גודל פונט

גישה חדישה לעקיפת מחסומי קליטת ברזל פומי

מאת: פרופ’ (אמריטוס) יואב קבנצ’יק, הקתדרה ע”ש דה לפרגולה במדעי החיים האוניברסיטה העברית בירושלים, יו”ר האגודה הבינלאומית BIOIRON לחקר הברזל בביולוגיה והרפואה (2018-2020)

אתגר גדול במתן ברזל פומי לתיקון ID נוצר כשיש חוסר היענות לטיפול עקב intolerance   או כשהאנמיה מחסר ברזל היא  רפרקטוריות (עמידה) לברזל פומי. במצבים אלה נשענים על שיטות אספקה עוקפות מחסומי ספיגה, הן פרנטראליות והן פומיות. לצורך הבנת הבסיס לשימוש שיטות הזנה לא קונבנציונליות, נעבור תחילה לצד הפיזיולוגי של ספיגת הברזל בגוף האדם.

משק הברזל במבוגר הבריא נשען על כלכלה שמרנית הבנויה על החזרת הכמות הנאבדת (לא רצונית) מידי יום (1-2 מ”ג). האיזון בין ספיגה ואבדן נשען על ניטור הברזל בדם (רוויון הטרנספרין-TSAT) שעורך הכבד. עם הגעת TSAT לרמה מסויימת, קולטנים בכבד קולטים את האות ומשרים ייצור ופרשת הורמון הפסידין השולט על ספיגת  הברזל בתריסריון. אותו הפסידין פועל גם על המערכת הרטיקולו-אנדותליאלית RES (בטחול והכבד) הממחזרת לדם באופן יומי כ-20 מ”ג ברזל מההמוגלובין של תאי הדם האדומים שפורקו. במצבי דלקת או מוטציה גנטיות שונות הגורמות לעלייה בייצור וההפרשה של הפסידין, ישנה חסימה בספיגת הברזל לדם, הן מהתריסריון והן מה- RES

השימוש בתכשירי ברזל העוקפים את מחסומי הקליטה בתריסריון הם מהסוג הניתן פרנטראלית,בעיקר לדם IV על ידי אינפוזיה. למרות בטיחותם ויעילותם המתקנת, יש להבין שמסלול הברזל (שהמקור הוא פולימרי) עובר גם דרך ה-RES החסום בחלקו, ושהריכוז הגבוה של הברזל המצטבר בתאי ה-RES יוצר מפל להעברת יון המתכת לנוזל הדם. שיטת טיפול זו היא המקובלת קלינית ודורשת נוכחות רופא בקליניקה בה ניתן הטיפול.

שיטת טיפול חדישה ל-ID או IDA (גם רפרקטוריות לתוספי ברזל פומיים רגילים) מבוססת על מתן תכשיר ברזל סוכרוזומיאלי, מוכר יותר כ-סידרל, נושא ברזל פירופוספאט החוצה את קירות המעי בשני מסלולים, בצמתים הבין תאיים ובעיקר דרך תאי M שפזורים לאורך המעי הדק.

התכשיר הסוכרוזומיאלי עובר בשלמותו דרך קירות המעי לנוזלי המערכת הלימפטית והפלזמה ונקלט בעיקר על ידי מח העצמות ובמקצת גם בכבד ותומך ישירות באריתרופויזיס. יעילותו בהעלאת ההמוגלובין במצבי חסר ברזל משתווה לזו של תכשירים פרנטראליים (IV) הניתנים במצבים רבים של עלייה ברמות הפסידין כמו במוטציות גנטיות IRIDA, צליאק, מצבי דלקת כמו ב- IBD , CD, וכן בנשים בהריון ובתינוקות מעל ל-6 חודשים. וכמובן נטילתו לא מצריכה כל השגחה ייעודית מקצועית צמודה, קל וחומר שהשגתה ושימושה אינם מוגבלים בעתות סגר מסיבה כלשהי, רפואית או ביטחונית.