive effort. Antioxidants, 2019, 8.12: 650.
  8. Lefevre-Arbogast S et al. Pattern of polyphenol intake and the long-term risk of dementia in older persons. Neurology, 2018, 90.22:e1979-e1988.
  9. Letenneur Luc, Et al. Flavonoid intake and cognitive decline over a 10-year period. American Journal of Epidemiology, 2007, 165.12: 1364-1371.