גודל פונט

מאמרים בתחום הקוגניציה ותוספים

אלטמן professionals
מאת: טל קמינסקי רוזנברג, ינואר 2021

 

Effects of nutritional interventions on BDNF concentrations in humans: a systematic review
Nutr Neurosci. 2021 Jan 10:1-12. Link to Full Text

נמצא קשר בין רמת החלבון Brain-derived neurotrophic factor – BDNF והתפקוד הקוגניטיבי בגיל המבוגר. BDNF הוא חלבון המיוצר בעיקר במערכת העצבים המרכזית. רמות נמוכות של חלבון זה נמצאו קשורות לירידה בתפקוד הקוגניטיבי, בעוד שרמות גבוהות יותר נמצאו קשורות לשיפור בתפקוד המוח. בסקירה זו נבדק הקשר בין גורמים תזונתיים לרמות החלבון BDNF. נבדקו דפוסי תזונה, וכן השפעתם של תוספי ויטמינים ומינרלים, פוליפנולים, פרוביוטיקה וחומצות שומן אומגה 3. תוצאות חיוביות בנוגע לרמות החלבון BDNF נמצאו בעיקר בעקבות צריכת הפוליפנולים. בסקירה נכללו 11 מחקרים על פוליפנולים – ארבעה מהם הראו השפעה מובהקת סטטיסטית, ועוד שלושה הראו מגמה חיובית אם כי לא מובהקת. נדרשים מחקרים נוספים להבנת הקשר בין תזונה ותוספי תזונה לרמות BDNF, והקשר בין רמות BDNF בדם ובמערכת העצבים המרכזית.

 

Dietary Interventions to Prevent or Delay Alzheimer’s Disease: What the Evidence Shows
Curr Nutr Rep. 2020 Sep;9(3):210-225. Link to Full Text

בסקירה נוספת נבדקה השפעתם של דפוסי תזונה וצריכה של תוספי תזונה על מניעה או עיכוב ההתפתחות של מחלת האלצהיימר. נבדקו דפוסי תזונה של דיאטה ים-תיכונית ודיאטת MIND, דיאטה קטוגנית ותוספים קטוגניים, ותוספים של גינקו בילובה, חומצות שומן אומגה 3, כורכומין, ויטמינים מקבוצה B, C, E וויטמין D. מחקרים תצפיתיים גדולים הראו כי בקרב אוכלוסייה שהיענותה טובה לתזונה ים-תיכונית או דיאטת MIND, חל עיכוב בהופעת מחלת האלצהיימר. מחקרי RCT על מגוון תוספי ויטמינים ומינרלים לא הצליחו להוכיח בצורה מובהקת השפעה מיטיבה על עיכוב או מניעה של המחלה, אולם נמצאו עדויות מסוימות המראות השפעה מיטיבה על תפקודים קוגניטיביים, בעיקר של תוספת ויטמין D וכורכומין. תוספי ויטמין D הביאו לשיפור בעיקר בקרב אוכלוסייה עם חסר בוויטמין זה. במחקרים על צריכת כורכומין כתבלין וגם כתוסף נמצאו עדויות להטבה בתפקודים קוגניטיביים, אולם לא ניתן עדיין לקבוע בצורה ברורה את השפעתו בשל היותם של מרבית המחקרים קצרים ועם מספר משתתפים קטן.

 

Probiotic Supplementation Improves Cognitive Function and Mood with Changes in Gut Microbiota in Community-Dwelling Older Adults: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Multicenter Trial
J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2021 Jan 1;76(1):32-40. Link to Abstract

במחקר אקראי מבוקר, שנערך בקרב 63 קשישים (בני 65 ומעלה) בריאים החיים בקהילה, נבדקה השפעתו של תוסף פרוביוטיקה, הכולל שני זני ביפידובקטריום, על התפקוד המוחי של הקשישים. המחקר נמשך 12 שבועות, ובסופו הראו הנבדקים שקיבלו את התוסף שיפור משמעותי במבחן של גמישות מנטלית ושל מדדי סטרס. נוסף לכך נמצאו בדמם רמות גבוהות יותר של החלבון BDNF הקשור לשיפור בתפקוד הקוגניטיבי. בקבוצת ההתערבות נמצאו גם שינויים משמעותיים באוכלוסיית המיקרוביום של המעי עם ירידה בשיעור החיידקים מעודדי הדלקת.